رضا میرکریمی: هنوز برای مدیریت سال آینده جشنواره تصمیم نگرفته ام

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: هنوز برای مدیریت سال آینده جشنواره تصمیم نگرفته ام اما اگر به کار حرفه ای و استقلالم لطمه ای وارد نکند، سال آینده هم این کار را انجام می دهم.

رضا میرکریمی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره نظم جشنواره جهانی فیلم فجر، اظهار کرد: در سه سال گذشته تیم مدیریتی جشنواره جهانی فیلم فجر تغییری نکرده است. در سه سال گذشته ما یک دبیرخانه ثابت داشتیم به همین دلیل بلافاصله پس از برگزاری هر فستیوال یک جلسه تشکیل دادیم و معایب کار خودشان را بررسی کردند.

وی ادامه داد: در سه سال گذشته سعی کردیم اشکلات را پیدا کنیم و با توجه به مهارتی که بدست آوردیم، در جهت اصلاح امور برآییم.

دبیرجشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به اینکه در سه سال گذشته مدیران جشنواره تغییر نکرده اند، گفت: عدم جابه جایی مدیران در سال های گذشته سرمایه بسیاری برایمان به جا گذاشت که به راحتی بتوانیم چنین جشنواره با این تعداد میهمان و گستردگی را برگزار کنیم.

میرکریمی همچنین با اشاره به اینکه نیروهای جشنواره در طول سال، آموزش های لازم را دیده اند، افزود: در جشنواره جهانی فیلم فجر داوران جوانانی هستند که همه حداقل به یک زبان خارجی مسلط هستند و اداره انجام امور این فستیوال را بر عهده دارند.

وی ادامه داد: از سال اول برگزاری جشنواره تا کنون برای نیروهای جشنواره کلاس هایی برگزار شد که نوع برخورد با میهمانان را به خوبی آموزش دیدند. در حال حاضر جشنواره یک خانواده اجرایی است که همه به وظایف خودشان آگاه هستند.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر به رفع مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری جشنواره اشاره کرد و گفت: خوشبختانه وقتی جشنواره امسال شروع شد، با کمترین مشکلی روبه رو شدیم و مخاطبان ما هم در این رابطه کمترین کوتاهی نکردند.

میرکریمی افزود: بسیاری از منتقدین نظمی را که فکر می کردند برایشان دست و پا گیر باشد را خیلی خوب درک کردند و متوجه شدند که این نظم در جشنواره به نفع آنهاست و تقریبا کوچکترین اعتراضی در این رابطه نداشتیم. بلیت رزرو می کنند و تمامی آداب رفتاری در یک جشنواره جهانی عادت کردند.

** کارشناسان از سختی برگزاری جشنواره آگاه هستند

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر درباره کیفیت آثار ارائه شده، اظهار کرد: هرکس با دیدن فیلم ها می تواند نظر خود را داشته اما کارشناسان و حتی فیلم بین های خارجی وقتی لیست فیلم های جشنواره را دیدند بسیار هیجان زده شدند و تعجب کردند که چگونه ممکن است در همه ژانرها در کنار هم فیلم ها قرار بگیرد.

میرکریمی ادامه داد: کارشناسان و منتقدان به خوبی فهمیدند که انجام امور جشنواره و تهیه فهرست فیلم های این فستیوال کار بزرگ و سختی بوده است.

** میهمانان در ورک شاپ ها با مخاطبان ارتباط برقرار می کنند

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر درباره میهمانان دعوت شده در جشنواره و عدم استقبال از سلبریتی ها، اظهار کرد: سلبریتی به معنای کسی که تنها روی فرش قرمز حرکت کند وبه دلیل اسمش اخبار را به خود جذب کند و در نهایت هیچ بار محتوایی نداشته باشد، در اهداف جشنواره جهانی فیلم فجر نیست.

میرکریمی با اشاره به اینکه در جشنواره میهمان سرشناس کم نداریم، ادامه داد: قالب جشنواره ما به گونه ای است که اتفاقا سراغ افراد سرشناس هم می رود ولی ترجیح می دهد که کسانی دعوت شوند که بازدهی علمی بسیاری داشته باشند.

وی افزود: ترجیح می دهیم افرادی که به جشنواره می آیند، برای ما آورده های علمی و محتوایی بسیاری داشته باشند و تنها از آنها استفاده ویترینی نداشته باشیم.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر یادآور شد: امسال میهمان سرشناس کم نداریم یعنی در مقایسه با جشنواره های هم تراز خودمان بسیار عالی عمل کردیم. بسیاری از جشنواره های هم تراز با یکی دو نفر از این میهمانان ویترین خودشان را می چینند، ما تعداد بسیاری میهمان داریم که معمولا نمی توان آنها را یک جا و در یک گردهمایی هنری جمع کرد اما نوع استفاده ما از این میهمان ها متفاوت است بطور مثال از این میهمانان برای بهره گیری علمی و در ورک شاپ ها استفاده می کنیم تا با ارتباط بیشتر با مخاطبان ایرانی و خارجی تجربیاتشان را به مخاطبان منتقل کنند.

** میهمانان فیاپ جشنواره را بررسی می کنند

میرکریمی در ادامه درباره ارزیابی میهمانان فیاپ از جشنواره جهانی فیلم فجر، گفت: هنوز بسیار زود است که ما نظر میهمانان فیاپ را بخواهیم اما در برخورد کوتاهی که با آنها داشتم، احساس رضایتمندی داشتند و همچنین به شدت درباره این جشنواره تحقیق و بررسی می کنند.

وی ادامه داد: میهمانان فیاپ با مردم، فیلمسازان خارجی و سایر هنرمندان مصاحبه می کنند و براساس چک لیست خودشان کارشان را انجام می دهند.

** هنوز برای مدیریت سال آینده جشنواره تصمیم نگرفته ام

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در ادامه با اشاره به اینکه در صورتی دبیرجشنواره باقی می مانم که بتوانم به فیلم سازی هم ادامه دهم، گفت: هنوز هم برای دبیری سال دیگر جشنواره تصمیمی نگرفته ام واین موضوع پس از جشنواره و جمع بندی حاصل از آن مشخص می شود.

میرکریمی افزود: اگر در کنار مسئولیت های ناشی از جشنواره بتوانم فعالیت های حرفه ای خود را بطور کامل انجام دهم بازهم مسئولیت جشنواره را به عهده می گیرم.

وی با اشاره به اینکه جشنواره در سال های آینده افق روشنی خواهد داشت، گفت: مسئولیت جشنواره جهانی فیلم فجر را هرکس برعهده داشته باشد، در چند سال آینده در جهان بویژه در قاره آسیا حرف اول را می زند.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر افزود: شرط اصلی من برای انجام امور مربوط به جشنواره استقلال بود، تاکنون به استقلال من در امور خدشه ای وارد نشده است.

میرکریمی خاطر نشان کرد: من یک مدیر دولتی نیستم و یک فیلم ساز هستم که دنیای حرفه ای خود را کنار گذاشتم و به کاری اختصاص دادم که به منافع جمعی مربوط می شود، علاقه ای ندارم که اگر این کار از استقلالم خارج شود و نتوانم پاسخگوی برخی رفتارها باشم، تبعا ترجیح می دهم که فرد دیگری این مسوولیت را بر عهد ه بگیرد.

503

کد خبر: 934350

وب گردی

وب گردی