مناقصه خط لوله صادرات گاز ایران به عمان ماه آینده برگزار می شود/ رقابت8 شرکت بین‌المللی

مناقصه احداث خط لوله صادرات گاز ایران به عمان ماه آینده میلادی بین 8 شرکت بین المللی برگزار می شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ براساس گزارش ها و اخباری که از سوی مسئولان وزارت نفت کشور عمان به گوش می رسد محمد بن حمد الرحمی وزیر نفت عمان گفته است که این کشور در نظر دارد در ماه آینده میلادی (ماه می) مناقصه ساخت یک خط لوله گاز زیر دریا بین شهرستان صُحار در عمان و ایران را برگزار کند.

به گفته او قسمت هایی از پروژه که مربوط به نقشه برداری های بستر دریا، طراحی خط لوله و لوازم جانبی آن و ایستگاه های کمپرسور است، نهایی شده است.

او افزود: در حال رسیدن به مرحله نهایی برای برگزاری مناقصه ساخت و ساز پروژه و طی کردن تشریفات آن هستیم. تاکنون هشت کنسرسیوم از سراسر جهان برای حضور در این پروژه، اعلام آمادگی کرده اند.

به گفته وزیر نفت عمان این خط لوله عمق زیادی ندارد و از لحاظ فنی نسبت به خط لوله های دیگر منطقه کوچک به حساب می آید؛ ظرفیت این خط لوله یک میلیارد فوت مکعب در روز، معادل حدود ۲۸ میلیون متر مکعب در روز عنوان شده است.

در آگوست ۲۰۱۶ (مرداد ۱۳۹۵) ایران و عمان بر روی تغییر مسیر و طراحی خط لوله ای که از آب های تحت کنترل امارات در امان باشد، به توافق رسیدند. هر دو طرف پس از رفع تحریم های بین المللی ایران در سال ۲۰۱۶، تلاش های خود را مضاعف کرده بودند اما اختلاف بر سر قیمت و فشار آمریکا بر روی مسقط برای صرفنظر از ایران و یافتن سایر تامین کنندگان، برنامه را به تعویق انداخته بود.

این گزارش همچنین اشاره می کند که خط لوله برنامه ریزی شده، ذخایر گاز ایران را به عمان صادر می کند. این گاز جهت استفاده در مجتمع گاز مایع طبیعی (LNG) در عمان برای صادرات مجدد استفاده خواهد شد.

یکی از گزارشات انجمن انرژی جهانی در سال ۲۰۱۴ نشان می دهد که عمان معادل ۷۰۵.۴ میلیارد متر مکعب ذخایر گاز طبیعی را داراست که کوچکترین ذخایر گاز طبیعی در کشورهای منطقه به حساب می آید.

دو سال پیش محمد بن حمد الرمحی پس از مذاکره با بیژن زنگنه وزیر نفت ایران درباره ساخت خط لوله صادرات گاز، گفته بود پروژه صادرات گاز ایران به عمان با وجود چالش‎های پیش رو در مسیر خود به خوبی پیش می‌رود و امیدواریم که این پروژه مطابق با انتظارهای تهران و مسقط تکمیل شود.

الرمحی در باره زمان تکمیل پروژه صادرات گاز ایران به عمان گفت: تصور می شود سال ٢٠٢٠ میلادی برآوردی منطقی برای این منظور باشد.

به گفته وزیر نفت عمان، پروژه خط لوله صادرات گاز ایران به عمان نه تنها برای این دو کشور بلکه برای منطقه اهمیت بسیاری دارد و سود تجاری فراتر از انتظار خواهد داشت و اجرای این پروژه برای عمان بسیار نمادین است.

این گزارش حاکی است براساس آخرین مذاکرات صورت گرفته شرکت های توتال (فرانسه)، شل (هلند-انگلیس)، کوگس (کره جنوبی)، یونیپر (آلمان) و میتسویی (ژاپن) ابراز علاقه کرده اند تا این خط لوله را احداث کنند.

ایران و عمان در سال 1392 یادداشت تفاهمی در زمینه صادرات گاز طبیعی امضا کردند که با اجرای آن گاز ایران از طریق یک خط لوله از بستر خلیج فارس به عمان صادر شود.

موافقتنامه صادرات گاز طبیعی ایران به عمان در اسفند سال ۱۳۸۳ و در حاشیه یکصد و سی و پنجمین نشست اوپک در اصفهان امضا شد. در توافق اولیه آمده بود که صادرات گاز طبیعی با ۳۰ میلیون متر مکعب در روز آغاز می شود و (تا سال ۲۰۱۲ میلادی) به روزانه ۷۰ میلیون متر مکعب نیز خواهد رسید. همچنین بر اساس مفاد تفاهم نامه اولیه ای که امضا شده است، بهای گاز صادراتی، هر پنج سال یکبار، می تواند دوباره بررسی شود.

قرار است بخشی از این گاز در عمان مصرف شود و بخشی نیز در تاسیسات ال.ان.جی این کشور به گاز طبیعی مایع تبدیل و به بازارهای هدف صادر شود.

با توجه به مخالفت امارات با عبور خط لوله از آب های کم عمق این کشور، این خط لوله از آبهای عمیق دریای عمان عبور می کند که همین امر سبب افزایش هزینه و زمان اجرای طرح می شود.

فناوری ساخت و نصب خط لوله در بستر کم عمق دریا در اختیار شرکت های ایرانی قرار دارد، اما شرکت های ایرانی تاکنون تجربه نصب خط لوله در آبهای عمیق و زیر یک هزار متر را نداشته اند و بنابراین قرار است از تجربه شرکت های بین المللی استفاده شود.

بر این اساس، چندی پیش نیز نشست مشترک نمایندگان ایران و مدیران بلندپایه وزارت نفت عمان با نمایندگان شرکت‎های توتال فرانسه، شل انگلیس-هلند و کوگس کره جنوبی برای حضور در پروژه صادرات گاز ایران به مسقط برگزار شد.

زنگنه عصر چهارشنبه، ۲۲ فروردین ماه سال جاری پس از شرکت در شانزدهمین اجلاس مجمع جهانی انرژی در هند برای پیگیری روند احداث خط لوله گاز ایران به سلطان نشین عمان، به مسقط سفر کرد.

در این دیدار دو طرف مسائل مورد علاقه و بخصوص موضوع روند احداث خط لوله گاز ایران به عمان را مورد بررسی قرار دادند و صورتجلسه توافقات در این خصوص به امضای طرفین رسید.

توافق برای احداث این خط لوله در دو بخش صورت خواهد گرفت که بخش اول آن تا پایان ماه می سال جاری (اواسط اردیبهشت) میلادی و بخش دیگر آن نیز تا پایان ماه ژوئن (۹ خرداد) انجام خواهد گرفت.

او درمورد علت تاخیرهای مکرر برای حصول توافق توضیح داده بود «مشکلات زیادی وجود دارد که یکی از آن ها انتخاب پیمان کار مورد قبول هر دو طرف است. علاوه بر این مسایل حقوقی متعددی بر این موضوع مترتب است که نیازمند دقت و ملاحظات بیشتر در این خصوص است.»

منبع: فارس

402

کد خبر: 934176

وب گردی

وب گردی