دختر امام خمینی(ره) به جشنواره جهانی فیلم فجر آمد

پنجمین روز از جشنواره جهانی فیلم فجر میهمانان بسیاری از جمله دختر امام خمینی (ره) و الیور استون کارگردان صاحب نام آمریکایی که به پردیس چهارسو آمدند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، پنجمین روز از جشنواره جهانی فیلم فجر در حالی برگزار شد که با استقبال زیادی از سوی بازدیدکنندگان، بازیگران تئاتر، کارگردانان داخل و خارج از کشور مواجه شد.


**برگزاری کارگاه دارالفنون توسط الیور استون
حضور الیور استون کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده هالیودی توجه بسیاری از بازدیدکنندگان،بازیگران و هنرجویان را به خود جلب کرد.وی کارگاه «دارلفنون» سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر را برگزار کرده و در این کارگاه، علاوه بر بیان تجربیاتش، با دانشجویان ایرانی به گفت و گو نشست و به سوالات آنان پاسخ داد.

از دیگر حواشی مهم پنجمین روز از جشنواره جهانی فیلم فجر می توان به برگزاری پنل تبادل تجربه فیلمبرداری توماس ماخ فیلمبردار آلمانی اشاره کرد که در سالن ۲ پردیس چارسو برگزار شد.

**احترام زیادی برای فرهنگ ایرانی قایل هستم
لخ مایفسکی شاعر، نقاش، نویسنده و کارگردان لهستانی روز گذشته در دانشگاه صداوسیما، کارگاه کارگردانی برگزار کرد.وی در این کارگاه اعلام کرد که با ادبیات ایران آشنایی دارد و علاوه بر فیلمسازی، شاعر و نقاش نیز هست. مایسفکی با بیان این مطلب افزود: به این دلیل با ادبیات ایران آشنا و احترام زیادی برای فرهنگ ایرانی قایل هستم. عمه من یک زبان شناس بزرگ لهستانی بود که اشعار زیادی از زبان فارسی به ویژه شاهنامه فردوسی را به زبان لهستانی ترجمه کرد و من به واسطه او با ادبیات ایران آشنا شدم.



**حضور شاه نظرف در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر
حضور کارن شاه نظرف کارگردان فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده و رمان‌نویس 66 ساله روس، روسی در پنجمین روز از جشنواره فیلم فجر مورد توجه بسیاری از هنرمندان و بازدید کنندگان قرار گرفت.«اتاق شماره شش» و «ببر سفید» از جمله آثار شاه نظرف است که نماینده روسیه در بخش اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان بود. «قاتل تزار» (۱۹۹۱) به کارگردانی او در بخش کلاسیک‌های مرمت‌شده این دوره جشنواره جهانی فیلم فجر روی پرده خواهد رفت.

**تاکید بر ضرورت صلح در جهان در آثار ریتی پان
ریتی پان کارگردان و تهیه کننده ۵۳ ساله کامبوجی، روز گذشته در نشست مطبوعاتی با اهالی رسانه و سینماگران به گفت و گو نشست. شهرت این کارگردان بیشتر به دلیل ساخت فیلم‌هایی که به نسل‌کشی توسط خمرهای سرخ در کامبوج است. ضرورت صلح در جهان از جمله مواردی است که در بیشتر فیلم های ریتی پان مشاهده می شود.

**چه خبر از هنرمندان خارجی؟
از جمله شاخص ترین شخصیت های کشورهای خارجی که در پنجمین روز از سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور داشتند می توان به روبرتو پرپینیانی تدوین‌گر فیلم‌های برتولوچی و برادران تاویانی، میلچو مانچفسکی کارگردان مقدونیه‌ای (داور بخش بین‌الملل) ،توماس کرول عضو هیات داوران بخش بین‌الادیان ، محمد الدراجی فیلم ساز عراقی، سمیح کاپلان‌اوغلو کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده اهل ترکیه و رشید مشهراوی کارگردان فلسطینی اشاره کرد.


**استقبال بازدیدکنندگان چگونه بود؟
یکی از نکاتی که روز گذشته در جشنواره جهانی فیلم فجر مشاهده شد، حضور بازدید کنندگان و هنرمندان از ساعت 16 بعد از ظهر تا پایان شب بود. این در حالی است که میزان استقبال بازدیدکنندگان پیش از ساعت 16 کمتر بود،حتی حضور بازیگران نیز در این ساعات کمرنگ تر بود البته هنرمندانی مانند رضا کیانیان، نگارجواهریان و مریلا زارعی، فاطمه معتمد آریا و مازیار میری که از جمله عوامل برگزار کننده جشنواره هستند، از ساعات ابتدایی روز در سالن های پردیس سینمایی چهارسوق حضور داشتند.

**کدام بازیگران در پنجمین روز جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور داشتند؟
از جمله بازیگرانی که در پنجمین روز از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور داشتند می توان به فرهاد اصلانی،نگار جواهریان، رضا کیانیان، پریناز ایزدیار، امیر یل ارجمند، نهال دشتی ، هانیه توسلی، لیلی رشیدی، همایون ارشادی،رضا بابک،مریلا زارعی ،مازیار میری و... اشاره کرد. سایر شخصیت ها مانند فرزاد موتمن کارگردان، سید جواد یحیوی مجری، محمد کارت مستند ساز، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد فارابی و ... در پنجمین روز جشنواره حضور داشتند.



**حضور دختر امام خمینی (ره) در جشنواره بین المللی فیلم فجر

از جمله مهم ترین شخصیت سیاسی که در پنجمین روز از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور پیدا کرد، زهرا مصطفوی دختر امام خمینی (ره) بود که حضور وی مورد توجه و استقبال کنندگان و خبرنگاران قرار گرفت. همچنین از جمله سایر شخصیت هایی که از نمایشگاه بازدید کردند می توان به سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، دولت دوازدهمسردار ابوالفضل شکارچی معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح،حسام الدین آشنا واحمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران و ... اشاره کرد.

از: نیوشا یعقوبی

کد خبر: 934596

وب گردی

وب گردی