سخنگوی وزارت بهداشت: سازمان های بیمه گر به تعهداتشان عمل نمی کنند

دکتر ایرج حریرچی گفت: بودجه حوزه سلامت نسبت به سال قبل با رشد 9 درصدی مواجه بوده، اما مشکل اصلی ما تخصیص به موقع و کامل آن منابع است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر ایرج حریرچی، سخنگو و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تحریریه خبر 21 سیما با اشاره به هفته سلامت در سال جاری با شعار «سلامت برای همه» و با موضوع «پوشش همگانی سلامت برای همه، در همه جا» اظهار داشت: تامین امکانات و خدمات سلامت برای آحاد جامعه (فارغ از سن، جنس، نژاد، مذهب، طبقه اجتماعی و....) بدون فشار و سختی مالی از آرمان‌‌های اولیه سازمان جهانی بهداشت است. در واقع، تاکید شعار سازمان جهانی بهداشت این است که، سلامت برای همه و در همه جا ایجاد شود و تمام نهادهای دولتی و غیردولتی برای دسترسی مردم به‌ خدمات سلامتی مشارکت داشته باشند. این در حالی است که هنوز نیمی از جمعیت جهان به خدمات با کیفیت سلامت، دسترسی مطلوب ندارند. متاسفانه صد میلیون نفر در جهان یعنی یک و سه دهم مردم دنیا سالانه دچار هزینه های فقرزای شدید برای درمان می شوند.
وی در ادامه با اشاره به تاکیدات هوشمندانه ریاست جمهوری مبنی بر در اولویت قرارگرفتن تخصیص اعتبارات به حوزه سلامت توسط سازمان برنامه بودجه و استانداران و افتخارآمیز بودن سند طرح تحول سلامت، گفت: کشور ما یکی از کشورهای پیشرو در حوزه سلامت است. سی سال قبل پزشکان آسیای جنوبی جهت ارائه خدمات سلامت و گاهی با مدرک لیسانس در کشورمان کار طبابت را انجام می دادند. اما در حال حاضر در ایران با اینکه یک درصد جمعیت دنیا را داریم، این رقم به 31 هزار و 600 نفر رسیده است که البته یک نفر از این تعداد نیز، نباید متحمل چنین هزینه ای شود. در کشور ما 98 و نیم درصد، متقاضیان خدمات سرپایی و 95 و شش دهم درصد در بخش بستری تحت پوشش خدمات سلامت قرار دارند.
دکتر حریرچی در زمینه تعلل سازمان های بیمه گر در پرداخت بدهی هایشان ابراز داشت: متاسفانه برخی سازمان های بیمه گر با تاخیر در پرداخت ها و بعضا با تاخیرهای 11 تا 20 ماهه به تعهدات خود عمل نمی کنند. اگرچه بودجه حوزه سلامت نسبت به سال قبل با رشد 9 درصدی مواجه بوده، اما مشکل اصلی ما تخصیص به موقع و کامل آن منابع است.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در خصوص ارائه خدمات به مصدومین ناشی از تصادفات، بدون قید و شرط مصدومان را تحت پوشش داریم. در این راستا یکی از دستاوردها در حوزه سلامت در 13 سال گذشته این است که دیگر هیچ مصدوم تصادفی روی زمین باقی نمی ماند. همچنین با کمک مجلس مقرر شد که 10 درصد از بیمه شخص ثالث به حساب وزارت بهداشت واریز شود، اما متاسفانه از طرف بیمه های تجاری کوتاهی می شود و گاهی با تاخیر 12 ماهه، پرداخت ها صورت می گیرد، به طوری که یکی از بیمه های تجاری 800 میلیارد تومان به وزارت بهداشت بدهی دارد.

وی افزود: هر خدمتی که در حوزه سلامت ارائه می شود، باید اول فقرا از آن بهره مند شوند. باید حمایت های دولت دوازدهم با تاکید شخص رییس جمهور در راستای کاهش هزینه های کمرشکن و فقرزا در حوزه سلامت استمرار داشته باشد. تاکید وزیر محترم بهداشت نیز این بوده است که مردم به خدمات بهداشتی عادلانه با اولویت فقرا بدون فشار مالی دسترسی داشته باشند و این موضوع انگیزه اصلی در حوزه سلامت است. در همین راستا اقدامات متعددی مانند افزایش دسترسی، کاهش پرداختی از جیب مردم، کاهش هزینه های فقرزا و کمرشکن صورت گرفته و از دستاوردهای مهم دولت یازدهم به شمار می رود.

دکتر حریرچی در پایان گفت: پیرو تاکید ریاست جمهوری مبنی بر اینکه، «الخلق عیال الله» از همکارانم در وزارت بهداشت و بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی در خواست می کنم که امور مراجعین خود را با لبخند و نگاهی مهربانانه انجام دهند.

701

کد خبر: 933997

وب گردی

وب گردی