مسابقه اتیلن‌سازی «لینده» و «تکنیپ» در پتروشیمی ایران کلید خورد

همزمان با امضای قرارداد مطالعات اصولی و تفصیلی افزایش ظرفیت تولید اتیلن پلیمر آریا ساسول با لینده آلمان، پتروشیمی مروارید هم قرارداد مشابهی با لایسنسور خود تکنیپ فرانسه برای افزایش 100 هزار تنی ظرفیت تولید اتیلن امضا کرده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ پس از امضای اولین قرارداد اتیلن‌سازی صنعت پتروشیمی ایران با «لینده» آلمان در سال گذشته، شرکت «تکنیپ» فرانسه هم برای آنکه از قافله رقابت با شرکت آلمانی عقب نماند، دومین قرارداد افزایش تولید اتیلن ایران را امضا کرد.

پلیمر آریا ساسول و لینده آلمان سال گذشته با هدف انجام مطالعات اصولی و تفصیلی افزایش ظرفیت تولید اتیلن این مجتمع پتروشیمیایی قراردادی امضا کردند در صورت اجرای این پروژه حدود 100 هزار تن در سال ظرفیت تولید اتیلن این مجتمع پتروشیمیایی افزایش می‌یابد.

همزمان با امضای این قرارداد، شرکت «تکنیپ» فرانسه هم قراردادی با شرکت پتروشیمی مروارید با هدف افزایش 100 هزار تنی تولید سالانه اتیلن این مجتمع پتروشیمی امضا کرده است.

«غلامرضا جوکار» مدیرعامل پتروشیمی مروارید درباره افزایش ظرفیت تویلد اتیلن در این مجتمع پتروشیمی، گفته است: قراردادهایی با شرکت‌های صاحب دانش فنی (تکنیپ لایسنسور واحد اتیلن پتروشیمی مروارید) و برخی سازندگان تجهیزات منعقد شد تا ظرفیت اسمی واحد اتیلن از ۵۰۰ هزار به ۶۰۰ هزار تن افزایش یابد و امیدواریم این طرح امسال به نتیجه برسد.

قراردادهای مطالعات اصولی و تفصیلی اجرای طرح افزایش ظرفیت تولید اتیلن در دو مجتمع پتروشیمی مروارید و پلیمر آریا ساسول درحالی با تکنیپ و لینده امضا شده که سال گذشته این دو شرکت فرانسوی و آلمانی رقابت نزدیکی را برای حضور مناقصه ساخت واحد جدید اتیلن پتروشیمی بندرامام آغاز کرده بودند.

علاوه بر این سال گذشته پتروشیمی جم هم مذاکراتی با لینده آلمان با هدف افزایش 20 درصدی ظرفیت تولید (معادل 200 هزار تن در سال) و پتروشیمی مارون هم با هدف 17 درصدی افزایش ظرفیت تولید اتیلن (معادل 100 هزار تن در سال) با لینده آلمان انجام داده بودند.

از سوی دیگر پتروشیمی امیرکبیر هم قراردادی با لینده برای اجرای طرح‌های رفع گلوگاه‌های تولید امضا کرده یکی از بندهای این قرارداد همکاری «اجرای پروژه تثبیت فشار اتان دریافتی به دلیل نوسانات شدید این خوراک» بوده که اجرای این طرح به صورت مستقیم منجر به تثبیت خوراک واحد اتیلن پتروشیمی امیرکبیر خواهد شد.

ذکر این نکته ضروری است در کنار افزایش تولید اتان، هم اکنون اجرای 13 طرح افزایش ظرفیت تولید اتیلن در صنعت پتروشیمی در قالب دو برنامه میان مدت و بلند مدت کلید خورده به طوری‌که بالغ بر 6 میلیون و 650 هزار تن اتیلن از محل ساخت و راه اندازی مجتمع‌های جدید شامل گچساران، فاز دوم توسعه ایلام، فاز دوم پتروشیمی بوشهر، فیروزآباد، دهلران و طرح جدید الفین بندر امام به ظرفیت تولید این محصول استراتژیک پتروشیمی افزوده خواهد شد.

402

کد خبر: 934329

وب گردی

وب گردی