زارعی: مربیان نمی‌توانند به حریم علیپور ورود کنند/ روس‌ها دوست دارند کنار سنگ‌نورد ما باشند

رئیس فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی گفت: شاید بسیاری از مربیان روس دوست داشته باشند کنار علیپور قرار بگیرند و از شیوه های تمرینی او کپی برداری کنند.

رضا زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، درباره قهرمانی رضا علیپور در فینال اولین دوره مسابقات جام جهانی سنگ‌نوردی سال 2018 که در «مسکو» برگزار شد، اظهار داشت: سال گذشته رضا علیپور در رنکینگ مسابقات جهانی رتبه دوم را کسب کرد؛ علتش نیز عدم حضور در مسابقات انگلیس بود که به واسطه شرایط سیاسی نتوانست ویزا بگیرد وگرنه قطعا رنکینگ اول دنیا را به خود اختصاص می داد.

وی ادامه داد: مسابقات سنگ نوردی در 3 ماده برگزار می شود که «سرعت» یکی از این مواد است، مواد دیگر «لید» و «بولدر» است. در کشورمان ماده سرعت دارای جایگاه نسبتا مناسبی است، به رغم اینکه جوان‌تر از سایر مواد محسوب می شود و تنها حدود 10 سال است این ماده به جمع سنگ‌نوردی پیوسته. خوشبختانه پتانسیل خوبی در این ماده داریم. استان هایی مثل زنجان، کرمان، قزوین و همدان نفرات شاخصی را در این ماده دارند. رضا علیپور هم در 10 سال گذشته در رده های نوجوانان، جوانان و بزرگسالان خوش می درخشد.

رئیس فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی تصریح کرد: تمرینات علیپور به شکل اختصاصی برگزار می شود و مربی نیز ندارد. شاید اصلا حضور مربی نمی توانست به این اندازه که خودش خوب کار می کند، به رشدش کمک کند. امسال هم برای اینکه در رنکینگ اول قرار بگیرد، از ابتدا سخت و سفت تمرین کرد. اولین مسابقات در مسکو روسیه بود و اواخر اردیبهشت نیز عازم چین می شود و دو مسابقه در این کشور دارد. در مجموع 7 مسابقه در طول سال جاری برگزار می کند تا در رنکینگ برترین ها قرار بگیرد.

زارعی خاطرنشان کرد: نکته مهم این است سنگ‌نوردی برای اولین بار در بازی های آسیایی گنجانده می شود و علیپور امید اول کسب مدال طلای برای کاروان سنگ‌نوردی در جاکارتا است و امیدواریم محقق شود. البته کشوری مثل اندونزی صاحب برترین ها در این رشته است و در مسابقات روسیه نیز کاروان قدرتمندی داشت و امید دارد مدال های بخش سرعت را درو کند. بیشترین امید ما به علیپور و همچنین تیم های امدادی بانوان و آقایان ماست و امیدواریم مدال های خوش‌رنگی را کسب کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که تمرینات علیپور بدون مربی خودخواسته بوده یا فدراسیون نتوانسته برایش مربی جذب کند، گفت: سنگ‌نوردی رشته جوانی است و عمده مربیان فعال در این رشته، خودساخته وارد این رشته شده اند و تفکرات جدیدی دارند. شاید مربیان ایرانی از نظر سطح کلاس، کم از مربیان خارجی نداشته باشند. البته بهترین ورزشکاران و مربیان سنگ‌نوردی در روسیه حضور دارند که رقیب ایران به شمار می روند و در مسابقات مسکو نیز پس از ما، دوم شدند.

رئیس فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی خاطرنشان کرد: علیپور روزسی 3 جلسه تمرین می کند و سوای تمرینات با وزنه، تمرینات سرعت خود را به صورت اختصاصی انجام می دهد و شاید بسیاری از مربیان روس دوست داشته باشند کنار علیپور قرار بگیرند و از شیوه های تمرینی او کپی برداری کنند اما حتی مربیان داخلی نیز معمولا به حریم ورزشکاران حرفه ای سنگ‌نوردی ورود نمی کنند چون ممکن است مربی، سیستم بدنی و تمرین ورزشکار را بر هم بزند. در بحث روانشناسی و تغذیه دوست داریم مربیانی کنار علیپور باشند، کما اینکه در رقابت های قبل نیز این اتفاق افتاد اما خودش در شرایطی قرار دارد که مربیان نمی توانند به حریمش ورود کنند.

وی افزود: بحث امکانات برای علیپور نیز مطرح بود که خوشبختانه طی سال های گذشته بهتر شده ولی انتظار می رود در سطح استان قزوین، وضعیت برایش بهتر شود و به ویژه در فصل سرما، شرایط سالن اختصاصی فراهم کنند. ارتفاع سالن های سنگ‌نوردی زیاد است و طبیعتا هزینه تأمین سالن خیلی زیاد است اما رایزنی هایی با شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی صورت گرفته و امیدواریم سالن اختصاصی برای چند ورزشکار خوب مان ایجاد شود چون ما در کنار علیپور، 2، 3 ورزشکار در سطح تیم ملی در قزوین داریم.

رئیس فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی در پایان گفت: علیپور سال گذشته در مسابقات WORLD GAME که بعد از المپیک، تنها مسابقاتی است که المپین ها در آن شرکت می کنند و مسابقات غیر المپیکی ها محسوب می شود، برای اولین بار مدال طلا را برای ایران کسب کرد که فکر می کنم کم از مدال طلای المپیک نداشته باشد و متعاقبا به عنوان بهترین ورزشکار دنیا در بین ورزشکاران غیر المپیکی نیز شناخته شد.

602

کد خبر: 934295

وب گردی

وب گردی