چرایی تمایل  عروس خانم ها به خرید اجناس خارجی برای جهیزیه ؟/ جنس خوب و  ارزان بدهید تا بخریم

«حمایت از کالای ایرانی»؛ این نام و شعار را رهبر انقلاب در پیام نوروزی برای سال 97 اعلام کردند. پیش از این و در سال‌های قبل نیز رهبر انقلاب بر حمایت از تولید و کار و سرمایه ایرانی تاکید کرده بودند اما آن نتیجه مطلوب حاصل نشد. حالا با فراخوان «حمایت از کالای ایرانی»، آحاد ملت هم خطاب قرار گرفته اند تا با حمایت از تولیدات فرزندان خودشان، چرخ اقتصاد و زندگی خانواده ایرانی را به حرکت درآورند. به امید اینکه نگاه‌ مسؤولان هم از دروازه‌های ورودی گمرک، به دستان توانمند جوانان ایرانی دوخته شود.

اکرم جدیدی ممتاز-ایسکانیوز، اعیاد رجب و شعبانیه از جمله اعیادی است و هر زوج مسلمانی این روزها را برای گرفتن مراسم و شروع زندگی خویش انتخاب می کند تا با استفاده از برکات و معنویت این ایام زندگی مشترک را آغاز کنند.اگرچه که انجام امر خیر در ماه های دیگر نیز ثواب دارد اما رکورد مراسم ازدواج در این اعیاد شکسته می شود.

تدارکات اولیه شروع زندگی برای هر دو طرف در شرایط موجود و چنانچه بدون ملاحظات باشد سخت و دشوار می شود در این آیین خانواده های هر دو طرف عهده دار تامین مخارج و هزینه هایی می شوند که اگر چه این روزها که تجمل گرایی قسمتی عمده ای از زندگی ها شده است اما هنوز هم برخی از دختران و پسران سعی می کنند با برگزاری هر چه ساده تراین جشن ها ، آینده نگری کرده و از عواقب خریدهایی که ممکن است با صرف هزینه های نابجا گریبان خانواده های هر دو طرف را بگیرد ،بپرهیزند.

یکی از این آماده سازی ها در ایران تدارک جهیزیه توسط خانواده عروس است که در برخی از موارد باید با مقدار هزینه های مراسم عروسی مقیاس شده و تا همان میزان ملزومات تهیه شود از همین نقطه است که دردسرها با توقعات و نرخ های بالای کالا شروع می شود.جهاز یا جهیزیه در ایران معمولاً شامل سرویس کامل اثاثیه مورد نیاز برای یک زندگی دو یا سه نفره است. رسم تهیه جهاز قدمت بسیار زیاد دارد.

جهیزیه عروس شامل موارد مختلفی است ولی در حالت کلی به دو دسته برقی و غیر برقی تقسیم می شود اینکه لوازم ضروری جهیزیه با نوسانات فعلی بازار کالاهای خارجی چقدر خرج روی دست خانواده عروس بگذارد مشخص نیست اما در صورتی که عروس یا داماد اهل خریدن کالاهای برند خارجی باشند این میزان بین 100تا 150 میلیون تومان متغیر است.

برخی از زوج های جوان در آغاز زندگی مشترک و در بدو زندگی زناشویی با زیر بار رفتن هزینه های نه چندان ضروری در اثر فشار زیاد مالی دچار مشکل می شوند که این مساله اهمیت مدیریت هزینه را بیشتر نمایان می کند و یکی از این مدیریت های مالی توجه به خرید باکیفیت ومقرون به صرفه است.

دکتر حسین خطیبی -دکتری علوم ارتباطات اجتماعی و روانشناس در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در مورد چگونگی ایجاد انگیزه در شهروندان برای حمایت و استفاده از تولیدات داخلی گفت:مردم جامعه نیاز به مصرف کالا وخدمات دارند و این مصرف کالا وخدمات شرایط خاصی می طلبد که ساده ترین آن ها کیفیت و در دسترس بودن است .

