بیشترین استفاده از گاز خردل در سلاح‌های شیمیایی علیه ایران استفاده شده است

مشاور سم‌شناسی منع سلاح های شیمیایی گفت: بیشترین استفاده از گاز خردل در سلاح‌های شیمیایی علیه ایران استفاده شده است، به همین دلیل هنوز بعد از گذشت 3 دهه از جنگ تحمیلی عوارض شیمیایی در مجروحین ما مشهود است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ دکتر مهدی بلایی مود استاد دانشگاه نیوکاسل آلمان و عضو آکادمی علوم جهان و مشاور سم شناسی سازمان بهداشت جهانی در حاشیه اولین کنگره بین المللی پزشکی آکادمیک گفت: این همایش با همکاری دانشگاه های آکسفورد و کمریج است و اساتید صاحب نامی از رشته های مختلف غدد داخلی و سم شناسی در این همایش شرکت کرده اند.
این عضو سازمان منع سلاح های شیمیایی افرود: سخنرانی من درخصوص جنبه‌های پزشکی عوامل شیمیایی سلاح های جنگی است. کشور ما قربانی عوامل شیمایی و جنگی است. من در جریان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، هنگامی که زمزمه استفاده‌ی عراق از سلاح های شیمیایی بود به ایران بازگشتم. در آن زمان متخصص سم شناسی پزشکی در ایران نبود و ما علاوه بر درمان مجروحین شیمایی جنگ ؛ آموزش در این رشته را نیز شروع کردیم و دوره های کارشناسی ارشد و PHD سم شناسی را تاسیس و سپس دوره فلوشیپ بالینی آن را ایجاد کردیم.
وی ادامه داد: مقالات زیادی در خصوص جنبه های پزشکی عوامل سلاح های شیمیایی نوشته شده است وهمچنین سه کتاب در این زمینه نیز منتشر کرده ام.
بلایی مود اظهار کرد: اساتید و پزشکان خارجی بسیار به تحقیقاتی که راجع به جنبه های پزشکی عوامل سلاح های شیمیایی انجام شده علاقمند هستند. ما بیشترین تجربه را در خصوص تشخیص و درمان عوارض شیمیایی در کشور داریم.
همچنین تصریح کرد: هم اکنون بیش از 200 نفر سم شناس در مقطع فلوشیپ بالینی و PHD در کشور داریم و همچنین حدود 50 سم شناس بالینی نیز داریم و این رشته ناشناخته کم کم به رشته‌ای شناخته شده تبدیل می شود.
این استاد دانشگاه علوم و پزشکی مشهد گفت: بیشترین مشکلات ما در کشور، مربوط به سموم باقی مانده بر روی میوه‌جات است و همچنین آلودگی هوا و محیط زیست ، دایره وسیعی از علم سم‌شناسی است که امیدواریم در کشور مورد توجه قرار گیردر و ما زندگی خالی از سموم داشته باشیم.
وی ادامه داد: ما بعد از جنگ جهانی اول که عوامل جنگی و شیمایی در آن به کار رفت کاربرد وسیعی از عوامل جنگی و شیمیایی نداشتیم تا جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که متاسفانه غریب به شش سال این حملات شیمایی به کشورمان ادامه داشت.
بلایی مود اظهار کرد: ما ضمن کارهای درمان تحقیقات وسیعی در این زمینه انجام دادیم و از سال 62 به کمک پزشکان و دانشجویان پزشکی و رزیدنت های داخل ی تخقیقات پایه ای و بالینی را انجام دادیم.
وی افزود: در سالهای اخیر تحقیقات ما بر روی عوارض دیررس گازهای شیمایی بوده است. عوارض دیررس و درازمدت مسمومیت با گاز خردل بیشتر از دیگر سموم شیمایی است.
این عضو آکادمی علوم جهان گفت: بیشترین استفاده از گاز خردل گوگردی در سلاح‌های شیمیایی علیه ایران استفاده شده است و به همین دلیل هنوز بعد از گذشت 3 دهه از جنگ تحمیلی عوارض شیمایی در مجروحین ما مشهود است خصوصا در ریه ها ؛ پوست ، چشم و سیستم ایمنی این افراد.
وی در آخر گفت: افردای که بیش از 70درصد دچار این عوارض شده اند نیاز به مراقبت های ویژه ای دارند.
202

کد خبر: 933533

وب گردی

وب گردی