واکنش جالب انجمن اسلامی دانشجویان مستقل به اشتباه پلیس در برخورد با یک خانم

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران به رحمانی‌فضلی پیشنهاد کرد دوره‌های مختلف روانشناسی، جامعه شناسی، مردم شناسی و مطالعات رفتاری به طور فصلی یا سالیانه برای نیروهای انتظامی برگزار شود.

به گزارش ایسکانیوز، متن نامه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

وزیر محترم کشور
جناب آقای دکتر رحمانی فضلی

سلام علیکم
نیک مستحضرید سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی مردم نقش تاثیرگذاری در به ثمر نشستن ماموریت مهم نیرو انتظامی در حفظ امنیت و پاسداری از قانون در جامعه را دارد. همچنین رفتار مامورین نیروی انتظامی در جایگاه مرد قانون در قانون‌گریزی یا قانون‌گرایی مردم نقش مهمی ایفا می‌کند.

اگر در اذهان مردم مامور نیرو انتظامی فردی ملزم به قانون تلقی شود خود به خود قانون‌مداری در بین مردم رواج پیدا می‌کند و اگر بلعکس مامور فردی قانون گریز تلقی شود باعث ترویج قانون‌گریزی در جامعه خواهد شد.

با توجه به این شرایط توقع به حق از نیرو انتظامی این است که با رفتار و کردار قانونی خود باعث افزایش اعتماد عمومی و بالارفتن سرمایه اجتماعی خود شود و در سوی مقابل نیز اگر تخلفی از ضابطین سر زد باتوجه به اقتضائات با آن برخورد شده و شفاف‌سازی صورت گیرد.

طی ایام اخیر شاهد رفتار نامعقول و نامتعارف چند مامور انتظامی در برخود با چند خانم و استفاده‌ی نامتعارف خشونت و خارج از دایره‌ی قانون بودیم که باعث خدشه‌دار شدن چهره‌ی نیروهای خدوم انتظامی در بین مردم شده است. ضمن تشکر از جنابعالی بابت دستور پیگیری و برخورد جدی با عامل این رفتار تقاضا دارد افکار عمومی را در جریان روند پیگیری پرونده مذکور قرار دهید.

اما این اتفاق بهانه‌ای شد تا نکاتی را خدمتتان بیان کنیم:
مقوله پوشش و در مورد خاص گشت ارشاد حجاب بانوان، در وهله اول امری دستوری نیست که با وضع قوانین، صدور بخشنامه‌ها، آیین نامه‌ها و اعمال قانون توسط ضابطین انتظامی در جامعه جاری و ساری شود.

پوشش و سبک زندگی مقوله‌ای است که نیازمند مهیا کردن بستر فرهنگی است و جامعه‌پذیری همگانی را می‌طلبد که جز با اهمیت دادن به نهاد خانواده و خصوصا اهتمام ویژه به امر آموزش‌های غیررسمی برای سنین قبل از مدرسه و آموزش‌های رسمی در سال‌های ابتدایی مدرسه امکان‌پذیر نخواهد بود. لذا بیم آن می‌رود ادامه‌ی مسیری که امروز بیش از پیش محل اختلاف و درگیری چندی از مردم با نیروی انتظامی شده، نه تنها به بهبود امر کمک نکند بلکه ترویج پوشش‌های نامتعارف را بدنبال آورد.

به عنوان نکته آخر بیان می‌دارد هرچند نیروهای زحمتکش و خدوم انتظامی در تامین امنیت و آرامش در اقصی نقاط کشور کارنامه‌ی خوبی از خود بجا گذاشته‌اند اما برخی مواقع در مواجهه و برخورد با مردم اشکالاتی از این نیرو مشاهده می‌شود که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. پیشنهاد می‌شود دوره‌های مختلف روانشناسی، جامعه شناسی، مردم شناسی و مطالعات رفتاری به طور فصلی یا سالیانه با در نظر گرفتن شرایط و ویژگی‌های هر رسته برگزار شود تا نیروی انتظامی بهتر از پیش بتواند ماموریت‌های خود را با موفقیت پشت سر گذارد.

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران آمادگی خود را برای همکاری با وزارت کشور و استفاده از ظرفیت علمی این دانشگاه جهت برپایی دوره‌های مذکور اعلام می‌دارد.

والسلام علیکم و رحمة الله
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران

201

کد خبر: 933909

وب گردی

وب گردی