بررسی راه‌های گسترش همکاری‌های علمی و فناوری ایران و افغانستان

راه‌های گسترش همکاری‌‌های علمی و فناوری بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و افغانستان بعدازظهر چهارشنبه در دیدار دکتر نجیب اله خواجه عمری وزیر تحصیلات عالی جمهوری اسلامی افغانستان با دکتر غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش اییسکانیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر منصور غلامی در این دیدار که در محل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، با ابراز خرسندی از ارتباط با مسئولان، برادران و خواهران افغانی، بر استمرار ارتباط دیرینه و تاریخی بین دو کشور تأکید و اظهار امیدواری کرد، دستاوردهای مفیدی از همکاری‌های علمی و فرهنگی بین مجموعه دانشگاهی و محققان دو کشور به دست آید.
وی افزود: زبان مشترک، فرصت مغتنمی ایجاد کرده که برادران و خواهرانی که از کشور دوست و مسلمان در کشورمان زندگی می‌کنند با این زبان مشترک بتوانند در آموزش‌ها به‌خصوص آموزش عالی که پایه توسعه در کشور است، همکاری نزدیکی داشته باشند.
وزیر علوم با اشاره به اینکه همیشه در کشورمان دانشجویان و طلابی از کشور افغانستان مشغول تحصیل هستند، تصریح کرد: این امر سبب می‌شود که در کلاس‌ها و مراکز علمی دانشجویان با مشکلاتی درخصوص مفاهمه، مکالمه و انتقال مطلب روبه رو نشوند و فرصت خوبی است که دانشگاه‌های کشورمان با طیب خاطر آموخته‌های لازم را به آنان منتقل کنند.
وی بر تبادل استاد و دانشجو بین دو کشور تأکید کرد و گفت: محققان و استادان کشور ما می‌توانند در مراکز دانشگاهی افغانستان به تدریس دروس پرداخته و در تحقیقات مشترک نیز همکاری کنند تا انتقال دانش و فناوری صورت گیرد و این همکار‌ی‌ها طبعاً در گذشته نیز وجود داشته که تعدادی از مدرسان دانشگاه‌های افغانستان در دانشگاه‌های کشورمان بتوانند در دوره دکترا ادامه تحصیل دهند.
دکتر غلامی با بیان اینکه در دانشگاه‌های کشورمان بر ارتباط با کشورهای پیشرفته دنیا در زمینه همکاری‌های تحقیقاتی مشترک توصیه شده است، خاطرنشان کرد: لزوم این همکاری‌ها با کشورهای دوست و همسایه دو چندان است.
وی به جایگاه علمی دانشگاه‌های ایران در رتبه بندی‌های جهانی اشاره کرد و افزود: دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشورمان ما دارای ظرفیت‌های بالای هستند و این امر می‌تواند فرصت خوبی برای آموزش به دانشجویان و داوطلبان تحصیل افغانی باشد.
وزیر علوم افزود: هم اکنون بیش از ۴۲ پارک علم و فناوری در کشور ایران مشغول فعالیت هستند که در درون آنها شرکت‌هایی که مبنای دانش نوین دارند از استادان و دانشجویان در قالب مراکز توسعه فناوری حمایت می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: در دانشگاه‌های کشور نیز بیش از ۳ هزار شرکت دانش بنیان جدید ایجاد شده که برخی از آنها بخصوص آنهایی که بر پایه اینترنت و IT فعالیت می‌کنند به سرعت در حال رشد هستند.
دکتر غلامی با اشاره به سابقه قریب به ۵۰ سال فعالیت سازمان سنجش آموزش کشور تصریح کرد: این سازمان در آزمون‌های پذیرش دانشجو و مدل‌های مختلف پذیرش دانشجو دارای تجربیات مطلوبی است که اگر نیاز باشد آمادگی انتقال این تجربیات میسر است.
وی یادآور شد: تعدادی نشریات تحقیقاتی در سطح دانشگاه‌های کشور به زبان فارسی چاپ می‌شوند که این نشریات می‌تواند در اختیار دانشگاه‌های افغانستان قرار گیرد و همچنین سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت) آمادگی تأمین کتاب‌های درسی مورد نیاز دانشگاه‌های افغانستان را داراست؛ کتاب‌هایی که توسط استادان دانشگاه‌های کشورمان و مطابق با دانش روز تدوین می‌شوند.
در ادامه دکتر نجیب اله خواجه عمری وزیر تحصیلات عالی جمهوری اسلامی افغانستان، با بیان اینکه اشتراکات و وجوهات فرهنگی بسیاری بین دو کشور ایران و افغانستان وجود دارد، اظهار داشت: از نظر فرهنگی و علمی کشور ایران سابقه طولانی‌تری در مقایسه با افغانستان دارد.
وی امنیت در کشور افغانستان را مهم توصیف کرد و افزود: افغانستان شاهد ۴۰ سال جنگ است و با توجه به چالش‌های موجود در این کشور در بخش پیشبرد علم، فناوری و تحقیقات فعالیت‌های بسیاری صورت گرفته است.
دکتر خواجه عمری خاطرنشان کرد: هم اکنون در افغانستان دانش آموخته‌ها و استادان خوبی مشغول تدریس هستند که همه آنان تحصیلات خود را در دانشگاه‌های کشور ایران گذرانده‌اند.
وی با بیان اینکه تمرکز وزارت تحصیلات عالی جمهوری اسلامی افغانستان بر روی امر کیفیت است، اظهار امیدواری کرد که این امر با کمک کشورهای دوست بخصوص ایران که اشتراکات فرهنگی بسیاری با این کشور دارد میسر شود.
وزیر تحصیلات عالی جمهوری اسلامی افغانستان، همچنین بر لزوم نهادینه کردن فرهنگ تحقیق و روش‌های تحقیق در این کشور تأکید کرد و خواستار ارتقای ظرفیت تبادل اساتید، برگزاری فرصت‌های مطالعاتی کوتاه مدت و استفاده از ظرفیت‌های سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت) شد.
پس از دیدار وزیر علوم با همتای افغانستانی وی، هیات های عالی رتبه تهران و کابل با حضور در نشست هم اندیشی توسعه همکاری های علمی - دانشگاهی ایران و افغانستان، زمینه های توسعه ارتباطات و همکاری های علم و فناوری دو کشور را مورد بررسی قرار دادند.

201

کد خبر: 933899

وب گردی

وب گردی