۱۰۵ میلیون لیتر چشم انداز تولید بنزین در پایان سال ۹۷/ استفاده  ۷۰ درصدی از توان داخلی در پالایشگاه ستاره خلیج فارس 

معاون وزیر نفت گفت: چشم انداز تولید بنزین در کشور در پایان سال ۱۳۹۷ را ۱۰۵ میلیون لیتر اعلام کرد که از این میزان ۸۷ میلیون لیتر، بنزین تولیدی با استاندارد یورو۴ خواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ علیرضا صادق آبادی مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده نفتی ایران در نشست خبری با رسانه های داخلی و خارجی اظهار کرد: چشم انداز کمی و کیفی تولید بنزین در کشور تا پایان امسال، تولید ١٠٥ میلیون لیتر بنزین است که ٨٧ میلیون لیتر آن یورو ٤ و ٥ خواهد بود.

او پیش بینی رشد مصرف بنزین در سال جاری را ٩ درصد عنوان کرد و گفت: درسال ٩٧ تمام پالایشگاه ها وارد فاز تعمیرات اساسی و نیمه اساسی می شود.

صادق آبادی تاکید کرد: برنامه تعمیرات طوری چیده شده که تاثیر کمی در متوسط تولید بنزین خواهد داشت.


او ادامه داد: در حال حاضر ۳۲ میلیون لیتر بنزین یورو در پالایشگاه‌های اراک، تبریز،اصفهان، آبادان تولید می شود که متوسط تولید ۲۸ میلیون لیتر است.


او از تولید بنزین یورو ۵ پالایشگاه ستاره خلیج فارس خبر داد و گفت: ظرفیت تولید بنزین یورو ۵ حدود ۱۲ میلیون لیتر است که می توان گفت متوسط تولید حدود ۱۱.۵ میلیون لیتر است.


معاون وزیر نفت تاکید کرد: چشم انداز تولید بنزین در کشور در پایان سال ۱۳۹۷ را ۱۰۵ میلیون لیتر اعلام کرد که از این میزان ۸۷ میلیون لیتر، بنزین تولیدی با استاندارد یورو۴ خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران افزود: متوسط تولید بنزین در سه ماهه آخر سال۹۶ به میزان ۷۸ میلیون لیتر بوده که نسبت به سه ماهه اول سال ۹۶ افزایش ۱۸ میلیون لیتری داشته است.


او در پاسخ به سوال خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز در رابطه به اینکه با توجه به شعار سال رهبر انقلاب و اینکه در پالایشگاه ستاره خلیج فارس چند درصد از توان داخلی استفاده شده است اظهار کرد: حدود ۷۰ درصد از توان داخلی در این پالایشگاه استفاده شده است و سعی می کنیم که در مابقی طرح ها از توان داخلی استفاده کنیم.

صادق آبادی با بیان اینکه تقریبا همه پالایشگاه‌های کشور امسال، وارد مرحله اورهال می شوند گفت: با برنامه ریزی های انجام شده تلاش ما این است که در تمام طول سال تعمیرات اورهال پالایشگاه‌ها تاثیر کمی در متوسط تولید فرآورده های نفتی داشته باشد.


معاون وزیر نفت در خصوص میزان افزایش تولید بنزین و نفت‌گاز در ابتدای سال ۹۷ اظهار داشت: میزان تولید بنزین در ماه فروردین نسبت به ماه مشابه در سال ۹۶ رشد ۱۱.۳ درصدی داشته و در تولید نفت‌گاز این رشد به ۱۰ درصد نسبت به ماه مشابه در سال ۹۶ رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با رد اینکه تامین مالی، گلوگاه تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس است، گفت: هم اکنون ۲۶۰ میلیون یورو وام از طریق صندوق توسعه ملی تصویب شده که به محض نافذ شدن وارد این طرح می شود اما ۱۲۰ میلیون یورو از محل فروش فرآورده های نفتی به ما پرداخت شده که با نافذشدن وام این مبلغ بازگردانده می شود.


معاون وزیر نفت با بیان اینکه درسال ٩٧ تمام پالایشگاه ها وارد فاز تعمیرات اساسی و نیمه اساسی می شود، ادامه داد: برنامه تعمیرات طوری چیده شده که تاثیر کمی در متوسط تولید بنزین خواهد داشت.


او همچنین از تنوع سازی سبد سوخت خبر داد و گفت: متنوع سازی سبد سوخت و در نظر گرفتن سهم سوخت در بخش های مختلف در دستور کار است و از همه مهمتر افزایش سی ان جی برای کنترل تقاضا است.


معاون وزیر نفت، از حذف هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی مربوط به عوارض نوسازی از بودجه شرکت پخش فرآورده های نفتی خبر داد و گفت: در این حوزه افزایش بودجه نداشتیم و این شرکت سهمی در نوسازی ندارد.

معاون وزیر نفت، ️در مورد ترکیب mtbe با بنزین تولیدی ستاره خلیج فارس گفت که در رینج پایین استفاده می شود.

صادق آبادی، ️همچنین در پاسخ به اینکه تحهیزات فاز 3 پالایشگاه به عنوان یدکی فاز 2 به کار می رود گفت که این یک امر عادی بوده و تجهیزات استفاده شده جایگزین می شود.

او در مورد نشست پیوینگ ها نیز اظهار داشت که این مشکل نیز با تعمیرات لازم رفع می شود.

افتتاح فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس توسط رییس جمهور در آینده نزدیک

️ مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان اینکه فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در ماه های پایانی سال ۹۶ پیش راه اندازی گردید، گفت: این فاز تا پیش از آغاز ماه مبارک رمضان توسط ریاست محترم جمهوری بطور رسمی افتتاح می شود و با بهره برداری از فاز دوم این پالایشگاه به پایداری و تثبیت فرایند تولید بنزین یورو خواهیم رسید.

معاون وزیر نفت گفت: برای تکمیل پروژه ستاره خلیج فارس ، تمام تجهیزات خریداری و یا از ظرفیت ساخت داخل بهره برده است و با مشکلی مواجه نخواهیم بود.

صادق آبادی افزود: با واگذاری دو پالایشگاه اراک و آبادان، به زودی سهم بخش خصوصی به صد در صد می رسد.

او تصری کرد: در راه اندازی فاز اول و دوم ستاره از کاتالیست ایرانی استفاده شد؛ البته کاتالیست فاز دوم بهبود یافته شده است.


معاون وزیر نفت ادامه داد: در فاز اول و دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس از کاتالیست ساخت داخل استفاده می‌شود.

️صادق‌آبادی گفت: در فاز ۱ و ۲ پالایشگاه خلیج‌فارس از کاتالیست ساخت داخل استفاده می‌شود که با استفاده از آن اکتان محصول تولیدی ۹۱/۶ و میزان گوگرد آن ۰/۵درصد است.


او خاطر نشان کرد: تلاش شبانه روزی همکاران و دوستان ما در اویکو به عنوان شرکت راه انداز پروژه بزرگ پالایشگاه ستاره خلیج فارس ستودنی است و می توان گفت که با چنین تلاش و پشتکاری، هر جا که کار کنید، موفق خواهید شد.

401

کد خبر: 933743

وب گردی

وب گردی