اختلاف در واشنگتن درباره موفقیت حمله به سوریه

کارشناسان و رسانه های آمریکایی بر عدم دستیابی آمریکا به اهداف خود در حمله به سوریه و بی تدبیری ترامپ در صدور دستور حمله تاکید می کنند.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز، سوالات و تفاسیر در مورد اهداف سیاسی محقق شده حمله آمریکا به سوریه و انگیزه های آن پس از آرامش طوفان های رسانه ای در این زمینه افزایش یافته است.

ارزیابی های انجام شده از ناکامی حمله به سوریه و تحقق پایین ترین حد از اهداف خود حکایت دارد. پنتاگون نیز برای سرپوش گذاشتن بر این ناکامی به انکار واقعیت می پردازد. متیس وزیر دفاع آمریکا و فرماندهان نظامی این کشور ملاحظات را کنار گذاشته و بر ضرورت واکنش نظامی سریع به سوریه با رعایت عدم تحریک روسیه و افزایش نفوذ ایران تاکید کرد تا از این طریق به توییت های رئیس جمهور در خصوص ظهور آمریکا به عنوان قدرت برتر و عدم تردید در پاسخ به سوریه اعتبار بخشیده شود.

هفته نامه «نیویورک» در 18 آوریل از انگیزه های ترامپ برای حمله به سوریه پرده برداشت و اعلام کرد ترامپ به عملی شدن توییت ها و تهدیداتش و تاکید بر قدرت نظامی آمریکا تمایل داشت.

این هفته نامه با اشاره به انگیزه های روانی حمله به سوریه افزود: اقدام ترامپ برای دخالت نظامی در سوریه تصمیمی دیوانه وار بود که به هیچ استراتژی منسجمی تکیه نداشت تا خود را به عنوان رئیس جمهوری قاطع به نمایش بگذارد ... علاوه بر آنکه چنین اقدامی نشان دهنده آن است که تصمیم گیرنده آن از تمام واقعیت های موجود جهان بیش از رؤسای پیشین خود بی خبر است.

این هفته نامه آمریکایی در خصوص تمایل ترامپ به تقویت چهره خود نزد افکار عمومی اعلام کرد: ترامپ از تبلیغات برای تحقق سیاست های مورد علاقه خود استفاده نکرد بلکه از سیاست برای تحقق اهداف تبلیغاتی خود استفاده کرد. به عبارت دیگر وی می خواهد نوع نگرش جهان به خود را تغییر دهد.

برخی از کارشناسان نظامی به بُعد دیگری از ذهنیت ترامپ و اصرار وی برای انجام عملیات نظامی علیه سوریه در موعد مقرر اشاره می کنند و آن هم اقناع افکار داخلی است. این مساله باعث شد که وی ترجیح دهد بدون فراهم کردن یک استراتژی مشخص یا جلب موافقت کنگره دستور حمله به سوریه را صادر کند تا دیگران نتوانند در اعتبار تهدیدات وی تشکیک نمایند.

اما تجربه جنگ جهانی اول فرماندهان نظامی را به این نتیجه رساند که گاز کلر به عنوان سلاحی موثر قابل اعتماد نیست و این مساله ما را به این نتیجه می رساند که ادعای گروه های مسلح در غوطه شرقی سوریه در خصوص حمله به این منطقه با گاز کلر ادعایی دروغین بوده و مطابق حقایق علمی محکم نیست؛ علاوه بر آن که ادعای قربانی شدن تعداد زیادی از افراد در این حمله نیز بی پایه و اساس است چرا که خاصیت سیالیت فراوان این گاز باعث می شود سریعاً در هوا منتشر شود.

این مطالب به این مساله اشاره دارد که هدف این گونه اقدامات تخریب نیروی هوایی سوریه، تضعیف ارتش این کشور و متحدین آن و همچنین تجزیه سوریه است، اما رسانه های رسمی آمریکا در حال تبلیغ این مطلب بوده و هستند که اهداف مهمی در سوریه در سه نقطه از این کشور و مرتبط با برنامه سلاح های شیمیایی آن با 105 موشک منهدم شده است.

ارزیابی های نظامی روسیه بیانگر آن است که 6 فرودگاه نظامی مورد حمله موشکی قرار گرفت و 71 موشک توسط پدافند هوایی منهدم شده، در حالی که آمریکا اصرار دارد در این حمله هیچ یک از تاسیسات نظامی سوریه هدف قرار نگرفته اند.

پایگاه خبری دیده بان معارض سوری در لندن هم اعلام کرد: 8 نقطه در سوریه هدف بمباران قرار گرفت که پدافند هوایی سوریه 65 موشک را منهدم کرد، اما پنتاگون همچنان بر عدم انهدام موشک های خود اصرار دارد.

از سوی دیگر کارشناسان آمریکایی با استناد به منابع خود در پنتاگون تمایل دارند گزارش روس ها در این ماجرا و یا حداقل مقداری از آن را مورد تایید قرار دهند. گزارش روس ها بیانگر آن است که 4 موشک به فرودگاه بین المللی دمشق، 12 موشک به پایگاه نظامی الضمیر، 18 موشک به فرودگاه نظامی بلی در جنوب دمشق، 18 موشک به فرودگاه نظامی شعیرات، 9 موشک به فرودگاه نظامی المزه، 13 موشک به فرودگاه بین المللی حمص و 30 موشک به مراکز علمی برزه و جمرایا شلیک شده است.

سوال اصلی این است که چرا آمریکا برای استفاده از دقیق ترین سلاح های خود علیه تنها 3 نقطه ادعایی در سوریه این همه عجله داشت، در حالی که هدف اصلی انهدام نیروی هوایی و پدافند سوریه در صورت امکان بوده است؟ آیا آمریکا پیش از فرا رسیدن 12 می و موعد تجدید حضور خود در توافق هسته ای با ایران یا خروج از آن در مرحله تجدید دشمنی خود با سوریه است؟

برخی از پاسخ ها را می توان در حمله تاریخی آمریکا به دمشق در سال 1947 و از آن بیشتر در اشغال عراق در سال 2003 یافت. هدف آمریکا از بین بردن نظام های سیاسی است که با آن همراهی نمی کنند و با صلابت کامل در کنار مقاومت علیه اسرائیل ایستاده و بر باز پس گیری اراضی اشغالی خود و مقابله با پروژه های استعماری که قصد تسلط بر آینده ملت ها وکشورها را دارند، مصمم هستند.

کد خبر: 934466

وب گردی

وب گردی