مراسم گرامیداشت شیخ بهایی و روز معمار در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد

مراسم گرامیداشت شیخ بهایی و روز معمار با حضور جمعی از مسئولان، اساتید، دانشجویان و متخصصان این حوزه در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، دکتر مهدی روانشادنیا رئیس دانشکده عمران، معماری و هنر این واحد در این همایش با اشاره به دغدغه‌های حوزه‌های معماری و عمران ایران، گفت: بر اساس آمار تنها در استان تهران بالغ بر ۱۲۶ هزار نفر عضو سازمان نظام مهندسی هستند و سالانه نیز ۱۲ هزار نفر به این اعضاء اضافه می شود. حدود ۳۰ درصد از این اعضا را مهندسان معماری تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه ۲۳۰ میلیون مترمربع ظرفیت اشخاص حقوقی و ۲۱۰ میلیون مترمربع ظرفیت اشخاص حقیقی برای ارائه خدمات مهندسی عمران و معماری در تهران وجود دارد، افزود: با توجه به اینکه در سال گذشته تنها ۲۰ میلیون مترمربع پروانه ساختمانی ارائه شده است. آمار بیکاری در میان دانش آموختگان حوزه عمران و معماری نگران کننده است.

روانشادنیا ادامه داد: متأسفانه نظام آموزشی به سمتی رفته است که اکثر علاقمندان به تحصیل به ۲۰ رشته خاص توجه ویژه ای دارند که در این میان رشته‌های عمران و معماری جزء ۱۰ رشته انتخابی از سوی آنان قرار دارند. این در حالی است که آثار خلق شده از سوی دانش آموختگان این حوزه به هیچ عنوان متناسب با کمیت متخصصان حاضر در آن نیست.

رئیس دانشکده عمران، معماری و هنر تصریح کرد: آفت سری‌سازی و عدم خلاقیت در ساخت و سازها نیز از جمله معضلات حال حاضر حوزه ساخت و ساز کشور است. نگاه فیزیکی و صرفاً کالبدی به این حوزه نه تنها باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی برای بهره‌برداران شده است، بلکه باعث شده از ماهیت محله‌ها به عنوان محل زندگی غافل شویم.

وی افزود: بحث دیگر میزان عمر مفید ساختمان‌ها در ایران است که بطور میانگین حدود ۳۰ سال تخمین زده شده است. معتقدم این میزان کافی نیست و باید افزایش پیدا کند. با افزایش هر یک سال بر عمر مفید ساختمان‌ها به راحتی می توان حدود ۴ هزار میلیارد ریال به اقتصاد کشور کمک کرد.

روانشادنیا ایجاد خلاقیت و نوآوری در عرصه ساخت و ساز را ضروری دانست و گفت: دانشکده عمران، معماری و هنر واحد علوم و تحقیقات با بیش از ۴ هزار دانشجو و اساتید بنام و مطرح، می تواند در ایجاد خلاقیت و نوآوری گام‌های مثبتی بردارد.

محمد نقی‌زاده مدیر پژوهش دانشکده عمران، معماری و هنر واحد علوم و تحقیقات نیز در این همایش با اشاره به شهرسازی و معماری اسلامی گفت: تعریف و الگوی ثابتی برای معماری و شهرسازی اسلامی نسبت به مکان و زمان وجود ندارد.

وی افزود: شهرسازی و معماری اسلامی صورتی ادراکی است که با توجه به زمان، مکان و امکانات موجود، از تجلی گوناگونی برخوردار خواهد شد.

وی با اشاره به رابطه انسان با هستی براساس آموزه‌های دینی گفت: زمانی که از شهرسازی اسلامی صحبت به میان می‌آید باید نکات مهمی نظیر توجه به حقوق عابران، عقاید آنان، رسوم و... را در مدنظر قرار داد.

آزاده شاهچراغی مدیرگروه تخصصی معماری واحد علوم و تحقیقات نیز در این همایش با بیان اینکه زمانی که صحبت از معماری و ایرانگردی به میان می‌آید باید معماران را نیز در نظر داشت، گفت: در واقع معماران اثر مستقیمی بر بحث ایرانگردی دارند. چراکه معماران با فعالیت، طرح‌ها و ایده‌های خود در معرفی آثار برجسته و تاریخی، احیاء ابنیه های تاریخی، ایجاد فضای روزآمد و نوین، زیبایی‌شناسی و جذب گردشگران نقش بسزایی دارند.

وی با بیان اینکه امروزه در شهرها دچار عدم پیوستگی شده ایم، افزود: به جرأت می توان گفت یکی از دلایل جذابیت شهرها و بافتهای تاریخی پیوستگی آن‌ها است.

مه‌تیام شهبازی عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات نیز در این همایش با اشاره به اهمیت شرکت دانشجویان معماری در مسابقات معماری گفت: ایجاد و بروز استعدادها، برقراری ارتباط با کارفرمایان مطرح، به چالش کشیدن خود، کمک به تحقق رویاها و آزمایش ایده‌های خود در محیطی بدون ریسک از جمله ثمرات شرکت در مسابقات است.

گفتنی است در این مراسم به پاس زحمات دکتر منصور سپهری مقدم نخستین استاد بازنشسته دانشکده عمران، معماری و هنر واحد علوم و تحقیقات تقدیر به عمل آمد. استاد سپهری مقدم نخستین دانش‌آموخته ممتاز دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی است.

202

کد خبر: 934578

وب گردی

وب گردی