روابط گرم اسرائیل با کشورهای عربی

منابع عبری از روابط گرم و طولانی اسرائیل با کشورهای عربی منطقه در مقاطع تاریخی مختلف خبر می دهند و این در حالی است که همین کشورهای عربی از علنی شدن این روابط واهمه دارند.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز، شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد: اسرائیل موفق به ایجاد اتحاد با کشورهایی چون عربستان و مغرب شده و روابطی گرمی با محافل و شخصیت های عربی برقرار کرده است که در آینده نزدیک آنها را هدف قرار داده و خساراتی به آنها وارد می نماید.

این شبکه عبری زبان در این گزارش اعلام کرد: اسرائیل سلسله ارتباطات محرمانه و پیچیده ای را با برخی اطراف که آنها را دشمنان بزرگ خود می داند برقرار کرده تا از آنها در راستای منافع سیاسی خود استفاده نماید.

اردن و مغرب

در این گزارش آمده: اردن تا سال 1994 به طور رسمی جزء کشورهای دشمن اسرائیل بود اما به طور غیر رسمی روابط خوبی با اسرائیل برقرار کرده بود تا جایی که اسرائیل در یکی از مراحل تاریخی به اردنی ها علیه سوریه کمک کرد که البته این تنها کشور دشمنی نبود که اسرائیل به آن کمک کرد.

مغرب یکی از کشورهایی بود که در جنگ 1967 و جنگ 1973 در کنار دیگر کشورهای عربی با اسرائیل جنگید اما در پس پرده روابط محرمانه عمیقی میان رباط و تل آویو جریان داشت چنانچه مسئولان بلند پایه اسرائیلی مرتباً به مغرب رفت و آمد می کردند. اوج روابط با مغرب به مساله ترور مهدی بن برکه توسط حسن دوم پادشاه مغرب و قطع روابط اسرائیل و فرانسه باز می گردد.

پس از آن که دستگاه های امنیتی مغرب نتوانستند عملیات ترور را انجام دهند، از اسرائیل خواستند تا این عملیات را اجرا نماید. بر اساس اظهارات مئیر عامیت رئیس سابق موساد ماموران این سازمان به فرانسه سفر کرده و مهدی بن برکه را پیدا کردند و عوامل دستگاه امنیتی مغرب در خاک فرانسه به ترور وی اقدام نمودند.

یمن و سودان

دولت های رژیم صهیونیستی همیشه از ارتش برای انجام ماموریت های حیاتی و منافع خود استفاده کرده اند. در ابتدای دهه 60 میلادی یمن در جریان جنگ داخلی خود پس از آن که مصر به عنوان بزرگترین دشمن اسرائیل یک سوم ارتش خود را برای کمک به معارضین نظام حاکم وارد یمن کرد، شاهد انشقاقاتی بود که اسرائیل تصمیم گرفت برای تضعیف ارتش مصر به نظام حاکم یمن کمک نماید. در پی این تصمیم نیروی هوایی به انجام برخی عملیات های نظامی اقدام کرد و ارتش نیروهای حامی نظام حاکم یمن را به سلاح و ادوات جنگی تجهیز نمود.

سودان در دهه های 60 و 70 میلادی با مشارکت در جنگ های 1967 و 1973 یکی از دشمنان اسرائیل به شمار می رفت و شاید همین مساله اسرائیل را به دخالت در کودتای می 1969 خارطوم ترغیب کرد. عوامل موساد و ارتش اسرائیل بنابر آنچه درکتاب «فرستاده موساد به سودان 1969-1971» آمده در سرنگونی دولت دموکراتیک سودان مشارکت کرده اند.

اسرائیلی ها در مسدود کردن راه های امدادی و انفجار پایگاه های فرماندهی و راه های اختصاصی ارتش سودان در حاشیه رود نیل که کاربرد لجستیکی داشت مشارکت کردند، به عبارت دیگر اسرائیل یک ارتش متشکل از معارضین نظام حاکم را تحت نظارت دیوید عوزیئیل از عوامل موساد در جنوب سودان ایجاد کرد تا منافع اسرائیل را تامین نمایند. دخالت های اسرائیل در سودان همچنین به ایجاد روابط با جعفر النمیری در سال های 1969 تا 1985 انجامید که به چشم پوشی وی از عملیات قاچاق یهودیان از اتیوپی منجر شد.

همکاری با سعودی

در ژانویه گذشته نیروی هوایی اسرائیل بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی دستگاه های امنیتی اسرائیل مواضعی را در مرکز دمشق هدف قرار داد. از جمله یک پایگاه نظامی سوری که موشک های دور بُرد ایرانی متعلق به حزب الله در آن قرار داشت. پس از این حمله بود که سید حسن نصرالله اعلام کرد سعودی ها در قبال پرداخت میلیاردها دلار از اسرائیل خواسته اند به لبنان حمله کند.

ایران اسرائیل را تهدید به نابودی می کند و در همین حال سعودی ها که به دشمنی با ایران معروف هستند، به طور مستقیم و غیر مستقیم در سوریه و یمن و منطقه خلیج فارس با ایرانی ها مقابله می کنند، سعودی ها به ما برای توقف تلاش های ایران کمک می کنند. اسرائیل مذاکرات فشرده ای با ریاض و دیگر کشورهای عربی دارد اما به درخواست خود آنها، رسانه های عمومی در جریان این ارتباطات قرار نمی گیرند.

کد خبر: 934071

وب گردی

وب گردی