حمایت از سیسی به نفع اسرائیل است

یک ژنرال سابق صهیونیست از منافع مشترک مصر و اسرائیل سخن گفته و حضور السیسی در قدرت را از جمله منافع استراتژیک اسرائیل می داند.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز، عیران لیرمان ژنرال سابق اطلاعات نظامی اسرائیل گفت: انتخاب مجدد عبدالفتاح السیسی به عنوان رئیس جمهور مصر نوید خوبی برای اسرائیل و کشورهای معتدل جهت تحقق ثبات در منطقه است، از این جهت اسرائیل باید به دولت السیسی کمک نماید بلکه باید اطلاعات مربوطه را در اختیار وی قرار دهد تا برای هر گونه حادثه ای در آینده محتاط باشد.

نایب رئیس سابق شورای امنیت ملی اسرائیل و معاون مرکز پژوهش های استراتژیک قدس افزود: انتخاب مجدد سیسی فرصت مناسبی برای اسرائیل است تا بسیاری از پیامدهای عرصه سیاسی مصر را مورد بررسی قرار دهد.

لیرمان در مقاله خود که در پایگاه خبری «نیوز ون» منتشر شده است گفت: انتخاب مجدد السیسی غافلگیر کننده نبود زیرا پس آنکه بهار عربی در لیبی، یمن و به ویژه سوریه آغاز شد این کشورها دچار ویرانی شدند اما السیسی اجازه ایجاد هیچ دولت اسلامی را در منطقه نداد و این وجاهت مناسبی به وی داده است.

لیرمان که در دانشگاه تل آویو و موسسه هرتزلیا تدریس می نماید تاکید کرد: بقای سیسی در قدرت برای اسرائیل و شرکای منطقه ای آن به ویژه قبرس و یونان خبر خوبی است چرا که ما به همراه این دو کشور در سال 2013 موفقیت السیسی در به قدرت رسیدن را به وی تبریک گفتیم زیرا در آن زمان نگرانی هایی در خصوص به قدرت رسیدن اخوان المسلمین در مصر وجود داشت.

امروز میان اسرائیل و مصر همکاری های خوبی در سطوح مختلف به ویژه در زمینه امنیتی و اطلاعاتی و انرژی وجود دارد.

لیرمان که مسئول پرونده اسرائیل و خاورمیانه در کمیته یهودی آمریکایی است افزود: اسرائیل مبارزه السیسی با تروریست ها را یکی از کلیدهای ثبات منطقه می داند، چه در زمینه درگیری های مستقیم سینا و چه در عرصه مبارزه با آگاهی های فکری. از این جهت برای اسرائیل بسیار مهم است که السیسی در عرصه دینی هم اصلاحات خود را اجرا نماید و افراط گرایانی حاکم بر جریان اسلامی را به حاشیه براند.

اما در مورد غزه اسرائیل بسیاری از مسئولیت ها را بر دوش مصر گذاشته است تا از طریق تاثیر بر رهبران حماس وخامت اوضاع امنیتی غزه را کنترل نماید زیرا تظاهرات های اخیر در مرزهای غزه یکی از نشانه های اوضاع وخیم امنیتی در این منطقه است.

این ژنرال سابق اسرائیلی معتقد است: مصر می تواند در مهار سیاست های حماس نقش ایفا کند و این گروه را برای پیوستن به اردوگاه کشورهای معتدل عربی در کنار عربستان، اردن و دیگر کشورهای خلیج فارس جذب نموده و از کشورهای ترکیه و قطر که به محور تهدید ایران و گروه های مسلح همسو با آن نزدیک هستند دور نماید.

وی در پایان این مقاله گفت: وجود ثبات در مصر از جمله منافع استراتژیک بسیار مهم اسرائیل است چرا که بی ثباتی در آن پیامدهای بلند مدتی مانند خطرات ناشی از مساله فلسطین یا تهدید ایران در پی خواهد داشت. از این جهت از اسرائیل و دوستان آن در آمریکا و اروپا می خواهم از خطوط ارتباطی با سیسی محافظت نمایند.

کد خبر: 934505

وب گردی

وب گردی