لبنان همچنان درصدد حفظ تعادل است

عماد آبشناس کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با ایسکانیوز براین باور است که انتخابات پارلمانی ششم ماه می در لبنان موازنه سیاسی فعلی در جامعه لبنان را تغییر نخواهد داد و محور مقاومت به رهبری حزب الله و متحدینش در این کشور همچنان به عنوان تاثیرگذارترین نیروی سیاسی لبنان باقی خواهد ماند و سیاست های مداخله جویانه عربستان و رژیم صهیونیستی نیز تغییری در عرصه سیاسی لبنان ایجاد نخواهد کرد.

* لبنان پس از چالش های متعددی در سال گذشته اکنون در آستانه یک انتخابات سرنوشت ساز و تاریخی قرار دارد، به عنوان سوال اول آرایش سیاسی و چینش گروه های سیاسی در این انتخابات چگونه است آیا همچنان دوگانه هشت و چهارهم مارس مهمترین نیروهای و ائتلاف های انتخاباتی این کشور را تشکیل می دهند؟

در چند سال گذشته سپهر سیاسی و عرصه انتخاباتی لبنان دارای یک نوع موازنه تقریبا تثبیت شده بود است و دو گروه چهاردهم مارس به رهبری سعد الحریری و هشت مارس به رهبری محور مقاومت دو ائتلاف اصلی این کشور را تشکیل داده اند. اکنون نیز این موازنه در انتخابات فعلی وجود دارد. اگرچه همواره برخی از شخصیت ها و حتی تعدادی از احزاب در میان این دو گروه در نوسان بوده اند و اکنون نیز برخی از این گروه ها و اشخاص صف بندی های خود را تغییر داده اند. اما با این وجود آرایش سنتی دو ائتلاف همچنان حفظ خواهد شد و رقابت اصلی نیز در میان این دو جریان سیاسی است. این مساله در مورد نتایج نیز صدق خواهد کرد. یعنی در یک دهه گذشته تقریبا نتایج سیاسی نیز ثابت بوده است.

* به نتایج اشاره کردید، آیا احتمال دارد تغییری دراماتیک در نتایج رخ دهد یا موزانه کنونی حفظ خواهد شد؟

اکنون محور مقاومت متشکل از حزب الله لبنان و چندین گروه سیاسی دیگر در این کشور از قدرت بیشتر و موقعیت مستحکم تری برخوردار هستند. اما این به معنی این نیست که گروه موسوم به چهاردهم مارس از قدرت و نفوذ برخوردار نیست. در این انتخابات نیز به رغم حفظ جایگاه محور مقاومت به عنوان نیروی اول لبنان اما موازنه سال های گذشته همچنان در این کشور حفظ خواهد شد. گروه چهاردهم مارس در یک دهه گذشته تلاش های بسیاری برای ایجاد تغییر در آرای مردم لبنان انجام داد. اما محور مقاومت بیشتر به جریانی سراسری تر تبدیل شد و اکنون این جریان ضمن جذب آرای اکثریت شیعیان در جذب آرای مسیحیان و همچنین اهل سنت لبنان از گروه های دیگر موفق تر عمل کرده است. علاوه براین تحولات داخلی سوریه و پیروزی حزب الله در سوریه و همچنین لبنان در مقابله با داعش و جبهه النصره، و همچنین تهدیدات رژیم صهیونیستی و واکنش شدید حزب الله مردم لبنان را به این نتیجه رسانده است که محور مقاومت محور ثبات و امنیت در لبنان است. بنابراین سیاست ائتلاف چهاردهم مارس و حامیان منطقه ای آن برای تضعیف محور مقاومت در لبنان نتیجه ملموس و خاصی در پی نخواهد داشت.

