چگونه بافت فرسوده تان را نوسازی کنید ؟/ وجود 3هزار و 200هکتار بافت فرسوده در تهران

تعریف‌ها از بافت فرسوده متفاوت است و آمارهای مختلفی در این زمینه منتشر می‌شود. براساس یکی از تعاریف رایج بافت فرسوده، امروز حدود 3هزار و 200هکتار بافت فرسوده در تهران داریم، اما در تعریف دیگر این رقم تا 15هزار هکتار افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، زمانی که نام بافت فرسوده را می شنوید چه تصویری در ذهنتان شکل می گیرد؟ احتمالا یک خانه قدیمی در یکی از مناطق جنوبی شهر تهران که در حال فرو ریختن است! به طور کلی بافت فرسوده شهری به عرصه هایی از محدوده قانونی شهرها گفته می شود که به دلیل فرسودگی کالبدی، عدم برخورداری مناسب از دسترسی سواره، تاسیسات و خدمات و زیرساخت های شهری معمولا آسیب پذیر هستند.

همچنین این مناطق از ارزش مکانی، محیطی و اقتصادی کمتری برخوردارند. بافتهای فرسوده به سبب فرسودگی در کلیت با یکدیگر ویژگی های مشترکی دارند.همچنین این بافت ها به دلیل فقر ساکنان و مالکان آنها امکان نوسازی خودبه خودی را نداشته و سرمایه گذاران انگیزه کمتری به عنوان سرمایه گذاری در این مناطق از خود نشان می دهند.

تهران 3 هزار و 200 هکتار بافت فرسوده دارد

محمد علی نجفی شهردار سابق تهران در سی و چهارمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به وضعیت بافت فرسوده شهر تهران میزان بافت های فرسوده تهران را 3 هزار و 200 هکتار اعلام کرده و گفته بود : «41 درصد بافت فرسوده در شهر نوسازی شده اما هنوز به ایده آل ها نزدیک نیستیم.»

رئیس شورای شهر تهران نیز در نشست «بافت فرسوده فرصتی برای بازآفرینی شهری» درباره میزان بافت فرسوده تهران گفته بود : تعریف‌ها از بافت فرسوده متفاوت است و آمارهای مختلفی در این زمینه منتشر می‌شود. براساس یکی از تعاریف رایج بافت فرسوده، امروز حدود 3هزار و 200هکتار بافت فرسوده در تهران داریم، اما در تعریف دیگر این رقم تا 15هزار هکتار افزایش پیدا می‌کند.

محسن هاشمی افزود: واقعیت این است که سرمایه‌گذار به جای آنکه جذب بافت فرسوده شود، جذب باغات شمال تهران می‌شود. در تمام این سال‌ها هم به‌گونه‌ای رفتار شده که هر مشکلی که برای سرمایه‌گذار در این زمینه به‌وجود می‌آمد را به فوریت حل می‌کردیم، اما در بافت فرسوده سرمایه‌گذار هزاران مشکل داشت و هیچ‌کس مشکل او را حل نمی‌کرد. به گفته وی شورای پنجم به‌دنبال این است تا معماری در شهر را بر اصل بافت فرسوده بگذارد و سرمایه‌ها را از باغات شمال تهران به سمت بافت فرسوده سوق دهد.

در همین جلسه مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نیز با بیان اینکه تنها 40درصد از کل بافت فرسوده در تهران نوسازی شده‌است، اظهار کرده بود : از سال 1384تا 1394 میانگین نرخ تورم زمین و مستغلات در تهران 1100برابر شده‌است. البته، در 6منطقه بالای شهر این میزان تا 2هزار برابر تخمین‌زده شده‌است. این در حالی است که در برخی از مناطق همچون منطقه 18، 16، 17، 15و 19با رشد نهایتاً 317برابری رو‌به‌رو بوده‌ایم.

سیدرضا میرصادقی با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از بیمارستان‌های موجود در بافت فرسوده به‌دلیل فقدان پزشک تعطیل شده‌اند، گفت: در تهران مناطقی وجود دارد که با 800هزار نفر جمعیت تنها یک بیمارستان نیمه‌تخصصی فعالیت می‌کند.

گام به گام نوسازی در بافت فرسوده

اگر شما یکی از افرادی هستید که دربافت فرسوده زندگی می کنید اگر می خواهید چهره شهر را زیباتر کنید و در خانه ای زندگی کنید که در مقابل زمین لرزه مقاوم باشد، بهتر است آستین بالا بزنید و خانه خود را نو نوار کنید.برای جزئیات بیشتر این گزارش را بخوانید:

کافی است تصمیم بگیرید

صاحبان املاک فرسوده بهتر از هر کسی می دانند بنای یک خانه جدید می تواند بسیاری از مشکلات زندگی آنان را برطرف کند. تنها مانع نیز اغلب ترس از درگیر شدن در مراحل اداری و البته نگرانی از کمبود بودجه باشد. در این باره می توانید از شرکت نوسازان منطقه درباره امور قانونی ساخت و ساز مشاوره بگیرید. با تسهیلات جدیدی هم که شهرداری برای نوسازی املاک فرسوده ارائه می کند با کمترین هزینه صاحب یک خانه نوساز می شوید و از نظر اقتصادی نیز سود می کنید. نتیجه کار خانه ای بزرگ تر و با طبقات بیشتر است.

