درختان  توت میزبان  سفید بالک ها/سفید بالک ها قادرند در یک سال برای چندین نسل تخم گذاری کنند

چند سالی است هنوز بهار تمام نشده مهمانان ناخوانده ای وارد تهران می شود و مردم را سخت کلافه می کنند . آفت سفید بالک در سالهای اخیر با وجود اقدامات کوچک و بزرگ شهرداری مشکلاتی را در روزهای گرم برای پایتخت نشینان ایجاد کرده و حتی موجب انتشار برخی اطلاعات نادرست شده و مقابله با این آفت به گفته کارشناسان، روندی طولانی مدت دارد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، (whitefly) یا سفید بالکها حشرات ریز سفیدی هستند که با طغیانشان شهروندان تهرانی را آزرده اند و به یک معضل در شهر تهران تبدیل شده است.این گونه حشرات با تنوع 1500 گونه ای، پیش تر از این به تعداد بسیار کمتری در باغ مرکبات جنوب کشور دیده می شدند. نمونه سفید بالک توت تهران با نام علمی Aleuroclava jasmini senso lato ،آلروکلاوا جاسمینی' نام دارد این حشرات قادرند در یک سال برای چندین نسل تخم گذاری کنند.

بر اساس گزارش ها،جمعیت نسبتا کمتری از سفید بالک ها نیز از اواخر پاییز تا اوایل بهار سال بعد روی درخت زیتون مشاهده می ‏شوند،در تهران مراحل شفیره نابالغ و حشرات کامل این سفید بالک علاوه بر توت و زیتون روی گیاهان دیگری نیز مشاهده شده است که می ‏توانند میزبان‏ های درجه دوم مطرح شوند.

در بسیاری از موارد به ‏ویژه مواقعی که حشره سفید بالک به‏ حالت طغیان و پرواز می ‏رسد، حشرات کامل برای استراحت روی هر نوع گیاه و یا اجسام غیر زنده (از جمله وسایل نقلیه زرد رنگ) می ‏نشینند همچنین سفید بالک های نابالغ در فصل سرما و برای زمستان‏ گذرانی، پشت برگ گیاهان میزبان باقی می‏ ماند تا شرایط برای کامل شدن دوره رشد و خروج حشره فراهم شود به عبارتی فراوانی گیاهان میزبان مناسب برای تکثیر و زمستان‏ گذرانی این گونه از سفید بالک ها در سطح گسترده ‏ای از کلان شهر تهران و مناسب بودن شرایط آب و هوایی از یک سو و کافی نبودن جمعیت دشمنان طبیعی آنها از سویی دیگر از جمله دلایل اصلی طغیان این سفید بالک محسوب می ‏شوند.

حسین خانی- استادگیاه شناسی دانشگاه تهران در این مورد گفت: درختان توت میزبان بسیار مناسبی برای زندگی سفید بالکها هستند اما توت به تنهایی باعث به وجود آمدن سفید بالک نمی شود . متاسفانه در سالهای اخیر نوعی توت درخیابان های تهران کاشته شده این درختان دارای برگ های پهن هستند و مشاهدات نیز نشان دهنده این است که این درخت جذب کننده سفید بالک است و این حشرات برگ‏ های جوان و انتهایی شاخه درختان توت را برای تغذیه و تخم ریزی انتخاب می کنند.

وی گفت: در فضا های سبز هرجا این درختان توت وجود دارد تعداد زیادی از این حشرات دیده می شود متاسفانه علیرغم تماس های مکرر با یکی از متخصصان این سفید بالک ها که ایرانی است و در گیاه پزشکی نیز فعالیت می کند نتوانستیم اطلاعات موثقی از این حشره دریافت کنیم و تاکنون هم هیچگونه مقاله ای در رابطه با اینگونه حشره منتشر نشده است اما ظاهرا این حشره از آسیای جنوب شرقی به ایران آمده است و تا زمانی که گونه این حشره مشخص نشود نمی توان با آن مبارزه و یا در مورد آن اظهار نظر کرد.

وی افزود: درختان توت غیرمثمر (نوع کاکوزا) به علت سریع الرشد بودن، داشتن برگ های پهن، زیبایی و مقاومت نسبی به آفات و بیماری‏های گیاهی و کم آبی، به عنوان گزینه مناسب برای فضای سبز تهران در نظر گرفته شده و به سرعت حجم زیادی از فضای سبز پایتخت را به خود اختصاص داد.توت کاکوزا یا توت ژاپنی که سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری ،بدون هیچگونه اخذ نظریه از کارشناسان و گیاه شناسان و با سیستم پیمانکاری در بیشتر حاشیه های خیابان ها و اتوبان های تهران کاشته است که با توت هایی که در ایران قدیم وجود داشت متفاوت است.

خانی تاکید کرد : نکنه قابل توجه این است که اشتباه کاشت درختان بدون در نظر گرفتن نظزیه کارشناسان ادامه دارد و اخیرا در محوطه دانشگاه تهران با صرف هزینه های هنگفت درختانی کاشته شده که با اصول زیست محیطی تهران مغایرت دارد.

گفتنی است با وجود آمار برداری و پایش جمعیت آفت و دشمنان طبیعی سفید بالک ها توسط کارشناسان موسسه تحقیقات گیاه ‏پزشکی راهکار مناسبی پیدا نشده است و اقداماتی که در این خصوص انجام گرفته مانند جمع‏ آوری برگ‏ های خزان زده درختان توت در فصل زمستان، آب شویی درختان با محلول پالیزین (که نوعی آفت کش صابونی بی‏ خطر در سطح زیرین برگ‎ ها) همچنین استفاده از عصاره‏ های گیاهی و ترکیبات غیرشیمیایی دیگر،تله‏ های زرد رنگ به‏ صورت کارت یا نوار چسبنده و هرس 50 سانتی متری از انتهای شاخه درختان توت در زمان مناسب و دستور اکید شهرداری به پیمانکاران برای عدم کاشت این گونه گیاهی ،هنوز مردم تهران در هراس این مسئله قرار دارند که با گرمتر شدن هوا آیا مهمانان ناخوانده مزاحم باز می گردند؟

خبرنگار: اکرم جدیدی ممتاز

705









کد خبر: 934678

وب گردی

وب گردی