کم آبی؛ کلام غالب این روزهای اصفهان/دغدغه آب همراه با کشاورزان

مشکل کشاورزان اصفهان باید به صورت دائم حل شود نه به صورت مقطعی و مُسکن/اگر بخواهیم اعتراضات را با سیاست های امنیتی حل کنیم قطعا جواب نخواهد داد/کشاورزان باید به سمت کشت های کم آب بروند/برای مدیریت بحران آب باید مدیریت پایداری وجود داشته باشد /اعتراض کشاورزان یک فرصت است تا شاید به مسئله کم آبی رسیدگی شود و این موضوع مدیریت شود/استاندار اصفهان وارث بی مدیریتی مدیران گذشته شده است/مسئولین استانی در گذشته هیچ فعالیتی برای حل این مشکل انجام نداد/جلوی فعالیت چاه های غیرمجاز را گرفته شود/باید کشت های جایگزینی از جمله کشت های کم مصرف و استفاده از تکنولوژی های روز استفاده شود/ کشاورزان باید وضعیت خشکسالی را در نظر بگیرند/در صورت مدیریت صحیح مشکل کم آبی حق کشاورزان داده خواهد شد.

به گزارش گروه استان های ایسکانیوز، بحران کم آبی و خشکسالی بسیاری از استان های کشور را در برگرفته است و استان اصفهان یکی از استان هایی است که مسئله آب طی ماه های گذشته مشکلاتی در آن به وجود آورده است.

بحران کم آبی در استان اصفهان به حدی شدت گرفته است که با توجه به گفته های مسوولین و کارشناسان به دلیل برداشت های غیرمجاز در این استان اعتراض کشاورزان شرق استان را در پی داشت.

بحران آب تا جایی پیش رفته که اکنون تامین آب شرب پنج میلیون نفر در استان اصفهان با چالش مواجه است و تصمیم گیران آب در سطح وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای اصفهان اعلام کرده اند که به دلیل شرایط ویژه زاینده رود حدود 20 درصد سهم انتقال آب به بخش صنعت و کمتر از 10 درصد از آب انتقالی به یزد کاهش یابد.

کشاورزان ورزنه و شرق اصفهان از ٢٧ بهمن ماه سال گذشته در اعتراض به عدم تخصیص حقابه قانونی خود با گذاشتن تراکتورهایشان در ابتدای ورودی شهر اعتراضات مسالمت آمیز صنفی خود را آغاز کردند.همچنین در جریان درگیری کشاورزان شرق اصفهان، در سال ٩١، خط لوله تخریب شد و آبرسانی به شهر یزد با اختلال مواجه شده بود. در آن سال اعتراضات کشاورزان به آشوب تبدیل شد. سابقه درگیری در حوضه زاینده رود فقط به شکسته شدن لوله انتقال آب اصفهان به یزد خلاصه نمی شود. درگیری کشاورزان بر سر پروژه انتقال آب بن-بروجن که آب را از یک بخش از استان چهارمحال وبختیاری به سمت دیگری از این استان برای تامین نیازهای صنعت فولاد منتقل می کرد نیز در تیرماه سال ٩٥، منجر به کشته شدن یک نفر شد.

استاندار اصفهان در خصوص کم آبی در این استان گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد تابستان خوبی پیش رو نداریم، بحران آب استان جدی است و باید آب شرب مردم را به صورت حداقلی تامین کنیم، بحران امسال شرق و غرب و شمال و جنوب نمی‌شناسد، از مردم خواهش می‌کنم صرفه جویی کنند.

آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در خطبه های نماز جمعه هفته گذشته در واکنش به اعتراضات کشاورزان اصفهانی برای کم آبی گفت: هیچ فرد متدین، مومن و مسلمانی کار غیرممکنی را طلب نمی‌کند. پیش از این کمک های نقدی به کشاورزان پرداخت شد و مسئولان با انتقال آب، پیگیری پروژه سد و تونل کوهرنگ و موارد دیگر پیگیر حل مشکل هستند که زمانبر است در حالی که آب به اندازه کافی نیست و حتی برای تامین آب شرب نیز امکان دارد در تابستان با مشکل مواجه شده و مجبور به سهمیه بندی شویم.

