سیری در رسانه های عرب زبان

امروز روزنامه های عرب زبان در یادداشت ها و تحلیل هایشان به موضوعات مختلفی پرداخته بودند که در میان این موضوعات مساله ایران و اسرائیل، حمله آمریکا و راهپیمایی بازگشت مورد اهتمام بیشتری قرار گرفته بود. در ادامه گزیده ای از این مطالب آورده شده است.

روزنامه "الشرق الاوسط " عربستان در یادداشتی به قلم " رابرت فورد" سفیر سابق آمریکا در سوریه و الجزایر و از پژوهشگران امور خاورمیانه در آمریکا با عنوان "تابستان داغ بین اسراییل و ایران" به بروز احتمالی جنگ میان ایران و اسراییل پرداخته و یادآوری می کند که مقامات اسراییلی از بروز این جنگ و قدرت موشکی ایران در هراس می باشند. وی می نویسد: "الان همه تحلیلگران سیاسی در آمریکا متفق القولند که جنگ میان ایران و اسراییل در سوریه مساله ای است که از آن گریزی نیست اما کسی نمی داند که آتش این جنگ کی برافروخته خواهد شد. مواضع کنونی اسراییل و ایران هم به سرعت در حال تغییر می باشند. براین اساس، نیروهای ایرانی نسبت به سه یا چهار سال گذشته بیشتر وارد سوریه شده اند و واضح است که این حضور با نیروهای حامی بشار اسد و روسیه مربوط می باشد. مساله ای که سبب پیروزی سوریه در جنگ داخلی شده حضور همین نیروها است. ایران پایگاه های نظامیش را در کشورهای افغانستان ، پاکستان ،لبنان و عراق، گسترش داده و نیروهایش را از این کشورها برای جنگ به سوریه می فرستد. ایران باحضور این نیروها دو هدف را دنبال می کند :یکی، حفظ نظام بشار اسد و دیگری برخورد با اسراییل. یکی از افسران اسراییلی به من گفت ایرانی ها هم اکنون موشک هایی با دقت بیشتر و برد طولانی تر از آنچه که حزب الله در سال 2006 در اختیار داشت، دارند و اسراییل از حمله موشکی ایران از سوریه و لبنان، نگران است".


روزنامه"روزنامه الخلیج" امارات هم در یادداشتی به قلم "محمد نور الدین" با عنوان " ترکیه و حمله سه جانبه " از موضع گیری ترکیه نسبت به این حمله انتقاد نموده است. وی موضع سابق ترکیه را در قبال آمریکا متفاوت از موضع کنونی دانسته و می نویسد: "حمله سه جانبه آمریکا ، فرانسه و انگلیس به برخی از تاسیسات سوریه و مخصوصا مراکز پژوهشی این کشور، با استقبال برخی از کشورها مواجه شده و یکی از این کشورها نیز ترکیه می باشد. این تایید و موضع ترکیه، سوالاتی را درباره ارتباط میان منافع این کشور با قدرت های حمله کننده و یا مخالفان با این حمله طرح می کند. قابل ذکر است که تا قبل از این حمله، نزدیکی میان ترکیه با روسیه و ایران به بهترین شکل بود و این هم به علت حمایت آمریکا از کردهای سوریه و همچنین استقبال مکرون رییس جمهور فرانسه از هیات اتحاد حزب دموکراتیک کردستان بوده است؛ اما حمله سه جانبه به سوریه این مخالفت و نگاه ترکیه به این کشورها را تغییر داد. موضع گیری ترکیه در تایید حمله به سوریه از سوی این کشورها در مخالفت با مواضع ایران و روسیه بوده است و به گفته مکرون، این حمله ترکیه را از روسیه دور نمود. موضع ترکیه ضد بشار اسد بوده و به دنبال سرنگونی این نظام می باشد، بنابراین موضعی که اتخاذ کرده چندان نیز عجیب نمی باشد."


مساله "راهپیمایی بازگشت "که از سوی فلسطینی ها برگزار شده و به هفته چهارم خودش رسیده است همچنان مورد اهتمام نویسندگان عرب زبان می باشد. در همین زمینه " معین الطاهر" از نویسندگان مصری در روزنامه " الشعب " مصر مقاله ای را با عنوان "راهپیمایی بازگشت اهدافی که تحقق پیدا می کند" به رشته تحریر درآورده که در آن به بیان این مساله می پردازد که این اقدام فلسطینی ها، ازآنجایی که مساله بازگشت آنان را به سرزمین شان زنده نگه داشته است، اهداف اسراییل را در فراموشی این سرزمین از سوی فلسطینی ها با شکست مواجه کرده است. وی می نویسد: « راهپیمایی" روز بازگشت " در روز سی مارس و به مناسبت سالروز " روز زمین "توسط فلسطینی ها برگزارشد . در این روز ،فسطینی ها در سرزمین های اشغالی به سرزمین خودشان تمسک جسته و برای مقاومتشان در برابر اشغالگری و یهودی سازی این سرزمین ها جشن می گیرند و روزی است که راهپیمایی از نوار غزه که مظهر مقاومت در برابر محاصره، تجاوز، تهاجم و جنگ ها می باشد،شروع می شود. این راهپیمایی هفته به هفته و با قوت در حال افزایش است .امسال همه چیزش در مقایسه با گذشته متفاوت می باشد. و آن هم به تمسک فلسطینی ها به سرزمین مادری و حق شان در بازگشت به این سرزمین ارتباط پیدا می کند. امسال مساله بازگشت فلسطینی هابه سرزمین شان ماهیت اصلی مساله فلسطین و مولفه های آن را تشکیل می دهدواین دروغ وهم آمیز بنیانگذاران دولت اشغالگر صهیونیستی را که اعتقاد داشتند فلسطینی ها نسل بعد از نسل؛ سرزمین های شان را فراموش خواهند نمود آشکار ساخت."


روزنامه " الایام " بحرین در مطلبی به قلم"جاسم العطاوی" با عنوان "منطقه خلیج فارس لحظات حساسی را می گذراند" از مردم و همه کشورهای منطقه می خواهد که با توجه به حساس بودن منطقه و تحولات کنونی در آن در اظهار نظرها و موضع گیری های شان دقت کنند تا شاهد افزایش در گیری در خلیج فارس و سوء استفاده دشمنان نگردد. وی در همین خصوص اظهار می دارد: "منطقه خلیج فارس و اوضاع امنیتی و سیاسی آن بی ثبات و اطراف آن را خطراتی در برگرفته است .این منطقه هم اکنون با تهدیدات و چالش های بزرگی مواجه شده و این احتمال وجود دارد که این خطرات مردم منطقه را نیز دربر بگیرد. ار این رو بر همه مردم و شهروندان این کشورها لازم است تا نسبت به خطرات آن هوشیار بوده و از هر نوع گفتار و کاری که ثبات این منطقه را تهدید می کند، آگاه باشند و از آن دوری نمایند یا خودشان را در موقعیتی قرارندهند که دشمنان از آنان بهره بردای کنند."

کد خبر: 933916

وب گردی

وب گردی