* اما عربستان و رژیم صهیونیستی در سال گذشته تلاش های بسیاری برای چالش آفرینی و ایجاد بحران و در نتیجه تضعیف حزب الله انجام دادند. احتمال دارد در این انتخابات نیز این دو کشور با همراهی برخی از گروه های لبنانی برای اختلال در انتخابات و همچنین تضعیف پایگاه محور مقاومت تلاش کنند؟

ریاض و تل آویو به شدت از سیاست ها و پیروهای منطقه ای و داخلی حزب الله نگران هستند. سیاست سال گذشته آنان برای بحران آفرینی در لبنان نیز در همین راستا طرح ریزی شده بود. این دو کشور اکنون نیز در تداوم سیاست های پیشین خود هم برای بحران در انتخابات و هم برای تغییر در نتایج انتخابات تلاش می کنند. اما مردم لبنان در چند سال گذشته نشان داده اند اهمیتی به سیاست های تحمیلی از جانب رژیم صهیونیستی و عربستان نخواهند داد و خود نیز این امر را به خوبی درک کرده اند که محور مقاومت چگونه به ستون اصلی امنیت، ثبات و قدرت لبنان تبدیل شده است. علاوه براین محور مقاومت تخصص ویژه ای نیز در خنثی سازی بحران آفرینی محور ریاض- تل آویو کسب کرده است و قطعا در صورت ایجاد چالش برای حزب الله و متحدینش این ائتلاف به خوبی خواهد توانست سیاست های تخریبی آنان را مهار سازد. همه این عوامل باعث خواهند شد این بار نیز ریاض- تل آویو دستاورد چندانی از این انتخابات و تضعیف محور مقاومت به دست نیاوردند.

* به چالش آفرینی عربستان و رژیم صهیونیستی و به طور کلی چالش های منطقه ای اشاره کردید وضعیت کنونی منطقه چه فرصت هایی برای محور مقاومت در لبنان و این انتخابات ایجاد خواهد کرد؟

در ابتدای شروع مبارزه حزب الله لبنان با داعش و جبهه النصره در سوریه برخی ها در لبنان با تردید به این مساله نگاه می کردند اما با تقویت گروه های تروریستی و همچنین ورود آنان به برخی از مناطق لبنان و توحش هر چه بیشتر این گروه ها، حقانیت دیدگاه و راهبرد حزب الله در مبارزه با تروریست ها بیشتر آشار شد. سپس پیروزهای پی در پی محور مقاومت در سوریه و همچنین پاکسازی نوار مرزی لبنان و سوریه از تروریست ها محبوبیت حزب الله در میان مردم این کشور بسیار بیشتر کرده است. به باور من پیروزهای محور مقاومت در سوریه و نابودی هرچه بیشتر داعش، جبهه النصره و تروریست های تکفیری در سطح منطقه جایگاه حزب الله را چه به لحاظ سیاسی و مردمی و همچنین نظامی در لبنان به طور کامل تثبیت خواهد کرد و این امر نیز بازتاب بسیار مثبتی در انتخابات کنونی لبنان خواهد داشت.

* با حفظ توازن فعلی و تثبیت هرچه بیشتر موقعیت محور مقاومت در لبنان آینده سعد الحریری چگونه خواهد بود؟

سعد الحریری دارای جایگاه و پایگاه مردمی مستحکمی در این کشور نیست و بیشتر پایگاه و نفوذ این شخصیت به جایگاه پدرش بازمی گردد. بحران سال گذشته و گروگان گیری او در عربستان ضربه شدیدی به شخصیت و اعتبار سیاسی اش وارد کرد. سیاست های عربستان و راهبرد مداخله جویانه این کشور باعث ریزش نفوذ مردمی گروه های متمایل به عربستان شد. اما از آنجایی که محور مقاومت درصدد مدیریت و اداره لبنان براساس مشارکت همه گروه های سیاسی و اقوام و طوایف این کشور از انحصارطلبی و قبضه تمامی پست های سیاسی اجتناب می کند. پست نخست وزیری نیز در سال های گذشته و پس از قرارداد طائف در اختیار اهل سنت بوده است. و همچنین به دلیل اینکه اکنون هیچ شخصیت سیاسی دیگری در جبهه سنی های لبنان برای تصدی این پست تلاش نمی کند احتمال ابقای دوباره الحریری زیاد است. اما الحریری در صورت ابقا یک الحریری ضعیف و فاقد پایگاه مردمی و قدرت سیاسی خواهد بود و تنها عاملی که باعث خواهد شد وی دوباره بر کرسی نخست وزیری تکیه کند به تقسیم بندی های قدرت در جامعه لبنان بازمی گردد.

کد خبر: 933781

وب گردی

وب گردی