اصغر سلیمی در رابطه با بحران خشکسالی در استان اصفهان در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز اظهار داشت: بحران آب و خشکسالی یک بحث کشوری است که این بحران شامل استان اصفهان که یک منطقه کویری می باشد، شده است.

وی ادامه داد: آبی که از استان چهارمحال و بختیاری به زاینده رود وارد می شد آن رودخانه را مشروب می کرد؛ متاسفانه به علت عدم مدیریت و برداشت های بی رویه از سرشاخه های زاینده رود این رودخانه خشک شد و در نتیجه نشاط و شادابی که گردشگران و مردم در استان اصفهان از این رودخانه دریافت می کردند از بین رفته است.

سلیمی گفت: خشک شدن این رودخانه به دلیل عدم مدیریت و عدم برنامه ریزی دائم برای بحث آب است.

بحران آب یک مدیریت پایداری را می خواهد

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان تصریح کرد: هر رئیس جمهور، وزیر و رئیس اداره ای که آغاز به فعالیت می کند برنامه مختص خود را دارد اما برای مدیریت بحران آب باید مدیریت پایداری وجود داشته باشد تا با تغییر وزرا و روسای جمهور تغییری در این موضوع به وجود نیاید.

سلیمی با اشاره به سیاست های دولت های گذشته گفت: به یاد دارم که رئیس جمهور اسبق به استان چهارمحال و بختیاری رفته بود و اعلام کرد من رئیس آب استان هستم و تقریبا به صورت غیرمستقیم دستور برداشت آب به صورت بسیار وسیع را دادند که در حال حاضر در بسیاری از تپه ها در ارتفاعات آب پمپاژ شده و برای درختانی که هیچ وجهه اقتصادی ندارند استفاده می شود.

وی ادامه داد: آب هایی در استان وجود دارد که با تکنولوژی های روز می توان از آن ها در کشاورزی، صنعت و همچنین آب شرب استحصال کرد اما متاسفانه مدیریت آب استان از این نعمت خدادادی استفاده نکرده است.

استان هایی چشم طمع به آب استان اصفهان دارند

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان گفت: در حال حاضر بسیاری از استان های دیگر به دلیل عدم استفاده از منابع آبی در استان خودشان چشم طمع به منابع آبی استان اصفهان دارند تا آبی که در اینجا وجود دارد را به استانشان انتقال دهند، اما بسیاری از روستاها و شهرهای استان اصفهان حتی آن قسمت هایی که منبع آب بودند دچار مشکل شده اند.

سلیمی ادامه داد: شهرستان سمیرم با توجه به این که یکی از سرشاخه های رود کارون است نزدیک به سه الی چهار رودخانه بزرگ از جمله رودخانه شمس آباد، ونک و چشمه خوانسار دارد اما متاسفانه در این رودخانه هیچ گونه سدی احداث نشده و از سوی دیگر چشم طمع شهرستان رفسنجان برای انتقال آب از سمیرم به آنجا بود که با صحبت ها و اعتراضاتی که من نسبت به این موضوع داشتم. 47 امضا از طریق نمایندگان جمع کردم و به دست رئیس جمهور، رئیس محیط زیست و همچنین وزیر نیرو تحویل دادیم و توانستیم جلوی این کار را بگیریم؛ اما آنها هنوز چشم طمع به این آب را دارند.

وی با بیان این که استان فارس به دنبال استفاده از آب منطقه پادنا سمیرم است، تصریح کرد: متاسفانه استان اصفهان اقدام جدی برای ساخت یک سد بزرگ در منطقه سمیرم و منطقه فریدن نداشته است.

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان گفت: مسوولین استان حتی برای جاهایی که حداقل آب در استان وجود دارد تا آب کشاورزی و آب شرب منطقه و مناطق دیگر استان تامین شود برنامه جدی نداشته و در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی و بحران آب کار بسیار سخت تر شده است.