به شرکت نوسازان منطقه مراجعه کنید

باید مطمئن شوید که خانه تان در بافت فرسوده مصوب قرار دارد تا از تسهیلات نوسازی برخوردار شوید. برای بررسی شرایط می توانید با شورایاران مشورت کنید. اما روش بهتر مراجعه به دفتر شرکت نوسازان نوسازی منطقه است. تماس تلفنی هم کفایت می کند تا با تطبیق نشانی و محل ملک شما با نقشه های دقیق مشخص شود که آیا در بافت فرسوده مصوب قرار دارد یا خیر. برای راحت تر شدن کار شماره کد بلوک منزلتان که در برگه عوارض شهرداری درج شده به کارشناسان نوسازی ارائه دهید. برای اینکه بدانید دفتر شرکت نوسازان منطقه شما کجا است اینجا را کلیک کنید.

مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیکی

پس از ثبت نام در دفتر شرکت نوسازان شهرداری منطقه باید مدارک کافی برای ارائه به دفاتر خدمات الکترونیک شهرسازی فراهم کنید. اگر سند ملک رسمی و قطعی باشد مشکلی برای نوسازی وجود ندارد. برای نوسازی املاک با سندهای وقفی و قولنامه ای نیز راهکارهایی نظیر دریافت سند پشتیبان وجود دارد. به هر ترتیب در این باره به کمک و مشاوره کارشناسان دفتر نوسازی نیاز دارید. پس از ارائه مدارک به دفاتر خدمات الکترونیک شهرسازی برای نوسازی ملک شما پرونده ای تشکیل می شود که با یک کد پیگیری می توان از مراحل مختلف کار اداری آن آگاه شد. پس از مدتی نیز به مالک دستور تهیه نقشه ارائه می شود.

استفاده از تسهیلات را فراموش نکنید

هنگامی که پروانه نوسازی گرفتید آن را به همراه مدارکی نظیر کپی سند، شناسنامه مالک و... به دفتر شرکت نوسازان منطقه ارائه می دهید و برای دریافت وام و تسهیلات به بانک های عامل معرفی می شوید. این کار معطلی و احتمالا دوندگی دارد اما به زحمتش می ارزد. اغلب ساکنان املاک فرسوده طی زمان نوسازی مجبورند اجاره نشینی برگزینند یا به هر ترتیب برای حدود یک سال سقفی بالای سرشان مهیا کنند. پس عجله نکنید و یک برنامه ریزی کامل و دقیق داشته باشید. احتمال طولانی شدن روند نوسازی را هم در نظر بگیرید تا مشکلی پیش نیاید.


مشارکت کنید

اگر پول کافی برای نوسازی ندارید در ساخت خانه جدیدتان با سرمایه گذاران و بساز بفروش ها مشارکت کنید. سهم شما از مشارکت همان زمین ملکتان است. اغلب سرمایه گذاران برای مالک خانه ای نیز برای اقامت موقت اجاره می کنند یا مبلغی به وی می پردازند. این کار به یک قرار داد سفت و محکم نیاز دارد. اگر بساز بفروش آشنا دارید که چه بهتر وگرنه به بنگاه های املاک مطمئن مراجعه کنید. مشورت هم بکنید تا در قرارداد درباره ریز مسائل نیز تعیین تکلیف شود.

تجمیع کنید

با همسایه ها صحبت کنید تا آنان نیز برای نوسازی تشویق شوند. همسایه های قدیمی اغلب با هم کنار می آیند و همدلی آنان می تواند خانه ای بزرگ تر با واحد های بیشتر نصیبشان کند. این کار مزایای بسیاری دارد و تسهیلات بیشتری در پی می آورد. طبق ضوابط اگر املاک واقع در یک کوچه بن بست نوسازی شوند مساحت کوچه به مساحت آنها افزوده می شود و با این روش می توان بدون هزینه بیشتر خانه های بزرگ تری ساخت. دیگر اینکه نوسازی همزمان چند واحد مجاور بر مرغوبیت کوچه محل سکونت و ملک شخصی شما می افزاید.


تسهیلات جدید نوسازی

تسهیلات نوسازی که از سوی شهرداری تهران و برای تشویق مالکان املاک فرسوده به برای نوسازی ارائه می شود طی سال های اخیر چند بار افزایش یافته و به میزان حداکثری رسیده اند.برای جرئیات از بسته های تشویقی نوسازی بافت های فرسوده شهر تهران اینجا کلیک کنید.

701

کد خبر: 933844

وب گردی

وب گردی