آیا ترامپ از برجام خارج خواهد شد؟

کارشناس مسائل بین الملل میزان احتمال خروج آمریکا از توافق هسته ای و تبعات این تصمیم برای این کشور را مورد ارزیابی قرار داد.

حسن عابدینی کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، درباره مواضع ترامپ علیه توافق هسته ای و عدم تمدید تعلیق تحریم های ایران بر مبنای این توافق اظهار داشت: برجام توافق بین المللی میان ایران و 5 کشور مهم جهان است که با تصویب قطعنامه 2231 توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد، عملا به عنوان یک قرداد بین المللی در چارچوب سازمان ملل متحد محسوب می شود.

وی افزود: آمریکایی ها تنها نسبت به مسئله برجام سیاست دو پهلو در پیش نگرفته اند بلکه پیش از این هم در قبال توافق هایی مانند توافق پاریس، پسفیک و یونسکو این سیاست را در پیش گرفتند و از این توافق ها خارج شدند و یا تهدید به خروج از آن ها کردند.

این کارشناس ادامه داد: در برجام دو بازیگر اصلی وجود دارد، یکی ایران و دیگری ایالات متحده آمریکا است؛ بخش زیادی از مذاکرات برجام در چارچوب گفت و گو های دو جانبه بوده است لذا این که با خروج آمریکا از این توافق جمهوری اسلامی ایران می تواند به صورت یک جانبه آن را ادامه دهد چندان موفقیت آمیز نخواهد بود.

عابدینی اضافه کرد: از سال 1382 تا 1384 جمهوری اسلامی ایران با 3 کشور اروپایی آلمان،فرانسه و انگلیس درباره مسائل هسته ای گفت و گو کرد اما به دلیل این که آمریکا در این توافق دخیل نبود و نقشی نداشت هر زمان که این توافق می خواست به نتیجه مطلوب خود برسد آمریکا کشورهای اروپایی را تحت فشار قرار می داد و در نتیجه آن مذاکرات نیز به نتیجه نمی رسید؛ لذا با اتحادیه اروپا نمی شود توافق هسته ای را بدون حضور آمریکا ادامه داد.

وی با اشاره به اختلافات میان کنگره آمریکا و کاخ سفید نسبت به خروج از برجام تصریح کرد: برخی از سیاستمداران آمریکایی معتقد هستند که آمریکا باید در برجام بماند مانند شرایط فعلی اما می تواند به تعهدات خود عمل نکند و از سوی دیگر هزینه مربوط به خروج از برجام را بر دوش نکشد.

این کارشناس تاکید کرد: آمریکا با خروج از برجام با واکنش مستقیم جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد و همچنین محدودیتهای ایران در حوزه هسته ای برداشته و فعالیت های غنی سازی دوباره آغاز خواهد شد.

عابدینی با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه به دنبال ساخت سلاح اتمی نبوده است خاطر نشان کرد: ساخت این سلاح در دکترین سیاست امنیت ملی ایران جایگاهی ندارد و همچنین مقام معظم رهبری طی فتوایی ساخت و استفاده از سلاح اتمی را حرام اعلام کرده است؛ تا به الان نیز سازمان انرژی اتمی 40 گزارش تهیه کرده است که در تمام آن ها بر عدم دستیابی ایران به سلاح اتمی تاکید کرده است.

وی اذعان داشت: جمهوری اسلامی ایران برای اطمینان دادن به طرف های غربی، محدودیت هایی را بر برنامه اتمی خود اعمال کرد مانند کاهش غنی سازی 20 درصد، کارگذاشتن دوربین های آژانس انرژی اتمی و همچنین دستور نوسازی آب سنگین اراک داده شد تا در آن ماده پلوتونیوم به کار نرود.

این کارشناس گفت: طرف آمریکایی در قبال اعمال این محدودیت ها از سوی ایران دو کار را باید انجام می داد؛ اول این که باید طبق برجام تحریم های هسته ای و اشاعه ای را رفع می کرد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و همچنان ایران در تبادلات ارزی خود دچار مشکل است؛ دوم آن که باید همکاری های هسته ای خود را آغاز می کردند لذا یک طرف تمام تعهدات خود را انجام داده و طرف مقابل این کار را نکرده است.

عابدینی با بیان این که با خروج آمریکا از برجام اتفاق خاصی رخ نخواهد داد اظهار داشت: تا بدین لحظه آمریکا به هیچ کدام از تعهدات خود عمل نکرده است لذا اگر هم از این توافق خارج شود تاثیری چندانی نخواهد داشت؛ اگر هم در جایی تسهیلاتی را در تحریم ها اعمال کرده به بهانه های دیگر تحریم های جدید را علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب کرده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چقدر احتمال دارد ترامپ از برجام خارج شود گفت: در آمریکا دو تفکر وجود دارد؛ یکی آن که رژیم آمریکا در 70 سال گذشته به شکل بی مهابا از قوه قهریه خود استفاده کرده است قوه عاقله آن بسیارکوچک شده است لذا بر مبنای این تفکر ممکن است از برجام خارج شود؛ اما اگر عقلای آمریکا و کشورهای اروپایی به دولت این کشور پیشنهاد کنند که از برجام خارج نشود و همین پوسته باقی مانده از آن را حفظ کند و به وسیله آن تحریم های جدیدی را علیه ایران اعمال کند آمریکا از برجام خارج نخواهد شد.

این کارشناس در پایان اظهار کرد: اگر وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند و اتفاق خاصی تا 22 اردیبهشت ماه رخ ندهد به عقیده بنده ترامپ همچنان در برجام بماند و به تعهدات خود پایبند نباشد؛ چرا که با خروج آمریکا از برجام، ترامپ به زیر پا گذاشتن قوانین بین المللی متهم می شود و از طرفی به علت عدم مشورت با کنگره به دیکتاتوری متهم خواهد شد و همچنین به عنوان عضو دائم شورای امنیت عملا یکی از قطعنامه های این شورا را زیر پا گذاشته است.

302

کد خبر: 934759

وب گردی

وب گردی