سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در آخرین تحلیل های خود به موارد متفاوتی اشاره کرده بودند که در زیر گزیده ای از آنها آورده می شود.

روزنامه" الشرق " قطر در یادداشتی به قلم"حسن البراری" با عنوان "عربستان و انحصارخشونت" سیاستهای عربستان در منطقه را خشونت آمیز دانست. به گونه ای که به دنبال آن است تا با اجرایی کردن این سیاست ها، خشونت را ترویج و به خودش اختصاص دهد. وی در این زمینه می نویسد:" در خبرها آمده است که رییس جمهور آمریکا تصمیم جدی برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه دارد. در همین راستا، تماس هایی تلفنی با برخی از کشورهای عربی داشته تا نیروهایشان را جایگزین نیروهای آمریکایی نمایند. عادل الجبیر وزیر امورخارجه عربستان فورا آمادگی کشورش را برای اعزام نیروهای نظامی به سوریه اعلام کرد. عربستان اعلام پذیرش این وظیفه مهم را بدون بررسی و مطالعه انجام داده است؛ همچنان که بدون بررسی وارد جنگی بی هدف و عبث یمن شده است. اگرعربستان اعتقاد دارد که با منحصر نمودن عنف و خشونت در سوریه از سوی خودش به عنوان یک استراتژی موفقیت آمیز می تواند اهدافش را به کرسی بنشاند در اشتباه است . به راه انداختن جنگ نیابتی هم به واسطه بهره برداری از ایدئولوژی و هم از طریق کمک های مالی به گروه های تروریستی با هدف ایجاد خشونت در سوریه روش مفید و خوبی نخواهد بود. این گروه های تروریستی نمی توانند بر اقداماتی که انجام می دهند تسلط داشته باشند و به سرعت از سوی جامعه بین المللی محکوم می شوند."

با توجه به این که رییس جمهور آمریکا رویکرد تجاری و اقتصادی در همه زمینه ها دارد، روزنامه" الاهرام " مصر به قلم "مکرم محمد احمد" یادداشتی را با عنوان"رییس جمهور آمریکا و تجارت اسلحه" به رشته تحریر در آورده است. وی بیان می کند که ترامپ تمام جهت گیری هایش را درحوزه سیاست خارجی به تجارت اسلحه کشورها با آمریکا اختصاص داده است. وی می نویسد: "به نظر می رسد که ترامپ رییس جمهور آمریکا سیاست های جدیدش را که براساس آن صنایع اسلحه سازی آمریکا را به ساخت اسلحه و عقد قرار دادهای جدید تشویق می کند، ترسیم نموده؛ به گونه ای که به مهمترین جزء و سنگ بنای سیاست خارجی اش با کشورهای دیگر تبدیل شده است. براساس سیاست جدید ترامپ، مهمترین عنصر در ارزیابی روابط کشورهای دیگر با آمریکا حجم و میزان اسلحه ای است که این کشورها از آمریکا به عنوان منبع قدرت نظامی در جهان خریداری می کنند. به نظر می رسد در راستای سیاست های جدید ترامپ، آمریکا محدودیت صادرات تکنولوژی سلاح های پیشرفته به هم پیمانان و دوستانش و مخصوصا هواپیماهای بدون سرنشین و محدودیت های تجاری را از میان برمی دارد. در کنفرانس مطبوعاتی ای که ترامپ با" شینزو ابه " نخست وزیر ژاپن برگزار کرد بر کاهش سطح بوروکراسی اداری در سیاست خارجی آمریکا برای گسترش صادرات اسلحه به کشورهایی که توانایی تولید آنها را ندارند، تاکید نمود.

روزنامه "الوطن" عمان در مطلبی بدون نام که بیانگر رویکرد این روزنامه می باشد، با عنوان " آرزوی بازگشت فلسطینی ها، کابوسی که هر روز رژیم اشغالگر، آن را مرور می کند"درباره حق بازگشت فلسطینی ها می نویسد: "تهدیدات وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مبنی برحمله به نوار غزه مساله جدیدی نیست."لیبرمن" مرد ترور و جنگ در پشت همه تجاوزات این رژیم قرار دارد. وزیر جنگ این رژیم حوادث چهار هفته اخیر نوار غزه را نبرد شدیدی دانست که اسراییل آن را مدیریت می کند و این اظهارنظر نشان دهنده حقیت نبرد میان فلسطینی ها با اسراییل و حتی اعراب با اسراییل است. در واقع این نبرد، نبرد میان ابزار جنگ جهنمی مورد حمایت قدرت های بزرگ با مردم فلسطینی است که هرگز حقوق شان را فراموش نمی کنند.باید گفت که حق بازگشت مساله ای است که به فلسطینی ها زندگی بخشید و توانایی فلسطینی ها بر این پایداری اسطوره ای بیانگر آن است که مساله بازگشت نزدشان همواره زنده است . اقداماتی مانند کشتار و ترور و جابجایی اجباری از سوی اسراییلی ها می توان سسب پیروزی کوتاه مدت برای آنان گردد اما این قبیل اقدامات در برابر اراده مردم و تمسک به حقوق مشروعشان ناتوان است."

کد خبر: 934315

وب گردی

وب گردی