تحول در علوم انسانی به مطالبه ی حاکمیت و دستگاه های دولتی نیاز دارد/ پژوهشکده های علوم انسانی به دارالترجمه تبدیل شده و نوآوری ندارند

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: در علوم فنی و حوزه های پزشکیT برای تولید علم در عرصه های مختلف مطالبه ای صورت گرفت و دانشگاهیان به این خواسته ها پاسخ دادند اما در عرصه ی علوم انسانی هیچگونه مطالبه ای صورت نگرفته است.

دکتر محمد صادق کوشکی استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: در علوم فنی و حوزه های پزشکیT برای تولید علم در عرصه های مختلف مطالبه ای صورت گرفت و دانشگاهیان به این خواسته ها پاسخ دادند اما در عرصه ی علوم انسانی هیچگونه مطالبه ای صورت نگرفته است که در این حوزه برای تولید علومِ انسانیِ بومی و مبتنی بر توانایی های جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی، تلاش ها و حرکت هایی انجام شده است اما چون مطالبه ای اتفاق نمی افتد، نه تنها حرکت ها توسعه پیدا نمی کند، بلکه به نوعی از درون دانشگاه تحت فشار قرار می گیرد و سرکوب می شود.

او خاطر نشان کرد: فرزندان انقلاب، اساتید و دانشجویانی که دغدغه ی نظام و انقلاب را دارند به سهم خود در عرصه ی علوم انسانی تلاش می کنند که علم انسانی مبتنی بر نیازهای انقلاب اسلامی و زیرساخت های اندیشه ی دینی تولید کنند اما هیچ بخشی از نظام مطالبه نمی کند و علوم تولید شده را تحویل نمی گیرد.

کوشکی تصریح کرد: کسی که علمی تولید می کند، علم او مورد توجه قرار نگیرد، مخاطب پیدا نکند و کاربردی نشود، انگیزه ی خود را برای ادامه ی کار از دست می دهد.

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: علوم انسانی هیچ جایی جدی گرفته نمی شود که دولت ها و دانشگاه ها این علم را جدی نمی گیرند و آن را علمی حاشیه ای و زینتی می بینند که همین بی توجهی باعث شده حتی خود فعالان علوم انسانی هم انگیزه ای برای کار جدی نداشته باشند اصلا جایگاه علوم انسانی در کشور فراموش شده است و رسانه ها و حاکمیت به این علم توجهی نمی کنند.

کوشکی ادامه داد: بی توجهی اصحاب رسانه و حاکمیت نسبت به علوم انسانی منجر به بی رونقی و کم تحرکی این علم خواهد شد حتی دانشگاه آزاد با توجه به پیشرفت های اخیر جزوی از نظام آموزش عالی کشور است و نمی تواند یک جزیره ی جدا باشد چون اساتید دانشگاه آزاد در این نظام آموزشی تربیت شده و خیلی از دانشجویان این دانشگاه از نظام آموزشی و دانشگاه های دولتی وارد می شوند و ظرف یک سالی که دکتر ولایتی بر منصب این دانشگاه قرار گرفته نمی توان تحولی خاص در حوزه ی علوم انسانی و اسلامی انتظار داشت.

او در خصوص تأسیس پژوهشکده های مختلف در حوزه ی علوم انسانی و اینکه این مراکز آموزشی تا چه حد کارشناسی شده هستند و چه دستاوردهایی برای کشور داشته اند؟ گفت: مراکز پژوهشی ما بیشتر از حد مجاز است و خیلی از کشورهای دنیا مانند ما انقدر مرکز پژوهشی ندارند که تأسیس مرکز پژوهشی مشکل را حل نمی کند و باید نگاه ها، جهت گیری ها و روش ها تغییر کند وگرنه که تعداد پژوهشگاه های کشور ما حتی از استانداردهای جهانی نیز بیشتر است.

کوشکی با بیان اینکه پژوهشگاه های فراوانی که در کشور تأسیس می شود خواسته یا ناخواسته به دارالترجمه تبدیل شده اند افزود: عمده ی این پژوهشگاه ها به محلی برای تألیف تبدیل شده اند و مطالب مختلف را از جاهای مختلف جمع آوری کرده و یکجا کرده اند که نوآوری در حوزه های روشی، بینشی و مبتنی بر اندیشه های دینی و چارچوب انقلاب اسلامی مشاهده نمی شود.

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه برای تحول علوم انسانی مطالبه گری در سطح حاکمیت صورت نگرفته است ادامه داد: مثلا وزارت خارجی می تواند برای راهبردهای خود از دانشکده های علوم انسانی و اسلامی کمک بگیرد و دستگاه های امنیتی و نظامی باید جهت تخول علوم انسانی مطالبه گری کنند و برای رفع نیازهای خود از علوم انسانی کمک گرفته و راهکار بخواهند.

202

کد خبر: 933566

وب گردی

وب گردی