سهم کتابفروشان از یارانه حمایتی اعلام می شود

نیکنام حسینی پور در نشست هم اندیشی طرح عیدانه کتاب گفت: میزان سهم هر کتابفروشی از یارانه حمایتی اعلام می‌شود و کتابفروشی‌ها هم باید در قبال آن احساس مسئولیت کنند.

به گزارش ایسکانیوز از موسسه خانه کتاب، نشست هم‌اندیشی طرح عیدانه کتاب با حضور کتابفروشان روز گذشته (دوم اردیبهشت ماه) در کاشان چهارمین پایتخت کتاب ایران، برگزار شد.

نیکنام حسینی ‌پور، در این نشست گفت: در حال بازبینی طرح حمایت‌های فصلی هستیم و هر زمان ببینیم این طرح‌ها جوابگو نیست تصمیم جدیدی می‌گیریم. طرح‌های مذکور بعد از شدت گرفتن تعطیلی کتابفروشی‌ها پایه‌گذاری شد تا کمکی به آنها باشد. البته در کنار آن طرح‌هایی مثل ارائه تسهیلات به کتابفروشی‌ها را نیز داریم و پرداخت ۴۰ وام نیز در جریان است.

حسینیپور ادامه داد: ما تنها به ناشر یا مؤلف یا کتابفروشی نمی‌پردازیم بلکه آنها را در قالب یک چرخه و در کنار هم نگاه می‌کنیم. فرانسه ۲۰ هزار کتابفروشی دارد که ۱۲ هزارتای آن فعال هستند اما ما با وجود تعداد بالای ناشر و عناوین تولید کتاب تنها ۱۰۰۰ کتابفروشی داریم. این مسئله باید حل شود.

وی تاکید کرد: پرداخت طرح پاییزه کتاب به صورت کامل انجام شده است. پرداخت این طرح‌ها معمولا چندین ماه طول می‌کشد و درست مثل خرید کتاب توسط هیأت خرید کتاب زمان می‌برد. چرا که نیازمند تخصیص بودجه و اعتبارات است. از این به بعد میزان سهم هر کتابفروشی از این یارانه اعلام می‌شود و کتابفروشی‌ها هم باید در قبال آن احساس مسئولیت کنند. البته باید معیارهای این سهم‌بندی را نیز مشخص کنیم. خانه کتاب رقیب بخش خصوصی نیست بلکه رفیق او است.

در ادامه،قاسم آئینی، مدیر کتابفروشی مهرگان کردستان با بیان اینکه در طرح عیدانه کتاب به صورت مستقیم به کتابفروشی ها توجه شد،گفت: امید داریم با اجرای این طرح ها به مرور زمان بحث نمایشگاه های استانی و نمایشگاه بین المللی کتاب کم رنگ شود؛ چرا که قدرت برنامه ریزی و مدیریت طرح های فصلی خانه کتاب فوق العاده است.

وی ادامه داد: در این طرح مردم، ناشران و کتابفروشان نفع می برند اما با وجود این طرح چه توجیهی برای برقراری نمایشگاه های استانی و بین المللی است.

فرشته سنگری؛ مدیر کتابفروشی افرا کتاب در ادامه این نشست گفت: برای تعدیل قیمت کتاب فکری شود. اگر فکری برای کاغذ نشود قیمت کتاب به همین صورت باقی خواهد ماند. توجه خانه کتاب را به سمت نمایشگاهایی جلب می کنم که فروشگاه هستند. ناشران اگر مایلند کتاب های خود را بفروشند پس نقش کتابفروشان چه می شود.

فریبا جمشیدی مدیر کتاب شهر کرمانشاه اظهار کرد: در هفت دوره طرح های فصلی خانه کتاب شرکت کردیم. در این طرح ها کتاب به دست کتابخوان می رسد و کسی که اهل کتاب است کتاب می خرد. همچنین این طرح ها کتابفروشان را پایبند به کتاب می کند.

وی ادامه داد: این طرح ها برای کتاب های ارزان قیمت خوب است و به نظر می رسد اگر در طول سال به مدت دو دوره و در زمان رکود فروش کتاب برگزار شود نتیجه بخش تر می شود. ناشران در نمایشگاه ها حضور دارند و به این موضوع فکر نمی کنند که کتابفروشی ها ویترین های آنها هستند. ناشران باید برای حفظ کتاب های خودشان به کتابفروشی ها کمک کنند.

آرش بیدل، مدیر کتابفروشی خانه کتاب کرمانشاه از دیگر کتابفروشان حاضر در این نشست بیان کرد: حال کتاب خوب نیست؛ کتابفروشی ها در حال تعطیل هستند و برای حفظ بقای خود باید به روز شوند و در کنار کتاب چیزهای دیگری هم بفروشند تا بتوانند به کار خود ادامه دهند.

حسینی از کتابفروشی سی‌تک عسلویه بیان کرد: عسلویه واقعا نیاز به کتابفروشی داشت و من به همین قصد هزینه کردم، هر چند که آورده‌ای ندارم. باید کمک کنیم در شهرهایی که حتی نمایشگاه کتاب هم در آن برگزار نمی‌شود، کتابفروشی پا بگیرد. مشتری بیشتر یعنی فروش بیشتر و فروش بیشتر یعنی کتابفروشی بیشتر.

براساس این گزارش، این مراسم با حضور نیکنام حسینی پور، مدیر عامل خانه کتاب، احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران، حجت الاسلام و المسلمین عبدالرضا ایزدپناه مشاور وزیر و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، نادر قدیانی،مدیر انتشارات قدیانی، یراقچی؛رئیس کارگروه کتابفروشان اتحادیه ناشران، مصطفی جوادی مقدم، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان در قمصر کاشان برگزار شد.

502

کد خبر: 934402

وب گردی

وب گردی