امیر دریادار حبیب‌الله سیاری : نقش خانواده در حمایت از سلحشوران نظامی در دفاع مقدس /شهادت شوق وصال یار است

زندگی امن ایرانیان مرهون فداکاری و ایثارهای آزاد مردانی است که از قید جان گذشتند واین یعنی دست یافتن به تمام اسرار عالم.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی ایسکانیوز، در حاشیه همایش مردمی «شرح فراق» و بزرگداشت شهیدان سپهبد محمد ولی قرنی و سپهبد علی صیاد شیرازی، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، در مورد نقش و همخوانی مهم خانواده و زن در عرصه های رزمی و نظامی گفت: نقش خانوداه ها در پیشبرد کارهای سرپرست خانواده همان است که مقام معظم رهبری فرمودند 50% موفقیت هایی که رزمندگان در طول خدمتی به دست می آورند مربوط به همسرانی است که با آنها زندگی می کند.

دریادار حبیب‌الله سیاری گفت: نقش خانواده در پیشرفت سرپرست خانواده بسیار حائز اهمیت است و اگر خانواده همراه نباشند امکان ندارد بتوانیم ایثار و فداکاری داشته باشیم.

معاون هماهنگ کننده ارتش ایران گفت: خانواده های نظامیان همیشه با تحمل سختی ها و مشکلات زندگی و بر دوش کشیدن مسئولیت های بیشتری که از عدم حضور پر رنگ مرد در خانواده نشات می گیرد محرومیت ها و محدودیت هارا تحمل کرده و با ایجاد آرامش خانواده باعث طیب خاطر مرد می شوند و ما به وجود همسرانمان افتخار می کنیم که با صبر و شکیبایی همیشه یاورمان بوده اند تا ما بتوانیم وظیفه سربازی را انجام دهیم.

نقش مهم همسران رزمندگان دفاع مقدس

امیر شاهین تقی خانی معاون فرهنگی و روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با ایسکانیوز به نقش آفرینی خانواده به عنوان پشتوانه رزمندگان اشاره کرد و گفت: در مراسمی که چند سال قبل برای فارغ التحصیلی افسران دانشگاه افسری در نوشهر داشتیم رهبر کل قوا خطاب به خانواده هایی که برای دیدار با ایشان در آنجا حضور داشتند فرمودند: یقینا نیمی از پیروزی ها و سهم به سزایی از پیروزی های همسران رزمنده شما، متعلق به شماست و مرهون صبر و استقامت و همراهی شماست.

تقی خانی با اشاره به اینکه همه رزمندگان دفاع مقدس به نقش مهم همسرانشان اذعان دارند گفت: اگر شهید صیاد شیرازی ها با طیب خاطر ماه ها در جبهه حضور پیدا کردند و جنگیدند قطعا به پشتوانه حضور همسران صبور و با استقامتشان بوده که با نبود همسر توانستند به تربیت فرزندان و گذران زندگی بپردازند.

سرتیپ دوم ستاد شاهین تقی خانی ادامه داد: بدون شک ما در آینده هم به چنین روحیه هایی احتیاج داریم و امیدورایم که هیچوقت جنگی کشور ما را درگیر و تهدید نکند اما با تجربه ای که از سالهای دفاع مقدس داریم آموختیم که اگر این همراهی نباشد پیروزی های درخشانی هم نصیب ما نخواهد شد بنابر این همچنان که همیشه قدردان و قدر شناس این زحمات همسرانمان هستیم به عنوان یکی از سربازان و فرزندان این ملت در ارتش جمهوری اسلامی ایران می گویم تحمل و همیاری همسرانمان در شرایط بسیار سخت چه در سالهای جنگ و چه اکنون که در جنگ نرم با دشمنان هستیم کار ساز است و زمینه پیروزی های ما را رقم می زند.

نقش خانواده در حمایت از سلحشوران نظامی

امیر دریادار حمزه کاویانی نیز درباره تاثیر نقش خانواده در حمایت از سلحشوران نظامی به خبرنگار ایسکانیوز در مورد آشنایی نسل سوم انقلاب با آرمان های حاصله از یاد وارهای شهیدان گفت: هدف از برگزاری این مراسم تجلیل از مقام شامخ شهدا به ویژه شهید صیاد شیرازی است .شهیدی که هم به لحاظ شخصیت نظامی و هم شخصیت معنوی در نیرو های مسلح بی نظیر و بی بدیل است و این نشست ها نسل اول و دوم انقلاب را با نسل جدید(سوم) پیوند می دهد و ایثارگری و ولایت مداری را به نسل جدید آموزش می دهد.

این مقام ارشد ارتش گفت: فرمانده کل قوا در دیدار های مختلفی که با فرماندهان نیروهای مسلح داشتند توجه ویژه به خانواده رزمندگان را توصیه کردند و فرمودند اجر و ثوابی را که فرماندهان نیرو های مسلح دارند مربوط به خانواده ها است آنچه که مهم است این است که اگر روحیه جانبازی و ایثار گری در خانواده ها نباشد فرماندهان و نیرو های مسلح نمی توانند در ماموریت ها و انجام کار موفق باشند.

حرف های عفت شجاع (همسر شهید صیاد شیرازی) حرف دل همه همسرشهیدان است

در ادامه همایش هنرمندانی بخشی از زندگی شهید صیاد شیرازی را در قالب تئاتر به نمایش گذاشتند.