وی با اشاره به اینکه برای خرید و مصرف کالا باید دید که آیا کالا از کیفیت لازم بر خوردار هست وبعد قیمت را ارزیابی کرد گفت: در دسترس بودن و اینکه امکان دسترسی آسان به این کالا وجود دارد یا خیر در مرحله بعدی است که این به نظام توزیع برمی گردد.
دکتری علوم ارتباطات اجتماعی با تاکید بر گرایش تحلیل رفتار متقابل گفت: اگر ما بخواهیم کالایی را در دسترس مخاطب قرار دهیم باید حتما به عوامل سه گانه و عامل دیگری به نام اطلاع رسانی توجه کنیم . اما در ایران مشکل بعضی از کالاها عدم کیفیت است بنابراین مخاطب به خرید کالا علافه زیادی نشان نمی دهد.

ما با خرید هر کالای ایرانی، به تولیدکنندگان و اقتصاد کشورمان کمک می کنیم و اگر مدیریت صحیح و اعتماد به توان داخلی وجود داشته باشد، می توانیم از بسیاری از مشکلات با سربلندی عبور کنیم

وی گفت : این عدم کیفیت در حوزه های صنعتی و اتومبیل و بعضی حوزه های دیگر بیشتر مشاهده می شود ولی در برخی از کالاهای ایرانی کیفیت مناسب است مثل صنعت غذایی...و لبنیات و حتی صنعت غذایی وارداتی مثل شکلات های ایرانی به کیفیتی رسیده است که مصرف کننده به سمت آن گرایش دارد.
خطیبی تاکید کرد : متاسفانه در بیشتر موارد کیفیت با قیمت سنجیده می شود اما حتی اگر در شهری قیمت یک کالای خوب ایرانی کمتراز مشابه خارجی اش باشد مردم به سمت کالای خارجی می روند.

این کارشناس گفت:ایران در صنعت پوشاک کیفیت های بسیار خوبی دارد اما با ورود کالاهای چینی و قیمت پایین آن علی رغم کیفیت پایینی که دارد مردم به سمت خرید کالای چینی می روند این اتفاق در کشور در صنعت چینی و سرامیک هم رخ داده است یعنی حتی با کیفیت بالای این محصولات مردم به دلیل قیمت بالای آن به سمت کالای چینی با کیفیت و قیمت پایین تر رفتند.

وی افزود : موضوع دیگر در دسترس بودن کالا است در برخی مواقع عدم توزیع مناسب و درست باعث روی آوری مردم به کالاهای خارجی می شود و اهمیت این موضوع در جذب مخاطب نباید نادیده گرفته شود از طرفی تبلیغات و اطلاع رسانی هم بسیار مهم است به عنوان مثال در صنعت الکترونیک ،برند های خارجی با تبلیغات گسترده سهم بزرگی از بازار را به خود اختصاص دادند بطوری که مخاطب به جای خرید کالای مشابه ایرانی به علت معروفیت، کالای خارجی را انتخاب می کنند اما کیفیت این صنعت داخلی با مشابه خارجی آن قابل قیاس نیست و از کیفیت بهتری برخوردار است.

استاد دانشگاه ادامه داد: سالها قبل مردم به طعم ماکارانی های ترکیه ای عادت کرده بودند و به دلیل کیفیت نامطلوب ماکارانی های داخلی مصرف کنندگان تمایلی به استفاده از نوع ایرانی اش نشان نمی دادند اما با ارتقا کیفیت این محصول و قیمت مناسب تر نسبت به مشابه خارجی، ایرانی ها به مصرف داخلی ترغیب شدند و کم کم این کالای ایرانی جای خود را در بین مردم باز کرد اگر کالای ایرانی با کیفیت بالا و قیمت مناسب تولید شود محور مصرف از خارجی به ایرانی بر می گردد .

اگر کالای ایرانی با کیفیت بالا و قیمت مناسب تولید شود محور مصرف از خارجی به ایرانی بر می گردد

وی با اشاره به اینکه این تغییر نگرش نباید فقط از یک سمت، بلکه از تمامی جهات تغییر پیدا کند گفت: باید قوانین دست و پا گیر دولت در صنعت تولید برداشته شود یعنی تولید کننده باید بتواند به راحتی کالا را تولید کند.

