یورن دانر: امیدوارم فیلمسازان ایرانی در دنیا بدرخشند

تهیه کننده فنلاندی سینما، گفت: امیدوارم فیلمسازان ایرانی در عرصه داخلی و بین المللی فیلم بسازند و در عرصه های مختلف بدرخشند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، یورن دانر تهیه کننده فنلاندی، در نشست خبری که امروز صبح در محل «گذر اجتماعات» پردیس چارسو با حضور رضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر، رضا کیانیان رییس کاخ جشنواره و جمعی از اهالی رسانه برگزار شد، درباره فعالیت های خود در حوزه سینما و ادبیات، اظهار کرد:نویسنده ای هستم که 76 فیلم را در کارنامه خود دارم به همین دلیل می گویم که کارگردانی کار سختی است.

وی ادامه داد: در اسکاندیناوی ساخت فیلم به هزینه بسیاری نیاز دارد. اگر در آینده بتوانم از نظر مالی تامین شوم برای ساخت فیلم اقدام می کنم.

این تهیه کننده سینما گفت: در حال حاضر در این مکان قرار دارم تا به سوالات شما درباره فیلمسازی پاسخ دهم هر چند که سینمای ایران را به خوبی نمی شناسم و قصد دارم با حضور در این جشنواره با فضای فرهنگی این کشور بیشتر آشنا شوم.

دانر افزود: تفاوت فرهنگی میان سینمای ایران و اسکاندیناوی بسیار زیاد است.

وی درباره ساخت فیلم در فنلاند یادآور شد: در این کشور مقداری از بودجه فیلم از طریق حمایت مالی مردم و بخشی دیگر به واسطه تلویزیون تامین می شود. اگر امید حمایت مالی وجود داشته باشد ما می توانیم فیلم بسازیم اما با وجود 10 میلیون نفر جمعیت، امید به این حمایت مالی کمی دشوار است.

این تهیه کننده سینما در ادامه با اشاره به اهمیت حضور فیلمسازان زن ، گفت: درحال حاضر 90 درصد فیلم ها توسط مردان ساخته می شود، باید حجم این فعالیت ها بیشتر از گذشته شود بنابراین خودم در مقام تهیه کننده با سه فیلمساز زن همکاری داشته ام.

دانر ادامه داد: زمانی که من تهیه کننده فیلم سینمایی «فانی و الکساندر» به کارگردانی برگمان شدم ، هیچ تهیه کننده ای حاضر به ساخت آن نبود. یک سال زمان برد تا منابع مالی لازم برای ساخت تامین شود. البته این فیلم دو نسخه تلویزیونی و سینمایی دارد و نسخه سینمایی آن موفق به دریافت جایزه اسکار هم شد. برگمان نسخه تلویزیونی را بیشتر دوست داشت و من نسخه سینمایی را بیشتر دوست داشتم که این به تفاوت درسلیقه و نگاه شخصی ما مربوط می شود.

وی با تاکید بر این نکته که به عنوان تهیه کننده حدود 80 فیلم هیچ گاه درباره محتوای اثر حرفی نزده و بیشتر روی بودجه و برنامه تمرکز داشته است، اظهار کرد: برگمان بسیار روی برنامه حساس و دقیق بود.

دانر درباره تبدیل فیلم های 35 میلیمتری به دیجیتال، تصریح کرد: در فنلاند 97 درصد از فیلم ها با حمایت دولت به دیجیتال تبدیل می شوند و این کار برای نگهداری از فیلم ها بسیار اهمیت دارد.

وی درباره تاثیر حضورش در عرصه سیاست بر فیلمسازی اش، اظهار کرد: حدود 14 سال در مجلس فعالیت داشتم و دو فیلم هم درباره این مکان و سوژه هایش ساخته ام. نظرمن با نظر دولت متفاوت است اما به کسی اجازه نمی دهم که جلوی فیلمسازی من را بگیرد.

این نویسنده با اشاره به علاقه شخصی خود به نقد سیاست، گفت: فیلم هاباید در راستای بیان تجربیات ملل آن کشور ساخته شود. چنین فیلم هایی باعث کنار رفتن مرزهای میان افراد می شوند البته ساخت این فیلم ها آسان نیست. ساخت فیلم درباره ایرانی ها بسیار مهم است همان طور که فیلمسازی درباره مردم اسکاندیناوی اهمیت دارد.

503

کد خبر: 933540

وب گردی

وب گردی