ضرورت استفاده از عوامل دانشی در هندسه ی اقتصاد ملی / اقتصاد برون نگر، نتیجه ای جز شکست نخواهد داشت

مدیر مؤسسه پژوهشی اندیشه انقلاب اسلامی گفت: اصلاحات ساختاری و دانشی در اقتصاد می تواند جایگاه اصلی و شایسته ی اقتصاد ملی ما را تعریف کند.

ساسان شاه ویسی عضو هیأت علمی و رئیس مرکز مطالعات راهبردی دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: در حال حاضر اقتصاد ملی ایران، به جای اینکه متکی بر ظرفیت ها و قابلیت های داخل کشور باشد، عمدتا نگاهش به بهره مندی از ظرفیت های خارج از محیط است از طرفی دیگر قابلیت های اقتصادی کشور بر اساس ظرفیت های تولید ملی و قدرت ملی تعریف نشده است.

او افزود: اقتصاد کشور به اشتباه سعی می کند که ظرفیت خود را از قدرت خارجی پول مثل دلار و روابط خارجی بگیرد و مهم ترین مؤلفه ای که می تواند به استحکام اقتصاد ملی کمک کند، حرکت در مسیر تولید ملی مبتنی بر حضور مردم و مردمی شدن اقتصاد است اقتصادی که سهم بزرگتر آن در اختیار مردم و سهم کوچکتر آن در اختیار دولت باشد.

مدیر مؤسسه پژوهشی اندیشه انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: اقتصادی که سهم بزرگتر آن در اختیار مردم و سهم کوچکتر آن در اختیار دولتمردان قرار گیرد در آمدهای ملی کشور باید مبتنی بر قابلیت های درون سیستمی باشدیعنی باید از محل تولیدات ملی، عوامل تولید ملی و منابع انسانی داخلی؛ ظرفیت های اقتصادی فعال شود و درآمدهای ملت مبتنی بر درآمدهای ملی خودنمایی کند.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی دانشگاه تهران تصریح کرد: عدم اتکا به درآمدهای نفتی می تواند بخش بزرگی از درآمدهای ما را تأمین کند و این فرصت را در اختیار جوانان که سرمایه های عظیم کشور هستند؛ قرار دهد که ضمن هم افزایی می تواند به کارآیی سرعت و سهولت اقتصاد ملی کمک کند.

او ادامه داد: در عین حال به نظر می رسد دوره ی انتقال به واسطه ی ساختارهای موجود، الگوهای اقتصادی را محقق نخواهد کرد مگر اینکه اقتصاد دولتی ما، که بخش زیادی از آن به مدیران و ساختارهای دولتی وابستگی دارد؛ بیامورد و بخواهد که از عوامل دانشی در هندسه ی اقتصاد ملی استفاده کند.

مدیر مؤسسه پژوهشی اندیشه انقلاب اسلامی افزود: به عبارتی اساتید اندیشمندان و فعالان علمی در حوزه ی اقتصاد بخش بزرگی از این معماری جدید را مبتنی بر مدلسازی ها و قابلیت مند کردن استعدادهای درون سرزمینی بایستی در اختیار کارگزار قرار دهند که خروجی آن یک ساختار جدید اقتصادی و کارگزارانی همه فهم نسبت به نقش دانش و نقش مردم در اقتصاد مبتنی بر تولید ملی باید تعریف شود.

شاه ویسی گفت: امروز فاصله ی بزرگی بین قابلیت های انسانی، ظرفیت ها و منابع موجود کشور و آنچه به عنوان مطلوبیت ها مورد نظر است مشاهده می کنیم که بخش بزرگی از آن به خاطر دولتی بودن اقتصاد است و اگر ما اقتصاد بزرگی داریم بخاطر بزرگ بودن دولت ما است و یک اصلاحات ساختاری و دانشی در اقتصاد می تواند جایگاه اصلی و شایسته ی اقتصاد ملی ما را تعریف کند.

202

کد خبر: 933905

وب گردی

وب گردی