3 پیشنهاد غربی به پوتین برای عدم حمایت از اسد

یک روزنامه آلمانی از سه پیشنهاد غرب به روسیه برای پایان دادن حمایت خود از اسد و حمایت از راه حل سیاسی بحران سوریه و برکناری اسد از قدرت خبر داد.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز، روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ به نقل از محافل تصمیم گیری سیاست خارجی دولت آنگلا مرکل اعلام کرد: مذاکرات فعلی غربی ها با مسکو پشت درهای بسته در خصوص سه پیشنهاد آمریکایی - اروپایی در جریان است تا از این طریق پوتین را به عدم حمایت از بشار اسد و حمایت از مذاکرات صلح برای استقرار آرمش در سوریه متقاعد نمایند. این روزنامه کثیر الانتشار آلمانی به نقل از مسئولان دو حزب ائتلاف حاکم بر آلمان افزود: طرح های ارائه شده غربی شامل تضمین باقی ماندن روسیه در پایگاه های نظامی خود در سواحل مشرف به دریای مدیترانه، حمایت مالی و اعتراف غرب این مساله است که روسیه قدرتی جهانی بوده و حل مسائل جهان بدون حضور این کشور غیر ممکن است.

این روزنامه ادامه داد: همه در برلین از اهمیت دو پایگاه نظامی روسیه در بندر طرطوس و فرودگاه لاذقیه آگاهی دارند چرا که این دو پایگاه به منزله همه چیز برای روسیه در جنوب بوسفور است و بدون این دو پایگاه دریای مدیترانه تماماً برای ناتو خواهد بود. این دو پایگاه نقشی اساسی در سازمان دهی تحرکات و عملیات های زیر دریایی ها و ناوهای هواپیمابر روسی در منطقه میان تنگه داردانل، کانال سوئز و تنگه جبل الطارق دارد.

فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ به نقل از یورگن هاردت و فردریش کیزافیتر نماینده حزب دموکراتیک مسیحی که بر کمیته امور خارجی پارلمان آلمان تسلط دارند، اعلام کرد: ارزیابی ها بیانگر این است که بقای اسد در قدرت ادامه حضور روسیه در این دو پایگاه نظامی مستقر در سوریه را تضمین می کند.

این دو مقام آلمانی معتقدند نگرانی های روسیه در مورد احتمال زیر سوال رفتن حضور نظامی این کشور در سوریه توسط هر دولت دموکراتیکی در آینده غرب را بر موضوع این دو پایگاه و ارائه تضمین به روسیه برای باقی ماندن آنها در این دو پایگاه حتی پس از برکناری اسد متمرکز کرده است. غربی ها می خواهند از طریق یک توافق صلح خروج تدریجی اسد از قدرت را پیگیری کنند. این دو سیاستمدار آلمانی تحقق این هدف را در گرو اقناع پوتین به حمایت از راه حل سیاسی و مذاکرات صلح واقعی برای سوریه می دانند.

در خصوص پیشنهاد مالی به روسیه این روزنامه به نقل از کارشناسان سیاسی دولت مرکل اعلام کرد: سوریه کشوری ورشکسته و ویران است و روسیه تعداد زیادی از نیروها و دارایی های خود را به آنجا منتقل کرده است و به شکل ناامید کننده ای در سوریه گرفتار شده است همانگونه که آمریکا در عراق گرفتار شد.

مسئولان سیاست خارجی ائتلاف حاکم آلمان این مساله را بهانه خوبی برای ترغیب روسیه به حمایت از راه حل سیاسی تحت نظارت سازمان ملل می دانند، در مقابل نیز غرب و کشورهای ثروتمند خلیج فارس میلیاردها دلار برای بازسازی سوریه هزینه خواهند کرد.

این روزنامه آلمانی زبان ادامه داد: پیشنهاد سومی که از همه مهتر است به پذیرش خواسته های پوتین در خصوص نفوذ جهانی روسیه و ایفای نقش این کشور در تحولات جهانی به عنوان یکی از قدرت های بزرگ جهان باز می گردد. این روزنامه به نقل از یک فرد مرتبط با تصمیم سازان سیاست خارجی آلمان اعلام کرد: متاسفانه همه راه حل های آلمان و هم پیمانانش برای پایان یافتن جنگ در سوریه که 7 سال ادامه یافته و جان 500 هزار نفر را گرفته به خواسته پوتین برای بازگشت نفوذ جهانی روسیه باز می گردد.

تصمیم سازان سیاست خارجی آلمان که با این روزنامه مصاحبه کرده اند معتقدند این پیشنهاد غرب اعتراف به واقعیت است و نه تسلیم شدن و باید فرض کنیم که هیچ جایگزینی برای حل بحران سوریه وجود ندارد چرا که این بحران به دلیل حمایت روسیه از اسد ادامه یافته است.

کد خبر: 934306

وب گردی

وب گردی