تشریح برنامه های مقابله با تنش آبی/ با مشترکان پرمصرف برخورد می شود

معاون راهبردی و نظارت به بهره‌برداری آبفای کشور گفت: برنامه برای جیره بندی آب نداریم، تلاش وزارت نیرو این است که مصرف آب را مدیریت کند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ شاهین پاکروح،معاون راهبردی و نظارت به بهره‌برداری آبفای کشور در نشست خبری با بیان اینکه امسال جیره بندی آب نداریم گفت: در وزارت نیرو تلاش براین با مدیریت تقاضا با تنش آبی مقابله کنیم. آنچه که مدنظر است با مدیریت فشار و تقاضا مصرف را کنترل کنیم.
او با اشاره به اینکه ۳۳۴ شهر در کشور در معرض تنش آبی قرار دارند که ۱۰۷ شهر در وضعیت قرمز هستند، گفت: در میان این ۱۰۷ شهر در وضعیت قرمز قرار دارند، نام ۶ شهر بزرگ اصفهان، شیراز، بندرعباس، بوشهر، کرمان و مشهد نیز به چشم می‌خورد که نیاز مصرف آنها ۲۰ درصد از تولید آب بیشتر است.

پاکروح ادامه داد: از ۳۳۴ شهری که در معرض تنش آبی هستند ۶۲ شهر با جمعیت ۶.۸ میلیون نفر در وضعیت نارنجی هستند که در این وضعیت نیاز آب مصرفی این شهرها از ۱۰ درصد تا ۲۰ درصد بیشتر از تولید آب است.

معاون راهبردی و نظارت به بهره‌برداری آبفای کشور در خصوص شهرهایی که در وضعیت زرد قرار دارند نیز گفت: ۱۶۵ شهر با جمعیت ۱۰.۵ میلیون نفر در وضعیت زرد هستند بدین معنا که نیاز روزانه آنها به آب ۱۰ درصد کمتر از تولید آب است.

پاکروح در پاسخ به سوال خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز در رابطه با دستکاری کنتورهای آب خانگی گفت: یکی از برنامه های اجرایی وزارت نیرو تعویض کنتورهای فرسوده است که طبق برنامه ریزی صورت گرفته قرار شد تا در سال جاری حدود 452 هزار کنتور آب تعویض شود. همچنین با مشترکانی که اقدام به دستکاری کنتور می‌کنند برخورد خواهد شد.

او تصریح کرد: در سال جاری اقدامات کوتاه مدتی را در شهرهای یزد، کرمان، اصفهان، بندرعباس و بوشهر که شش مرکز کالنشهر که در معرض تنش آبی هستند صورت خواهد گرفت. علاوه بر این موضوع 283 حلقه چاه جدید حفر و تجهیز می شوند و براساس پیش بینی‌ ها تا قبل از فصول گرم سال به بهره‌برداری خواهند رسید.

پاکروح گفت: در مجموع برای گذر از شرایط ویژه کم آبی امسال، 1000 میلیارد تومان نیاز است که 50 درصد آن باید تا پیش از تابستان تأمین و هزینه شود.

او افزود: با کاهش 78 درصدی حجم اب معادل برف نسبت به سال گذشته و کاهش 43 درصدی بارش ها نسبت به سال گذشته مواجه ایم که شرایط ویژه ای را برای سال 97 رقم زده که نه تنها برای سه ماهه تابستان، بلکه برای 1.5 ماهه پاییز هم منابع آبی را با کاهش مواجه کرده که تلاش کرده ایم با اجرای پروژه های متعدد از یک سو در بخش تأمین شرایط را مدیریت کنیم و از سوی دیگر با مدیریت مصرف و مدیریت فشار در بخش مصرف به کنترل شرایط ویژه سال جاری بپردازیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه 55 سد کشور در تأمین آب شرب شهرها نقش دارند، گفت: از بین این سدها، 4 سد استقلال در استان هرمزگان، درودزن در استان فارس، دوستی در خراسان رضوی و زاینده رود در اصفهان به ترتیب با 11 درصد، 37 درصد، 21 درصد و 13 درصد ذخیره آبی در بحرانی ترین شرایط به سر می برند.

پاکروح استفاده از کولرهای آبی را یکی از عوامل اصلی پرمصرفی در روزهای گرم سال عنوان کرد و گفت: در برخی شهرها همچون یزد، کاشان و کرمان، با گرم شدن هوا و استفاده از کولرهای آبی، 50 درصد به مصرف آب مردم افزوده می شود.

او افزود: هر کولر آبی به طور متوسط 700 لیتر آب در شبانه روز مصرف می کند که معادل دو و نیم برابر مصرف آب نرمال یک خانواده 4 نفری در یک شبانه روز است.

معاون راهبردی و نظارت به بهره‌برداری آبفای کشور گفت: با توجه به اینکه زاینده رود با چالش کم‌آبی مواجه است و تعاملی که با شهرداری و آبفای استان اصفهان بوجود آمده قرار است 70 حلقه چاه جدید حفر شود تا با این روش بتوانیم تنش آبی در این منطقه را مدیریت کنیم.

او ادامه داد: 65 درصد از حجم آب مصرفی کشور توسط مشترکان پرمصرف، مصرف می شود.

پاکروح با تاکید براینکه امسال بدترین شرایط بارندگی را تا پایان فرودین ماه شاهد بودیم، خاطرنشان کرد: بارندگی امسال نسبت به سال قبل 75درصد کمتر بوده است به طوری که کرمان با 70.5درصد، هرمزگان 67.9درصد و چهارمحال بختیاری 63 درصد با کاهش بارندگی مواجه شدند.

401

کد خبر: 934727

وب گردی

وب گردی