فرماندهان نظامی نباید در بخش هوانوردی وارد می شدند/ دولت کنونی به صنعت فضایی توجهی ندارد

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات گفت: دانش هوانوردی باید در دانشگاه ها آموزش داده شود که در دانشگاه ها به آن توجه نشد چون تمام اساتید به بحث های فضایی و موشکی تمرکز کردند

فرشاد پازوکی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات و نائب رئیس انجمن هوافضای ایران در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت؛ هوافضا را می توانیم به سه بخش تقسیم کنیم که صنایع موشکی، فضایی و هوانوردی زیر بخش های این حوزه در نظر گرفته می شود که مأموریت سازمان هوافضا صنایع موشکی است و ما پس از انقلاب در صنایع موشکی و فضایی رشد قابل توجهی داشته ایم که دلیل اساسی آن این است که فرماندهان نظامی ما وارد عرصه ی مدیریتی هوافضا شدند.

او افزود: افرادی در سیستم فضایی و هوانوردی ما وارد شدند که مدیران زمان جنگ بودند و این فرماندهان ضعف ایران را در زمان جنگ حس کردند که در صنایع موشکی مشکلات زیادی داشتیم که در زمان جنگ مناطق مختلف ما موشک باران می شد و توانایی نداشتیم که موشکی را به سمت عراق شلیک کنیم و بیشتر با توپخانه بصره را مورد هدف قرار می دادیم و این نیاز حس شد که کشورهای همسایه توانمندی موشکی دارند و ما نیز باید به این صنعت روی بیاوریم.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات ادامه داد: فرماندهان نظامی پس از جنگ، مدیران بخش های مختلف هوافضا شدند و صنعت هوافضا در کشور راه اندازی شد و قبل از انقلاب کشور ما به عنوان یک کاربر محسوب می شد که با پیروزی انقلاب حتی موشک هم به ما نمی دادند پس کارهای تحقیقاتی حوزه ی موشکی و فضایی از آن زمان شروع شد و روزهای اول این کارهای تحقیقاتی با سعی و خطا بود.

پازوکی تصریح کرد: پس از بررسی و سعی و خطا در حوزه ی موشکی متوجه شدند که باید تحقیقات وارد این صنعت شود و پژوهشکده های مختلف را راه اندازی کردند که توانستیم دانش موشکی را در کشور خود نهادینه کنیم و ایران جزو 6 کشور موشکی دنیا شد به خاطر اینکه ضعف حس شد و افرادی که در جنگ حضور داشتند در حوزه فضایی و موشکی مدیر شدند.

او اظهار کرد: صنعت فضایی نیز به تبع از صنعت موشکی پیشرفت داشت و بر اساس کارهای تحققاتی این صنعت را راه اندازی و توسعه دادیم چون صنعت موشکی و فضایی ما مرتبط بودند در این صنعت نیز رشد کرده و در میان 10 کشور برتر دنیا قرار گرفتیم که ماهواره های زیادی را در مدار قرار دادیم و ماهواره های امید و سینا را پرتاب کردیم که باعث ارتقای صنعت فضایی ما شد و این مسأله نیز با این دید که مدیران صنعت فضایی از حوزه ی نظامی بودند موفقیت آمیز بود.

پازوکی افزود: مدیران نظامی نباید در بخش هوانوردی وارد می شدند چون این بخش دیدگاهی مبتنی بر استاندارد می طلبد و باید بر اساس استانداردهای بین المللی کار کرد و نمی توان تحریم ها را دور زد وتعامل با کشورهای دنیا یکی از راه های توسعه است به همین خاطر در سیستم هوانوردی سیویل پیشرفت زیادی نداشتیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات گفت: دانش هوانوردی باید در دانشگاه ها آموزش داده شود که در دانشگاه ها به آن توجه نشد چون تمام اساتید به بحث های فضایی و موشکی تمرکز کردند هم چنین بخش عمده ی اساتید دانشگاهی این حوزه تحصیلات هوافضا ندارند یا حداقل لیسانس آن ها هوافضا نیست و از رشته ی مکانیک وارد هوافضا شدند که این اساتید دید هوانوردی ندارند و به بخش های مکانیکی و موشکی علاقه ی بیشتری دارند و به نوعی میان رشته ای بودند که در عرصه ی موشکی تأثیر بیشتری داشتند.

نائب رئیس انجمن هوافضای ایران خاطر نشان کرد: بخش طراحی هواپیما در دانشگاه ها ما تضعیف شده است و دروس طراحی هواپما در سطح کارشناسی اختیاری شد که به توسعه ی این رشته ضربه وارد کرد ما نیاز داریم که رشته ی طراحی هواپیما را در مقطع لیسانس راه اندازی کنیم که سرفصل های آن توسط خودِ من تدوین شده است.

او با بیان اینکه افرادی که در کشور ما طراحی هواپیما بلدند به تعداد انگشتان دست هم نمی رسند تصریح کرد: پایه ی صنعت هوانوردی دانشگاه های ما ضعیف است و در صنعت هوایی افرادی وجود دارند که کاربر هستند و محقق و پژوهشگر یافت نمی شود پس صنعت هوانوردی ما رشد زیادی نداشت چون استاندارد برای افراد نظامی تعریف نشده است.

پازوکی ادامه داد: صنعت فضایی ما تا سال 90 رشد خوبی داشت و با شتاب مناسبی پیشرفت داشت چون فهمیدند که تحقیقات باید نهادینه شود و نیزوهای خوبی داشتیم و درست عمل کردیم که همه فهمیدند برای توسعه ی این بخش باید کارهای آکادمیک و تحققاتی انجام دهند و در همین راستا از آن ها حمایت می شد اما از سال 90 به بعد دولت به بخش فضایی توجهی نکرد و توسعه ی این صنعت راهبردی به خصوص برای دولت فعلی اهمیتی نداشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات گفت: دولت کنونی به بخش فضایی اهمیت چندانی نمی دهد که بی انگیزگی نیروهای متخصص را در پی دارد و به دلیل همین بی توجهی خیلی از نیروهای کارشناسی که در صنعت فضایی تربیت کردیم از کشور رفتند و با وجود اینکه طراحی هواپیمای بومی در دانشگاه امیر کبیر کلید خورد اما اکثریت دانشجویان و متخصصان این امر از ایران رفتند که بی توجهی بخش دولتی دلیل اصلی آن است.

202

کد خبر: 933817

وب گردی

وب گردی