دانشگاه آزاد اسلامی  قطب هوافضای کشور می شود/ آمادگی واحد علوم تحقیقات برای جذب نخبگان فضایی

نائب رئیس انجمن هوافضای ایران گفت: دانشگاه آزاد به قطب هوا فضای ایران تبدیل می شود و در آینده ای نزدیک مرکز نوآوری طراحی سامانه های هوافضا در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات راه اندازی خواهد شد.

فرشاد پازوکی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات و نائب رئیس انجمن هوافضای ایران در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: کسانی که در رشته های هوافضا تحصیل می کنند ناامید هستند و به آینده ی شغلی خود خوش بین نیستند چون امید در جامعه تزریق نمی شود که باید در این راستا هزینه کرده و نیروهایی را تربیت کنیم که برای حفظ آن ها در کشور و استفاده از توان این متخصصین تلاش شود حتی باید به فارغ التحصیلان این رشته و رشته های نوآور بیمه ی بیکاری تعلق گیرد که دانش آن ها در کشور بماند.

او افزود: متخصصان کشور در حوزه هوافضا سرمایه های ملی ما هستند و باید کارهای تحقیقاتی را در کشور خودمان انجام دهند در حالی که در واقعیت ما قدر و ارزش نیروهای متخصص را نمی دانیم که بی انگیزگی و سرخوردگی به آن ها تزریق می شود.

واحد علوم تحقیقات برای جذب نخبگان فضایی ظرفیت و آمادگی دارد

نائب رئیس انجمن هوافضای ایران ادامه داد: طرحی را به معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد ارائه کردم که مرکز نوآوری طراحی سامانه های هوافضا در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات راه اندازی شود و امیدواریم که دکتر رنجبر از این طرح حمایت کنند.

پازوکی خاطر نشان کرد: نسبت دانشجو به استاد در دانشکده مکانیک و هوافضای دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات 100 به 1 است که استاندارد این نسبت برای دانشگاه آزاد 40 به 1 است و ما به اساتید برجسته در این حوزه نیاز داریم هم چنین در طرح جذب 16 هزار نفر از نخبگان در دانشگاه آزاد ما نیز در بخش های مختلف اعلام آمادگی کردیم که بتوانیم نخبگان این حوزه را در واحد علوم تحقیقات جذب کنیم.

او با بیان اینکه در دانشکده هوافضای دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات 9 نفر هیأت علمی تمام وقت کمبود داریم افزود: برای ساخت هواپیما نیروها و تخصص خوبی داریم اما هواپیما را یک کشور نمی سازد و بین کشورهای مختلف کنسرسیوم شکل می گیرد مثلا ایرباس حدود 14 هزار مجموعه و شرکت دارد که قطعات هواپیماهای آن را تولید می کنند اما ما در کشور نمی توانیم به این درجه برسیم.

نائب رئیس انجمن هوافضای ایران تصریح کرد: رئیس جمهور قبلی اندونزی تحصیلات حوزه ی هوافضا داشت که یک دانشگاه تأسیس کرد و بر روی مباحث هوایی و فضایی فوکوس کرد و رشته های برق، الکترونیک و مکانیک هواپیمایی در این دانشگاه آموزش داده می شد سپس پروژه ی مشترکی با کاسای اسپانیا شروع کردند و دانش هوایی را در کشور خود نهادینه کردند.

او بیان کرد: هسا نیز در کشور ما راه اندازی شده است و پتانسیل های خوبی نیز دارد اما راه را اشتباه رفته که باید راه را آکادمیک کنیم و در حالی که پایه ی طراحی هواپیما را نیاموختیم نباید در صنعت و ساخت هواپیما وارد شویم.

پازوکی ادامه داد: می توانیم وارد بحث ساخت و تولید هواپیما شویم به شرطی که از پروژه های کوچک شروع کنیم و پروژه ای که با همکاری خود من در دانشگاه امیر کبیر برای ساخت هواپیما صورت گرفت فراتر از دانش و تخصص ما بود که باید ابتدا طراحی را یادبگیریم سپس به بحث ساخت هواپیما بپردازیم.

نائب رئیس انجمن هوافضای ایران خاطر نشان کرد: متخصصان ما نباید به حوزه ی ساخت هواپیماهای پهن پیکر و مسافربری وارد شوند چون هنوز در مرحله ی طراحی قرار داریم و باید با سعی و خطا پروژه های کوچکتر را آغاز کنیم.

پازوکی افزود: اگر صنعت فضایی ما با همین روال پیش رد و درجا بزند باعث می شود نیروها سرخورده شوند از مراکز فضایی خارج شده و دانش آن ها بی استفاده باشد که دولت باید در این بخش هزینه کند و اگر می خواهد در صنعت فضایی دنیا حرف داشته باشیم و در رقابت جهانی پابرجا بمانیم باید از متخصصان و نیروها حمایت شود.

او ادامه داد: پروژه های موشکی و فضایی توانمندی های یک کشور هستند اما در حوزه ی هوانوردی بحث توانمندی و غرور ملی مطرح نیست و درآمدزایی هدف اصلی این حوزه است که باید از این حوزه پول در بیاوریم و نمی توان گفت برای غرور ملی هواپیما می سازیم و همان هایی که ما را تحریم کردند باید درحوزه هوایی به ما گواهینامه بدهند اما در بخش فضایی و موشکی گواهینامه مطرح نیست.

کنفرانس هوافضا در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات برگزار می شود

نائب رئیس انجمن هوافضای ایران گفت: در صنعت فضایی باید در کاربری هایی که به درد جامعه می خورد وارد شویم و در همین راستا نیروهای خود را تربیت کنیم و رشته های سنجش از دوری و کاربردهای تصاویر ماهواره ای را در جامعه گسترش دهیم.

او در پایان اظهار کرد: دانشگاه آزاد باید در بخش هوافضا به یک قطب تبدیل شود و با توجه به اینکه کنفرانس مهم هوافضا قرار است در واحد علوم تحقیقات برگزار شود باید از دستاوردها و نیروهای دانشگاه آزاد در رشته های هوایی و فضایی حمایت صورت گیرد.

202

کد خبر: 934714

وب گردی

وب گردی