چراغ شب زنده داران عالم به دنیا آمد

امام علی بن الحسین (ع) دارای القاب بسیاری هستند که معروفترین آنها سجاد و زین العابدین است و هر یک از القاب حضرت علیه السلام نشان دهنده کمال نفس، ایمان، تقوی و اخلاص ایشان و بیان کننده اعتقاد و اعتماد مردم به آن امام همام است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، امروز ولادیت امام خوبی ها، چهارمین ستاره درخشان آسمان امامت و ولایت حضرت علی بن حسین بن علی بن ابی‌طالب، مشهور به امام سجاد و زین العابدین است. امامی که وقتی شبانه بار آذوقه‌ای را برای فقرا بر پشتش حمل می‌کرد، فردی از او پرسید چه بر دوش داری؟ حضرت پاسخ داد. دارم برای سفری (سفر آخرت) آماده می‌شوم و برایش توشه آماده می‌سازم و آنرا به جای امنی منتقل می‌کنم.

علی بن حسین در مدینه در سال 38 هجری قمری دنیا آمد. بیشتر منابع، تاریخ تولد او را سال ۳۸ هجری ذکر کرده اند. امام سجاد (ع) دو سال از عمر با برکتش را با جدش امیر المومنین (ع) بود و بقیه عمر شریفتش همراه با عموی مکرم و مظلومش امام مجتبی (ع) و پدر والامقامش امام حسین سپری شد.

در واقعه جانسوز کربلا شاهد شهادت پدر، برادر، عمو و بستگان و اصحاب امام حسین (ع) بود همراه با عمه اش زینب کبری (س) و دیگر اسرا به کوفه و شام رفتند. در کوفه و شام جسارتها به آن حضرت و اهل بیت (ع) نمودند ولی با خطبه هایی نورانی از امامت و عصمت اهل بیت (ع) دفاع فرمودند. در کاخ یزید در حالیکه با چند تن دیگر از خاندان امامت به یک ریسمان بسته شده بودند رو به یزید کرده فرمودند ای یزید چه گمان به پیامبر می بری اگر آن حضرت ما را این چنین در بند ببیند.

امام سجاد (ع) با این که پس از واقعه کربلا جامعه اسلامی را گرفتار ترس و یأس می‌دید و کسی را نمی‌یافت که تربیت کند و دانش خویش را به او بسپارد ولی از پای ننشست و با دعا و نیایش مطالب عمیق و مضامین ارزنده و گرانقدری را به جامعه اسلامی به ویژه شیعیان منتقل ساخت.

امامت حضرت زین العابدین (ع) در فضای اختناق

آغاز امامت علی بن الحسین در سال ۶۱ هجری قمری آغاز شد و ۳۵سال طول کشید. دوران امامت او توأم با اختناق شدید و سخت گیری‌های حاکمان بنی امیه علیه شیعیان بود، به گونه‌ای که بنا به روایتی در ابتدای امر تنها اصحاب آن حضرت پنج تن بوده‌اند که این خود دلالت بر وضعیت خاص آن زمان می‌کند. علی بن الحسین در این دورانِ سخت به تربیت شاگردانی چند می‌پردازد که از جمله سعید بن جبیر، سعید بن مسیب، محمد بن جبیر بن مطعم، یحیی بن ام‌الطول و ابوخالد کابلی می توان اشاره کرد.

از سخنان برگزیده این امام بزرگوار می خوانیم:

کسی که خودش را محترم می‌شمارد برای امور دنیایی حرمتی قائل نیست

موقعیت صبر در دین همپایه موقعیت سر در بدن است. کسی که صبر ندارد دین ندارد.

در انجیل نوشته ‌است که به دنبال علمی نباشید که بدان عمل نمی‌کنید تا هنگامی که به هر آنچه می‌دانید عمل کنید. اگر دانش به عمل نیاید، به صاحبش چیزی جز بی ایمانی و دوری از خدا نمی‌افزاید.

تمام خوبی‌ها در خویشتن داری و حراست از دل نهفته‌است.

حق همنشین تو آن است که با او نرمخو و مهربان باشی و در هنگام گفتگو با او به انصاف رفتار کنی، جز با اجازه او از جای خود بلند نشوی اگر در کنار تو نشست بتواند بدون اجازه تو برخیزد و برود، لغزشهایش را فراموش کنی، خوبیهایش را به یاد داشته باشی و جز خیر و خوبی به او نگویی.

آثار و مکتوبات

علمای اهل سنت، علوم بسیاری را از امام سجاد (ع) نقل کرده‌اند و پندها و احادیثی در فضل قرآن، حلال و حرام، جنگ‌ها از وی به جا مانده است که نزد علما مشهور است. از امام سجاد حدود 300 حدیث در کتب اربعه شیعه آمده است.همچنین مجمع جهانی اهل بیت کتابی با عنوان کتاب شناسی امام سجاد، صحیفه سجادیه و رساله حقوق را به چاپ رسانده که کتب مرتبط با امام سجاد (ع) را معرفی کرده است.

صحیفه سجادیه، مجموعه دعاهای امام سجاد(ع) و آینه‌ای است که تصویر اجتماع آن روزگار به ویژه مدینه را در آن می‌توان دید. بیزاری از کردار و گفتار زشت مردم آن روز و پناه بردن به خدا از آنچه می‌بیند و می‌شنود و روشن کردن راه درست در پرتو تربیت دین و قرآن و پاکیزه ساختن جان ها از آلایش، گویی امام می‌خواهد تا آنجا که ممکن است، به زبان دعا مردم را از شیطان ببرد و به خدا پیوند دهد.

رساله حقوق، یکی از چند اثر منسوب به امام سجاد (ع) است. در این رساله ۵۱ حق (یا ۵۰ حق طبق برخی نسخه ها) شمارش شده است. این اثر را افراد مختلفی به فارسی برگردانیده‌اند و بارها به چاپ رسیده است.

شهادت حضرت سجاد (ع)

بنابر روایات شیعه، امام سجاد (ع) به دستور ولید بن عبد الملک با سمّ به شهادت رسید. مدفن وی در قبرستان بقیع کنار قبر امام حسن مجتبی(ع)، امام محمد باقر(ع) و امام جعفر صادق(ع) است.

502

کد خبر: 933787

وب گردی

وب گردی