جایگزینی یورو به جای دلار مشکلی در روابط بین‌المللی ایجاد نمی‌کند

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: تصمیم دولت در جایگزینی یورو به جای دلار در تکالیف ارزی در صورتی که پول نفت به یورو دریافت شود، مشکلی در روابط بین‌المللی ایحاد نمی‌کند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ اسدالله عسگراولادی در مورد جایگزین شدن یورو به جای دلار در تکالیف ارزی، گفت: در حال حاضر فروش نفت توسط دلار انجام می‌شود، بنابراین باید برنامه‌ریزی کرد تا پول نفت فروخته شده در روز برداشت، به صورت اتوماتیک از دلار به یورو تبدیل شود، در غیر این صورت دچار گرفتاری خواهیم شد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: درآمد حاصل از فروش نفت براساس دلار تنظیم شده، زیرا نرخ نفت اوپک برحسب دلار است، بنابراین اگر بتوان کاری کرد که در روز برداشت پول حاصل از فروش نفت اتوماتیک‌‌وار به صورت یورو به حساب‌هایمان واریز شود و ذخایرمان یورو باشد و حواله‌هایی که به مردم داده می‌شود هم در قالب یورو باشد، این تصمیم دولت عملی خواهد شد و مشکلی پیش نمی‌آید.

او افزود: همچنین از این پس باید از کشورهایی مثل هند و چین که معاملات بزرگ تجاری با آن‌ها انجام می‌دهیم، بخواهیم که معاملات برحسب یورو و ریال باشد.

عسگراولادی اظهار داشت: در صورتی که پول حاصل از فروش نفت به صورت یورو دریافت شود، این تصمیم دولت اشکالی در روابط بین‌المللی ایجاد نمی‌کند، وگرنه باید هزینه 2 تا 3 درصدی تبدیل دلار به یورو پرداخت شود.

هیأت وزیران در جلسه روز چهارشنبه 29 فروردین، کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی را مؤظف کرد، ارز یورو را به عنوان ارز مبنای گزارشگری و انتشار آمار، اطلاعات و داده‌های مالی خود مورد استفاده قرار دهند.

همچنین بانک مرکزی مؤظف شد از تاریخ ابلاغ این مصوبه، نرخ برابری ریال در مقابل یورو را به صورت مستمر اعلام و مدیریت کند.

منبع: فارس

401

کد خبر: 933904

وب گردی

وب گردی