همکاری با دانشگاه‌ها و شرکتهای دانش‌بنیان در راستای تقویت مراکز تحقیقاتی و مهندسی

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: ما معتقد نیستیم که تنها با دانشگاهها همکاری کنیم چون چرخه پژوهش و فناوری موقعی تکمیل می شود که مدیریت پژوهش و فناوری بتواند شبکه تحقیقاتی ایجاد کند بنابراین دانشگاه ها وشرکتها دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی و مهندسی هم اکنون در این مسیر حرکت می کنند.

مرضیه جدا، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ اظهار داشت: این شرکت در حوزه پژوهش و فناوری ابتدا به دنبال این است که بحث کمی و کیفی سبد محصولات را در شرکت پالایش و پخش تقریبا نهایی کند.

او تصریح کرد: با توجه به تنوع سبد سوخت در کشور و کشورهای منطقه خاورمیانه؛ شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به سمت تنوع سازی سبد انرژی (انرژیهای تجدیدپذیر)گام‌های مثبتی را برداشته است.

جودا، از تجاری‌سازی دو کاتالیست در این شرکت خبر داد و گفت: دانش فنی پایه این کاتالیست‌ها توسط پژوهش و فناوری به همکاری پژوهشگاه صنعت نفت حاصل شده است، بنابراین به دنبال تجاری سازی این دو کاتالیست هستیم. اغلب کاتالیست‌های مورد استفاده در کشور وارداتی هستند و واحد آر سی دی از جمله این کاتالیست‌ها است که نفت کوره را به مواد سبک تبدیل می‌کند.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با اشاره به توافق 2020 که بایستی مقدار سولفورید به نیم درصد برسد. بنابراین دانش فنی این قضیه حاصل شده است و تقریبا 8 کاتالیست تولید آر سی دی که در پالایشگاه اراک استفاده شده، توسعه یافته است به گونه‌ای که مسیر برای تجاری سازی این کاتالیست‌ها هموار شده است.

او در خصوص همکاری این شرکت با دانشگاه‌ها گفت: ما معتقد نیستیم که تنها با دانشگاه‌ها همکاری کنیم چون چرخه پژوهش و فناوری موقعی تکمیل می شود که مدیریت پژوهش و فناوری بتواند شبکه تحقیقاتی ایجاد کند؛ بنابراین دانشگاه ها وشرکت‌های دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی و مهندسی، هم اکنون در این مسیر حرکت می کنند.

جودا تاکید کرد: با شرکت‌های دانش بنیان در ساخت کاتالیست ها و مواد شیمیایی حلال‌ها همکاری می کنیم. برخی از کاتالیست‌های ایزومراسیون و سی سی آر هم اکنون در ستاره خلیج فارس مورد استفاده قرار می‌گیرد که عدد اکتان خوبی دارد.

او تصریح کرد: وقتی فناوری اتفاق می افتد که تجاری سازی شود و تجاری سازی زمانی رخ می دهد که محصولی را تولید کنید که از نظر کیفیت و قیمت قابل رقابت با کالای مشابه خارجی باشد، اگر بتوانیم بحث حمایت از کالای ایرانی را از نظر کیفیت و قیمت به گونه ای بهینه کنیم که قابل رقابت باشد، می تواند سهمی از بازارهای داخلی و خارجی را کسب کند.

402

کد خبر: 934363

وب گردی

وب گردی