خط انتقال گاز ایرانشهر - چابهار سبب توسعه اقتصادی مکران و چابهار می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: احداث خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار سبب توسعه اقتصادی استان سیستان و بلوچستان، تامین امنیت منطقه و افزایش منافع اقتصادی از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت مایع نیروگاه‌ها می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ حمیدرضا عراقی، معاون وزیر نفت در امور گاز در حاشیه امضای تفاهم‌نامه احداث خط انتقال گاز ایرانشهر - چابهار که امروز (دوشنبه، ۳ اردیبهشت) با حضور وزیران نفت و دفاع انجام شد، گفت: خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار به طول ۲۹۰ کیلومتر و با هزینه ۲۵۰ میلیون یورو احداث می‌شود که هزار میلیارد تومان از این مبلغ ریالی و حدود ۷۰ میلیون یورو آن ارزی است.

او با بیان این‌که همه سرمایه‌گذاری برای احداث این خط از سوی صندوق تامین اجتماعی نیروهای مسلح (شستان) تامین می‌شود، ادامه داد: محل برگشت این سرمایه‌گذاری از محل گازبهای تامین سوخت پتروشیمی‌هایی است که از سوی شرکت مکران احداث می‌شود.

عراقی تاریخ اخذ مصوبه دولت برای اجرای طرح را بهمن ماه سال ۹۶ اعلام کرد و گفت: این کار بر اساس فهرست‌بهای سازمان برنامه طرح‌ریزی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به این‌که پس از احداث خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار، نیروگاه‌های چابهار و کنارک از نعمت سوخت گاز طبیعی بهره‌مند خواهند شد، اظهار کرد: افزون بر نیروگاه‌ها، سایر صنایع، پتروشیمی‌ها، فولاد و سیمان نیز از گاز بهره‌مند می‌شوند. در مجموع توسعه اقتصادی مبتنی بر گاز با تکیه بر احداث این خط پیش خواهد رفت.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان این‌که خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار از لحاظ راهبردی برای کشور اهمیت فراوانی دارد، ادامه داد: از آنجا که مکران یکی از محل‌های توسعه آینده کشور است، به گاز طبیعی نیاز دارد و از لحاظ اقتصادی نیز با توجه به استفاده نیروگاه‌های چابهار و کنارک از سوخت مایع، پس از رسیدن این خط، صرفه‌جویی ناشی از مصرف نشدن سوخت مایع، منافعی را برای صنعت نفت و گاز کشور به دنبال خواهد داشت.

او با اشاره به برخورداری نیروگاه زاهدان از گاز طبیعی اظهار کرد: بر اساس بند «ق» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۳، از محل صرفه‌جویی سوخت مایع در نیروگاه زاهدان به شهرهای زاهدان و زابل و سایر شهرهای سیستان و بلوچستان گازرسانی انجام می‌شود.

عراقی درباره انتخاب مجری طرح خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار اظهار کرد: مجری این طرح از سوی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی نیروهای مسلح انتخاب می‌شود و شرکت ملی گاز بر روند اجرای طرح نظارت می‌کند. شایان ذکر است همه خریدهایی که این پیمانکار برای اجرای طرح انجام می‌دهد باید از منابع تایید شده شرکت ملی گاز انجام شود.

او درباره صادرات گاز از بخش جنوب و جنوب‌شرق کشور تصریح کرد: با توجه به این‌که این منطقه به کشورهایی مانند هندوستان و پاکستان نزدیک است و امکان صادرات گاز به صورت مینی ال‌ان‌جی و اف‌ال‌ان‌جی و نیز صادرات سی‌ان‌جی به صورت کشتی به کشتی در این منطقه وجود دارد، در آینده موقعیت خوبی برای صادرات گاز به کشورهای همسایه فراهم خواهد شد.

احداث بخش خشکی خط لوله صادرات گاز به عمان برعهده شرکت ملی گاز است

مدیرعامل شرکت ملی گاز درباره اجرای خطوط لوله گاز صادراتی میان ایران و عمان توضیح داد: این طرح میان دو کشور در مرحله انجام مناقصه و انتخاب پیمانکار است که احتمال دارد اجرای بخش خشکی تا جاسک به شرکت ملی گاز واگذار شود.

معاون وزیر نفت در امور گاز، درباره رسیدن این نعمت طبیعی به استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: مهم‌ترین تاثیر رسیدن گاز به این استان ایجاد اشتغال برای مردم است، زیرا گاز محور توسعه در هر منطقه‌ای محسوب می‌شود. گاز طبیعی به دلیل قیمت مناسب و پاک و ایمن بودن گزینه بسیار مناسبی برای توسعه صنایع است.

عراقی با تاکید بر این‌که سیستان و بلوچستان در زمره امن‌ترین مناطق کشور است، ادامه داد: نبود گاز طبیعی، تنها نقطه ضعف این منطقه بود، اما با رسیدن گاز به شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان نه تنها صنایع رونق می‌یابند، بلکه مردم در رفاه بیشتری قرار می‌گیرند و امکان تبادل رفاه بین‌المللی به واسطه حضور کشتی‌های وارداتی و صادراتی فراهم می‌شود.

عراقی با بیان این‌که صنایع منطقه بلوچستان باید نسبت به بهره‌مندی از سوخت گاز اطمینان داشته باشند، اظهار کرد: از آنجا که شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی نیروهای مسلح، ۱۲ پتروشیمی را در منطقه مکران احداث خواهد کرد، ساخت و راه‌اندازی خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار را نیز به این شرکت واگذار کردیم. این خط تامین‌کننده گاز مورد نیاز پتروشیمی‌های مکران خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ادامه داد: ورود گاز به منطقه بلوچستان سبب توسعه سرمایه‌گذاری در این بخش از استان خواهد شد، زیرا ورود و خروج مواد اولیه، صادرات محصولات پتروشیمی، صادرات فرآورده‌های فولاد، واردات ماشین‌آلات و حجم وسیع اشتغال‌زایی را به همراه خواهد داشت.

او با تاکید بر این‌که ورود گاز به بلوچستان سبب توسعه حقیقی این منطقه می‌شود، تصریح کرد: توسعه بلوچستان هم برای مردم و هم برای صنعت کشور اهمیت فراوانی دارد، بنابراین گازرسانی ۲۵۰ میلیون یورویی به چابهار، تنها یک کار عمرانی نیست، بلکه جنبه توسعه اقتصاد و اشتغال را به همراه دارد.

402

کد خبر: 934379

وب گردی

وب گردی