شبح کودتا در آسمان ریاض

صداهای شلیک سنگین گلوله در اطراف کاخ سلطنتی ریاض شب گذشته خواب را از چشم اهالی منطقه الخزامی ربود و ساعت ها موجبات تعجب و سردرگمی مردم را فراهم آورد.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز، نیروهای امنیتی عربستان اعلام کردند که با مشاهده یک پهپاد کوچک بی سیم تفریحی مجهز به یک دوربین فیلم و عکسبرداری در نزدیکی کاخ پادشاهی، آن را ساقط کرده اند. خبرهای منتشر شده از کاخ سعودی از در جریان بودن تلاش هایی برای انجام یک شبه کودتا حکایت داشتند.

سخنگوی پلیس ریاض اعلام کرد که نیروهای امنیتی بعد از مشاهده این هواپیمای ناشناس، مطابق با دستورات آن را ساقط کرده اند.

این درگیری ها در نزدیکی کاخ بن سلمان، ولیعهد سعودی به وقوع پیوست. حتی خبرها حاکی از این است که ولیعهد و شاه سعودی با اسکورت سنگین یگان های زرهی نیروهای آمریکایی و از طریق یک کامیون، به یک پایگاه هوایی آمریکا در الدرعیه انتقال یافته اند که این امر نشان می دهد واقعا در ریاض اتفاقاتی افتاده است.

با وجود انتقال فرارگونه ولیعهد و شاه سعودی از کاخ، یک مقام ارشد عربستان سعودی به خبرگزاری رویترز گفت، این حادثه هیچ تلفاتی نداشت و پادشاه عربستان نیز در آن زمان در کاخ نبوده است. این در حالی است که بنا به توییتی که مجتهد ساعتی پیش منتشر کرد 7 نفر از طرفین درگیر، کشته شده اند.

وبگاه رصد پروازی «فلایت رادار 24»‌ نیز با انتشار یک عکس گزارش داد یک فروند هواپیمای GLF4 به عنوان آمبولانس هوایی سلطنتی عربستان حدود نیم ساعت پیش از ریاض بلند شده اما مقصد و دیگر اطلاعات پرواز رصدی قابل دسترس نیست.

فیلم های آنلاین نیز نشان دهنده تیراندازی شدید در نزدیکی کاخ سلطنتی بوده که ممکن است حاکی از ناآرامی های سیاسی بین شاهزادگان باشد.

حجم انتشار ویدئوهای تیراندازی عربستان در فضای مجازی بسیار عجیب است که این مساله را قابل تامل تر می کند. این تیراندازی ها ترس و وحشت کاخ نشینان و تعجب مردم را به همراه داشته است. خبرهای دیگر حاکی از پرواز جت های ارتش سعودی در سطح پایین آسمان پایتخت و همچنین پرواز بالگردها بر فراز کاخ است.

در بین خبرهای این تیراندازی و درگیری ها، شایعاتی چون زخمی شدن شاه سعودی و انتقال وی به بیمارستان و کشته شدن 5 تبعه خارجی (2 آمریکایی، 2 انگلیسی و یک استرالیایی) نیز شنیده می شود.
روزنامه عبری زبان معاریو نیز ادعا کرد، درگیری‌هایی در داخل یکی از کاخ‌های سلطنتی در ریاض رخ داده و به نظر می‌رسد درگیری بین شاهزادگان سعودی باشد.

فردی که با نام مستعار «مجتهد» در خصوص اسرار پشت پرده خاندان سعودی، افشاگری می‌کند و از این حیث به عنصر خبرساز نهانگاه سعودی تبدیل شده است نیز طی توییتی نوشت:" حمله به قصر پادشاهی توسط خودروهایی انجام شد که خمپاره اندازهای 50 میلیمتری حمل می کرده اند، در واقع این افراد قصد ترور بن سلمان و اعضای خانواده وی را داشته اند و پهپاد نیز از سوی مهاجمان برای بررسی اوضاع کاخ و شناسایی منطقه و برای کمک به مهاجمین به پرواز درآمده بود."

در اینجا فرضیه ای مطرح می شود و آن هم نفوذ عنصر یا عناصری به داخل کاخ برای ترور ولیعهد سعودی است. این عنصر می‌تواند از هر طیفی باشد مثل: شاهزاده های کنارگذاشته شده از سیاست، تندروها و یا جریان القاعده (که تعداد زیادی از سعودی ها به آن ها گرایش دارند یا عضو آن هستند.)

هرچند منابع رسمی عربی سعی در القای این موضوع داشتند که هیچ حمله یا کودتایی رخ نداده و این تیراندازی فقط به علت پرواز یک پهپاد اسباب بازی بوده است اما سوال اینجاست که آیا پرواز یک پهپاد آن هم از نوع اسباب بازی به این همه تیراندازی و سر و صدا نیاز داشت؟! یا این که سعودی ها به خاطر ایجاد یک خط خبری سعی بر این دارند که افکار عمومی را دست گیرند و با ایجاد یک موج به نفع بن سلمان در صدد زمینه سازی برای پیشبرد اهداف جدید خود باشند.

با توجه به سختگیری ها و سازکارهای امنیتی که در عربستان وجود دارد کمتر عنصر نظامی فکر انجام کودتا را به ذهن خود مبادر می کند، بنابر این در پی سختگیری های معمول عربستان عملا قدرت قهریه که یکی از فاکتورهای کودتا محسوب می شود کنار رفته و عملا احتمال وقوع کودتا بسیار پایین می آید.

رسانه های رسمی نیز باتوجه به اقتضای کاری خود و اینکه باید از منابع موثق اعلام خبر کنند، تنها به انتشار اخبار رسمی بسنده کردند، اما بین کاربران فضای مجازی و توئیتر انتشار اخبار غیر رسمی داغ بود، به همین دلیل و باتوجه به شرایط خاص عربستان ( اصلاحات گسترده ولیعهد عربستان، بازداشت شاهزاده های سعودی و مخالفت علمای تندرو سلفی و وهابی صلاحات گسترده بن سلمان) احتمال وقوع شبه کودتا در این کشور وجود داشته است به این معنا که نظام سیاسی موجود در عربستان آبستن وقوع شبه کودتا بوده است.

نکته دیگری که در مورد انتشار فیلم پهپاد جای تامل دارد این است که به رغم شنیده شدن صدای شدید شلیک ها، صفیر گلوله به سمت پهپاد دیده نمی شود.

با وجود انتشار تمامی این خبرها، رسانه های سعودی هنوز به آن واکنشی نشان نداده اند.

آخرین دلیل برای محتمل بودن شبه کودتا، شور اشتیاق افکار عمومی و چشم های منتظریست که به اکانت های معارضین در فضای مجازی چشم دوخته اند تا ببینند آیا در مورد آن اظهار نظر می کنند یا خیر؟!

تهیه و تنظیم: گروه بین الملل

کد خبر: 933970

وب گردی

وب گردی