مرکز تحقیقات و مطالعات بین‌المللی سنگ ایران در دانشگاه آزاد اسلامی خمینی‌شهر تاسیس شد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت :دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال تدوین اطلس سنگ و ایجاد پایگاه داده ها و صدور شناسنامه علمی برای صنعت سنگ ایران است

به گزارش ایسکانیوز به نقل از واحد اصفهان، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در جلسه هم اندیشی هیأت رئیسه و جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر با فعالان صنعت سنگ گفت: همانگونه که امام راحل عظیم الشأن دانشگاه را مبدأ تحولات می دانستند، امروز دانشگاه آزاد اسلامی با الهام گیری از منویات مقام معظم رهبری حرکت خود را به سمت تحول اقتصادی آغاز کرده و تمرکز و توجه اصلی دانشگاه بر اقتصاد دانش بنیان به منظور تبدیل دانش به درآمد و ثروت ملی معطوف شده است.

دکتر احمد آذین ورود دانشگاه به حوزه صنعت سنگ کشور را در امتداد این هدف برشمرد و اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال تدوین اطلس سنگ و ایجاد پایگاه داده ها و صدور شناسنامه علمی برای صنعت سنگ ایران است و در این راستا مرکز تحقیقات و مطالعات بین المللی سنگ ایران در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر ایجاد می شود.

وی افزود: وظیفه این مرکز تشکیل هیأت اندیشه ورزی با حضور صاحبنظران دانشگاه و فعالان صنعت سنگ کشور به منظور تهیه اطلس نقشه های سنگ ایران و خروج صنعت سنگ از روش های قدیمی و سنتی به سوی فناوری و بهره گیری از روش های علمی به منظور استفاده بهینه از معادن و ذخایر سنگ کشور، کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری و توسعه صادرات سنگ ایران است.

دبیر هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان افزود: علاوه بر بکارگیری امکانات واحد خمینی شهر، سایر ظرفیت های موجود در دانشگاه های آزاد اسلامی استان اصفهان نیز به سمت تحقق این هدف در خمینی شهر سوق داده خواهد شد زیرا خمینی شهر قطب سنگ کشور و هم اکنون در نیمه راه است و همه باید کمک کنیم تا این مسیر با موفقیت طی شود.

سیدمحمد جواد ابطحی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر جایگزینی صنعت سنگ به جای صنعت نفت گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر به دلیل وجود زیرساخت های لازم و توانمندی علمی می تواند بعنوان یک حلقه اتصال، با تشکیل دانشکده سنگ و ایجاد نمایشگاه و فروشگاه های ویژه تخصصی سنگ، توانمندی های موجود در اتحادیه ها و انجمن های تولیدی سنگ را با دانش روز پیوند بزند و در این مسیر از پشتیبانی مسئولان مربوطه در شهرستان، استان و کشور برخوردار است.

نماینده مردم خمینی شهر خواستار ورود جدی فعالان صنعت سنگ در این طرح به منظور رونق دوباره این صنعت مهم استان و کشور شد و گفت: امیدواریم با تشکیل مرکز تحقیقات و مطالعات بین المللی سنگ ایران در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر زمینه افزایش دانش تخصصی و توسعه صادارت سنگ، ارز آوری برای کشور و اشتغال مولد در این صنعت بیش از پیش فراهم شود.

سعادت نماینده آستان قدس رضوی نیز در این جلسه از آمادگی آستان برای حضور در کنسرسیوم سنگ ایران خبر داد و گفت: در طرح خادمیاری بیش از سه هزار نیروی متخصص در قالب کارگروه های تخصصی برای حضور در طرح های علمی و تخصصی از جمله صنعت سنگ اعلام آمادگی نموده اند و در همین راستا، آستان قدس رضوی طرح امداد صنعت را راه اندازی نموده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از آمادگی این واحد دانشگاهی برای برگزاری دوره های مهارتی کوتاه مدت و ایجاد رشته های متناسب با صنعت سنگ و تربیت نیروهای متخصص مورد نیاز این صنعت خبر داد

وی گفت: بدون اغراق، امروز نشان تجاری خمینی شهر در صنعت سنگ کشور مشهود است و آستان قدس رضوی تمایل دارد با دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر و اتحادیه ها و تعاونی های سنگ کشور برای تشکیل کنسرسیوم سنگ ایران گام بردارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر نیز در این جلسه با اشاره به امکانات این واحد دانشگاهی از جمله وجود کارگاه ها و آزمایشگاه های مجهز و هیأت علمی مجرب و موقعیت جغرافیایی مناسب دانشگاه برای راه اندازی مرکز تحقیقات و مطالبات بین المللی سنگ ایران گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر همه ظرفیت های موجود خود را برای تحقق این هدف به میدان آورده است.

دکتر مسعود جعفری نژاد از آمادگی این واحد دانشگاهی برای برگزاری دوره های مهارتی کوتاه مدت و ایجاد رشته های متناسب با صنعت سنگ و تربیت نیروهای متخصص مورد نیاز این صنعت خبر داد و گفت: به زودی هیأت اندیشه ورزی سنگ ایران در قالب مرکز تحقیقات و مطالعات بین المللی سنگ در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر آغاز به کار خواهد کرد.

وی افزود: تشکیل موزه سنگ در دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر با همیاری فعالان بخش صنعت سنگ از جمله اقدامات مهمی است که در کمترین زمان ممکن راه اندازی خواهد شد.

در این جلسه تعدادی از فعالان سنگ از جمله رؤسای اتحادیه ها، تعاونی ها و انجمن های سنگ شهرک صنعتی محمود آباد اصفهان به بیان دیدگاه ها ی خود پرداخته و آمادگی خود را برای مشارکت و استفاده از توان علمی و اجرایی دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر اعلام کردند.

خاطر نشان می سازد بیش از دو هزار واحد تولیدی سنگ در استان اصفهان با بکارگیری هزاران نفر فعال است که بیشترین سهم در این میان مربوط به فعالان صنعت سنگ خمینی شهر است.

204

کد خبر: 934143

وب گردی

وب گردی