به گفته این مدرس دانشگاه تولید کننده ایرانی در راه تولید سختی های زیادی دارد مانند تامین مواد اولیه، سرمایه های در گردش، و قوانین دست و پا گیر حاکم بر تولید که باعث می شود تولید کننده از کیفیت کالا بکاهد.

مدرس تحلیل رفتار متقابل برای گروه ها و سازمان ها گفت : از یکطرف دولت و مجلس بایددست بکار شوند و با یک عزم ملی قوانین تولید را سهل تر کنند تا تولید کننده بتواند کیفیت کالای تولیدی را بالا ببرد و از طرف دیگر انتخاب اشخاص مرچع ، الگو است و ما در حالیکه خودمان بر خودرو خارجی سوار هستیم نمی توانیم به مردم بگوییم ماشین تولید داخل را انتخاب کنید زیرا در این صورت خود عالم بی عمل هستیم.

ما در حالیکه خودمان بر خودرو خارجی سوار هستیم نمی توانیم به مردم بگوییم ماشین تولید داخل را انتخاب کنید زیرا در این صورت خود عالم بی عمل هستیم

وی گفت: ارتقا سطح مصرف تولیدات داخلی یک عزم ملی می خواهد که یک بخش آن قانون گذاران هستند و بخش دیگر اقشار مرجع که اینها باید اطلاع رسانی را شروع کنند تا مخاطب به خرید کالای ایرانی ترغیب شوند و از طرفی باید به کیفیت تولید دقت شود .

خطیبی تاکید کرد : نظام تصمیم گیری خرید ،گاهی در دست خانم هاست و گاهی مربوط به آقایان.خرید های مربوط به مصارف خانواده توسط خانم ها انتخاب می شود و خانم با ارزیابی هایی که قبلا کرده است کالای ایرانی را انتخاب می کند ولی در برخی موارد هم این انتخاب توسط آقایان انجام می شود مانند انتخاب خودرو، معمولا کالاهایی که در طول زمان پایدارتر است توسط آقایان انجام می شود اما در هر صورت خانم ها با سلیقه و دقت مطلوب به عنوان مدیران مالی منازل نقش بسیار مهمی در انتخاب کالاهای منزل دارند.

این در حالی است که پیشتر جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، دبیر کمیسیون قضایی مجلس گفته بود : در سال حمایت از کالای ایرانی و تأکید ویژه مقام معظم رهبری بر این امرمهمترین کار فرهنگ‌سازی برای استفاده از کالای ایرانی و کیفیت‌سازی از سوی تولیدکنندگان است بخش عمده‌ای از ضربه‌ای که به تولید داخلی می‌خورد از طریق قاچاق کالا صورت می‌گیرددر کمیسیون قضایی مجلس چند کار را می‌توان انجام داد که یکی از آنها نظارت بر عملکرد سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

خانم ها با سلیقه و دقت مطلوب به عنوان مدیران مالی منازل نقش بسیار مهمی در انتخاب کالاهای منزل دارند

وی گفته بود: ما کمبود قوانین مبارزه با قاچاق را نداریم بلکه در نظارت و اجرای قانون مشکل داریم و ظاهراً عدم اجرای درست این قوانین راه را برای جولان قاچاقچیان کالا باز کرده است.

و در نهایت خریدهایی که در ابتدای یک زندگی مشترک انجام می شود اگر زیبا، باکیفیت ، قیمت مناسب و ایرانی باشد این هزینه در چرخه اقتصادی به جیب زوجین و خانواده باز می گردد زیرا حمایت از کالاهای داخلی نه تنها صرفه اقتصادی برای خودمان دارد بلکه هزاران جوان بیکاری که با ورود بی رویه کالاهای خارجی و تعطیل شدن بسیاری از کارخانه های صنعتی و تولیدی بیکار شده اند با دستیابی به درآمد ثابت برای تشکیل خانه و خانواده اقدام می کند ویکی از ارکان مهم جریان تولید ملی، استفاده از کالای ایرانی است ما با خرید هر کالای ایرانی، به تولیدکنندگان و اقتصاد کشورمان کمک می کنیم و اگر مدیریت صحیح و اعتماد به توان داخلی وجود داشته باشد، می توانیم از بسیاری از مشکلات با سربلندی عبور کنیم.

705

کد خبر: 934072

وب گردی

وب گردی