این بخشی از این نمایش به نقل از زبان همسر شهید صیاد شیرازی بود: زندگی با شهید، زندگی راحتی نبود، سخت بود، ولی به سختی اش می ارزید. شاید علی خیلی وقت نمی کرد که در خانه درکنار من و بچه هایش باشد، ولی همان وقت کمی هم که پیش ما بود، وجودش به ما آرامش می داد، مهربانی بود و قدر شناس. روزهایی که در خانه بود، در امور خانه کمکم می کرد. یک روز جمعه صبح دیدم پایین شلوارش را تا کرده زده بالا، آستین هایش را هم. پرسیدم:« حاج آقا! چرا این طوری کرده ای؟ » رفت طرف آشپزخانه. گفت: « به خاطر خدا و برای کمک به شما». رفت توی آشپزخانه و وضو گرفت و بعد هم شروع کرد به جمع و جور کردن. خیلی از زن ها دوست دارند مردشان درکار خانه کمکشان کند، ولی من دوست نداشتم علی توی خانه کار کند. ناراحت می شدم. رفتم که نگذارم، در را رویم بست و گفت: « خانم! بروید بیرون. مزاحم نشوید. » پشت در التماس می کردم: « حاج آقا! شما رو به خدا بیا بیرون. من نارحت می شوم، خجالت می کشم. شما را به خدا بیا بیرون. » می گفت:« چیزی نیست الان تمام می شود، می آیم بیرون. » آشپزخانه را مرتب کرد. ظرف ها را چید سرجایش. روی اجاق گاز را مرتب کرد و کف آشپزخانه را شست.

وقتی به جبهه می رفت، آن قدر ناراحت می شدم که خبر رفتنش را به من نمی گفت به مریم می گفت یا به بهروز، دامادم. این طوری بیشتر ناراحت می شدم. می گفتم: « حاج آقا! من غریبه ام؟ چرا به خودم نگفتید؟» می گفت: « نمی توانم ناراحتی شما را ببینم. » با همه این حرف ها، یک چیز من را آرام می کرد. می دانستم برای مال دنیا این کار را نمی کند.

در را که باز کرد، آشپزخانه مثل دسته گل شده بود. گفت: بفرمایید، تمام شد. حالا می آیم بیرون. این که این همه داد و فریاد نداشت. » محبتش را به من این طوری نشان می داد. وضو می گرفت و توی کار خانه کمکم می کرد. مسافرت که می رفتیم، بچه ها را نگه می داشت. می گفت: « بچه ها را من نگه می دارم، لااقل شما هم کمی راحت باشید. » غیر از اینها به هر بهانه ای بود برایم هدیه می خرید. برای روز زن، روزهای عید. اگر یادش هم نبود، اولین عیدی که پیش می آمد، هدیه می خرید . از زحمت هایم تشکر می کرد.

در زمان جنگ وقتی فرمانده نیروی زمینی بود، ماه ها به خانه نیامد دلم برایش تنگ شده بود. یک روز چند نفر در زدند یکی شان گفت: « منزل جناب سرهنگ شیرازی اینجاست؟» دلم ریخت. گفتم: « من خانمش هستم. » گفت: « از طرف جناب سرهنگ برایتان پیغام آورده ایم. » یک پاکت دستم داد. اصلاً نفهمیدم پاکت را چطوری گرفتم. گفتم: « شهید شده؟» یکی شان گفت: « نه این پاکت را دادند و گفتند به دست شما برسانیم. » و خداحافظی کردند و رفتند. آمدم توی حیاط چادرم از سرم افتاد. پاکت را باز کردم و دیدم یک نامه در آن است با یک انگشتر عقیق. نوشته بود: « برای تشکر از زحمت های تو. همیشه دعایت می کنم. » نفس راحتی کشیدم و اشک توی چشم هایم جمع شد.

صیاد که بود ؟

شهید صیاد شیرازی نقش بسزایی در همکاری و نزدیکی ارتش و سپاه داشت. وی پس از خلع بنی‌صدر از فرماندهی کل قوا، برای پایان دادن به ناهماهنگی ارتش و سپاه در آن دوران، قرارگاه مشترک عملیاتی سپاه و ارتش را راه‌اندازی کرد و به عنوان فرمانده ارشد در آن قرارگاه مشغول به فعالیت شد.شهید سپهبد علی صیاد شیرازی، روز شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۷۸ در حالی که به قصد عزیمت به محل کار خود از منزل، خارج شده بود مورد سوء قصد یکی از اعضای گروهک تروریستی منافقین قرار گرفت و به شدت مجروح شد. اهالی محل که از این حادثه مطلع شده بودند بلافاصله او را به بیمارستان انتقال دادند اما متأسفانه بر اثر شدت جراحات وارده، تلاش پزشکان برای نجات او بی نتیجه ماند و امیر سرافراز ارتش اسلام پس از عمری مجاهدت در راه خدا به فیض عظیم شهادت نایل آمد.

طرح انسداد مرزهای ایران ، آزاد سازی کردستان ایران،آموزش نظامی‌به نیروهای سپاهی، ایجاد بسیج مردمی، طرح ابتکاری کربلا و آموزش نظامی‌به بسیجیان،ترمیم و بازسازی نیروهای مسلح؛ بعد از دفاع مقدس،تشکیل هیات معارف جنگ از جمله کارهای مهم و ارزنده این شهید عالیقدر است.

گفتنی است : همایش مردمی «شرح فراق» بزرگداشت شهیدان سپهبد محمد ولی قرنی و سپهبد علی صیاد شیرازی، در تالار وحدت تهران برگزار شد.در این مراسم امیر دریادار حبیب الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش، حجت الاسلام و المسلمین عباس محمد حسنی رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و خانواده های معظم شهدا حضور داشتند.

705

کد خبر: 933976

وب گردی

وب گردی