مصر خود را در باتلاق سوریه گرفتار نمی کند

یک کارشناس امنیتی آمریکایی معتقد است مصر به پیشنهاد آمریکا برای اعزام نیروی نظامی عربی به سوریه مخالف بوده و تمایلی به حضور نظامی در سوریه ندارد.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز، نیکولاس هیراس کارشناس امور خاورمیانه در مرکز «امنیت نوین آمریکا» در خصوص موضع مصر در قبال مساله اعزام نیرو به سوریه با شبکه سی ان ان گفتگو کرد.

اهمیت موضع مصر در این مساله از آنجایی ناشی می شود که یک منبع نزدیک به کاخ سفید به شبکه سی ان ان اعلام کرد جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا در تماس با عباس کامل رئیس سازمان امنیت مصر جویای دیدگاه مصر برای اعزام نیرو به سوریه شده است.

این کارشناس آمریکایی گفت: اگر چه مصر می تواند ستون فقرات نیروی مشترک عربی در سوریه را تشکیل دهد اما این کشور تمایلی به این کار ندارد چرا که هم اکنون با بحران حملات مستمر داعش در منطقه سینا دست به گریبان است.

سی ان ان به نقل از یک مقام مسئول آمریکایی اعلام کرد دولت ترامپ در حال بررسی ارائه طرحی به نام «پاداش اجباری» به عربستان در خصوص اعزام نیرو به سوریه است.

سی ان ان به نقل از این منبع آگاه افزود: هم اکنون یکی از مسائل در حال بررسی در کمیته امنیت ملی آمریکا ارائه طرحی به سعودی ها است که بر اساس آن در صورت اعزام نیرو و تامین هزینه های مالی آن، عربستان به هم پیمان اصلی آمریکا خارج از چارچوب ناتو تبدیل می شود.

هیراس در این خصوص گفت: ایجاد هم پیمان خارج از ناتو به معنای برتری دادن و مسلط کردن عربستان بر کشورهای دیگر بوده و همچنین نقش آمریکا برای تضمین امنیت عربستان را تقویت خواهد کرد.

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان نیز در واکنش به پیشنهاد اعزام نیروی نظامی به سوریه از آمادگی کشور خود برای این موضوع خبر داد.

کد خبر: 933715

وب گردی

وب گردی