واکاوی اهداف و توانمندسازهای مشارکت در زیست‌بوم پلتفرم از دیدگاه نوآوران در صنعت نرم‌افزار

محقق واحد علوم و تحقیقات در قالب پژوهشی به واکاوی اهداف و توانمندسازهای مشارکت در زیست‌بوم پلتفرم از دیدگاه نوآوران طرف عرضه در صنعت نرم‌افزار پرداخت.

به گزارش ایسکانیوز، مریم یارمحمدی در گفت‌وگو با روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه نوآوری مبتنی بر پلتفرم فناورانه رویکردی است که طی سال‌های اخیر توجه بسیاری از سازمان‌ها را به خود جلب کرده است، گفت: در صنعت نرم‌افزار، اپل با پلتفرم iOS و گوگل با پلتفرم اندروید توانسته‌اند به خوبی از مزایای رویکرد پلتفرمی بهره‌مند شوند و سهم بالایی را در اقتصادهای جهانی به خود اختصاص دهند.

وی افزود: بر اساس این رویکرد، هسته اصلی و مشترکی بین مجموعه‌ای از محصولات یا خدمات توسعه داده می‌شود و امکان ارائه مجموعه گسترده‌ای از محصولات و خدمات برای نوآوران خارج از سازمان یا شرکت‌های مکمل فراهم می‌آید. به این ترتیب، بر خلاف رویکرد سنتی و یک طرفه، سازمان بر محدودیت‌های فنی و دانشی خود غلبه کرده و زیست‌بومی را شکل می‌دهد که در آن به عنوان مالک پلتفرم می‌تواند از فرصت پراکندگی دانش میان نوآوران و شرکت‌های مختلف بهره‌مند شود.

یارمحمدی با بیان اینکه در ایران نیز در چند سال اخیر، به ویژه در صنعت بانکداری برای افزایش سرعت پاسخگویی به نیازهای در حال رشد مشتریان و کاهش اختلاف سطح نیازمندی‌های مشتری و خدمات بانکی، استفاده از رویکرد پلتفرمی نسبتاً چشم‌گیر بوده است، اضافه کرد: بر این اساس تاکنون بیش از بیست شرکت در زیست بوم نوآوری بانک‌های مختلف مشارکت داشته‌اند و برنامه‌های مکمل متنوعی را در حوزه پولی و مالی ارائه کرده‌اند.

وی مشارکت نوآوران مکمل در زیست بوم پلتفرم را دارای ارزشی دوسویه هم برای آن‌ها و هم برای مالک پلتفرم دانست و افزود: افزایش فروش و عرضه اولیه عمومی از جمله پیامدهای مثبت این مشارکت برای نوآوران مکمل است. همچنین صرفه‌جویی در هزینه‌های ثابت، کاهش سرمایه‌گذاری در محصولات یا خدمات متنوع، افزایش پتانسیل بازار و افزایش پنج برابری تولید در میزان توسعه محصولات یا خدمات جدید، برخی از مزایای مشارکت نوآوران مکمل برای مالک پلتفرم بشمار می‌روند.

یارمحمدی با بیان اینکه علیرغم نقش برجسته نوآوران مکمل در تحقق تفکر پلتفرمی و بقای زیست بوم پلتفرم، تمرکز تحقیقات کنونی اغلب بر دیدگاه طرف تقاضا یا مالک پلتفرم برای کاوش راهبردهای مختلف آن‌ها برای بازکردن پلتفرم و حاکمیت آن است، تصریح کرد: در این بین، دیدگاه توسعه‌دهندگان طرف عرضه نسبت به مشارکت در زیست بوم پلتفرم و توانمندسازهای آن به ندرت مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه پژوهش حاضر به دنبال واکاوی اهداف و توانمندسازهای نوآوری شرکت‌های مکمل کوچک مبتنی بر پلتفرم‌های اندروید و iOS در صنعت نرم‌افزار کشور است، افزود: به طورکلی، این مطالعه قصد دارد تا با بررسی دیدگاه نوآوران طرف عرضه در ایران چرایی مشارکت نوآوران مکمل در زیست بوم نوآوری مبتنی بر پلتفرم را یافته و توانمندسازهایی که در دستیابی به اهداف از نوآوران مکمل پشتیبانی می‌کنند را نیز بررسی کند.

یارمحمدی با اشاره به اینکه در این پژوهش با رویکردی کیفی به بررسی داده‌های حاصل از مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته، منابع ثانویه منتشرشده در وب‌سایت‌ها و دیدگاه ۲۶ شرکت کوچک پرداخته شده است، افزود: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد شرکتهای مکمل در ایران از مشارکت در نوآوری مبتنی بر پلتفرم، علاوه بر دسترسی به مشتریان و پاسخگویی به تقاضای آنها، به دنبال افزایش اعتبار، توسعه گستره کسب‌وکار، تمرکز بر نوآوری و صرفه‌جویی در هزینه‌ها در ارائه محصولات مکمل هستند. در این بین، مهمترین توانمندسازهای نوآوری این شرکت‌ها در مقوله‌های رهبری پلتفرم، اشتراک‌گذاری منابع، بلوغ شرکای تجاری و سرمایه‌گذاران و شایستگی قوانین و مقررات جای می‌گیرند.

وی با بیان اینکه هر یک از مقوله‌های ارائه شده نمایانگر مفاهیمی جزئی‌تر هستند، علاقه‌مندان را به مطالعه جزئیات بیشتر یافته‌ها در متن مقاله دعوت کرد.

این پژوهش در قالب مقاله با عنوان «واکاوی اهداف و توانمندسازهای مشارکت در زیست بوم پلتفرم از دیدگاه نوآوران طرف عرضه در صنعت نرم‌افزار: شرکت‌های کوچک مستقر در تهران» ارائه شده که بخشی از رساله دکتری مریم یارمحمدی به راهنمایی دکتر مهران رضوی استاد دانشگاه تهران و مشاوره دکتر محمود البرزی عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات بوده است.

کد خبر: 933712

وب گردی

وب گردی