نماینده مردم سمیرم در مجلس تصریح کرد: به نظر این موضوع فرصتی بوده تا مسوولین استان اصفهان خصوصا استانداران و مسوولین آب منطقه ای اقداماتی در جهت کم آبی انجام دهند. متاسفانه مسئولین در گذشته هیچ فعالیتی برای حل این مشکل انجام نداده و همیشه منتظر این موضوع بودند تا از جاهای دیگر بتوانند آب تهیه کنند و درنتیجه استان خود را فراموش کرده بودند.

وی با اشاره به این که مناطقی که منبع آب بودند در حال حاضر حتی برای تهیه آب شرب مشکل دارند، گفت: این مناطق هیچ گونه ذخیره آبی را در این چند سال در مناطق آبریز خود نتوانستند ایجاد کنند.

آقای استاندار وارث بی مدیریتی مدیران گذشته شده است

سلیمی در پاسخ به این سوال که استاندار اصفهان در این رابطه تا کنون اقدامی انجام داده یا خیر، گفت: آقای مهرعلیزاده در حال تلاش برای بهبود این موضوع است، اما این مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد از سال های گذشته به ارث رسیده، به آن معنا که آقای استاندار وارث بی مدیریتی مدیران گذشته در حوزه سیاست گذاری آب شده اند.

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان افزود: از آقای استاندار انتظار معجزه نداریم اما با این حال وی حداکثر تلاش خود را برای آن که این وضعیت بدتر نشود انجام می دهند.

راهکارهایی برای کمبود آب در استان اصفهان/دولت باید جلوی فعالیت چاه های غیرمجاز را بگیرد

این نماینده مجلس گفت: باید وزارت نیرو و دولت برای حل مشکل آب در استان فکری کنند و جلوی فعالیت چاه های غیرمجاز را گرفته و آنها را پلمپ و چاه های مجاز را کنتوربندی کنند.

سلیمی گفت: با توجه به ظرفیتی که در گذشته وجود داشته باید کشت های جایگزینی از جمله کشت های کم مصرف مانند کشت های گلخانه ای و همچنین استفاده از تکنولوژی های روز استفاده شود، زیرا اگر اقدامی برای صرفه جویی در مصرف آب در منازل و خانه ها صورت نگیرد به مشکل برمی خوریم. باید قیمت آب را واقعی تر کنیم.

وی تصریح کرد: آبی که در حال حاضر وجود دارد متعلق به نسل های آینده است و اگر این آب را به صورت کامل برداشت کنیم کشورمان در دهه های آتی به کشوری کاملا خشک و بدون آب تبدیل خواهد شد.

با اعتراض مشکلی حل نخواهد شد

سلیمی با بیان این که کشاورزان باید وضعیت خشکسالی را در نظر بگیرند، گفت: نه تنها در استان اصفهان در بسیاری از استان های کشور مشکل کم آبی به صورت بسیار شدید وجود دارد، اما این که با اعتراضات و با مشکلات امنیتی بخواهیم آن را حل کنیم قطعا جواب نخواهد داد.

وی با اشاره به این که سیاستگذاران برای حل بحران آب باید مدیریت و راه کارهایی را پیدا کنند، ابراز داشت: اگر برای حل این موضوع مدیریت صورت گیرد حق کشاورزان داده خواهد شد.

نماینده مردم سمیرم در مجلس افزود: با توجه به خشکسالی که وجود دارد کشاورزان عزیز باید به سمت کشت های کم آب رفته یا دولت باید اقداماتی انجام دهد تا برای این عزیزان خارج از حوزه های کلان یعنی فراسرزمینی کاری انجام شود.

سلیمی افزود: با شرایطی که وجود دارد پیش بینی می شود در سال های آینده این وضعیت بهتر نخواهد شد و در نتیجه وضعیت روز به روز بدتر می شود قطعا با فشار زیاد شاید به صورت مقطعی کمک هایی انجام و مشکل حل شود اما در درازمدت آبی وجود نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: در سطح کلان باید برای این کشاورزان فکری کرد تا اشتغال های جایگزین برایشان در نظر گرفته شود و کمک شود تا مشکل این عزیزان به صورت دائم حل شود نه به صورت مقطعی و مُسکن.

901/900

کد خبر: 933709

وب گردی

وب گردی