نامه ی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان خطاب به وزیر آموزش و پرورش

چرا با گذشت این همه سال، تهیه و تصویب زیرنظام ها به صورت کامل انجام نشده است و چرا در برخی از زیر نظام های نگارش شده این سند، تعارض جدی با آن و همچنین دیگر اسناد بالادستی مشاهده می شود؟

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ مسئول مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان و رئیس شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در نامه ای خطاب به وزیر آموزش و پرورش از وضعیت این دانشگاه کلایه کرده و بطحایی را به بازدید از این دانشگاه دعوت کردند.

وزیر محترم آموزش و پرورش

جناب آقای بطحایی

سلام علیکم

با صلوات بر محمد و آل محمد (ص)؛ احتراما، ضمن عرض خدا قوت به جنابعالی، آرزوی توفیق را در کسوت خطیری که هم اکنون بر قامت شما و دیگر خدمتگزاران نظام اسلامی استوار است، خواستاریم.

اکنون که سالیانی از ترسیم اهداف آموزش و پرورش در نظام اسلامی ایران می گذرد ، پرسش هایی بنیادین و در عین حال تامل برانگیز بر بافت جامعه ی علمی و فرهنگی مطرح است که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چیست و هم اکنون در کدامین فراز مفاد خود سیر می کند ؟

این سند که در سال ١٣٩٠ به تصویب رسید و همگان منتظر بودند با اجرا شدن آن شاهد تحول شگرف و مثبتی در نظام آموزشی معیوب کشور باشیم، متاسفانه تاکنون بعد از گذشت ٦ سال و ورود به هفتمین سال تصویب این سند، گویی وزارت خانه نتوانسته مفاد سند تحول را پیاده و اجرایی کند که اگر کاملاً پیاده و مستقر می شد، این امکان وجود داشت که بسیاری از مشکلات و تنگناهای آموزش و پرورش برطرف شود .

اما چرا این سند به مرحله اجرا نمی رسد؟

آیا مشکل در مجریان است؟

آیا سند ناکارآمد و فاقد ویژگی های لازم برای اجراست؟

آیا مسئولان وزارت خانه تمایلی برای اجرای این سند ندارند؟

آیا ادعای سند برای تحول بنیادین مطابق واقع است؟

چرا با گذشت این همه سال، تهیه و تصویب زیرنظام ها به صورت کامل انجام نشده است و چرا در برخی از زیر نظام های نگارش شده این سند، تعارض جدی با آن و همچنین دیگر اسناد بالادستی مشاهده می شود؟

و هزاران پرسش دیگری که در امتداد عدم اجرای سند مطرح می شود و نیازمند پاسخ است.

سندی که باید طی ٦ سال گذشته اجرا می شد و گام مؤثری در مسیر تحول مثبت نظام آموزشی می بود، نه تنها وارد مرحله اجرا و پیاده سازی نشده که مسئولان دم از ضرورت تهیه نقشه ی راه برای اجرایی شدن آن می زنند که این خود خبر از چندین سال تعویق دیگر دارد.

همانطور که مقام معظم رهبری در سال گذشته فرمودند : «... تا کی باید نشست تا این نظام‌نامه‌هایی که گفته می شود در ذیل سند تحول باید تحقق پیدا کند، تنظیم بشود؟ این کار باید زود انجام بگیرد. معلوم می شود شور و شوق لازم نیست، انگیزه‌ی لازم نیست. بنده جدا از وزیر محترم و مسئولین محترم می خواهم که مسئله‌ی تحول را جدی بگیرند. آموزش‌وپرورش ما نیازمند تحول است. این سند تحول نشان‌دهنده‌ی این است که ما نیاز داریم به تحول. تحول هم صرف عوض کردن ظواهر کار نیست، یعنی یک کار عمقی باید انجام بگیرد.»

و از طرفی جنابعالی، اجرای سند تحول بنیادین را محتاج به برنامه‌ریزی نرم افزاری و تمهید مقدمات سخت افزاری دانستید.

اما سوال این است که این مقدمات چه زمانی آماده می شود؟

آیا منتظر فرمایشات مجدد حضرت آقا در سال جدید هستید؟ امام امت باید چند سال متوالی دیگر در این خصوص دستور دهند؟

و این در حالیست که علاوه بر مسئله ی حیاتی سند تحول، مسائلی چون مسئله سمپاد، مسئله تحقیر اجتماعی معلمان، مسئله رتبه بندی، مسئله مدارس غیرانتفاعی، موضوع راهبردی دانشگاه فرهنگیان و ... نیز به قدری پر اهمیت جلوه میکنند که گاهی قدر پرسش هایشان، از ماهیت مسائل سند نیز پیشی می گیرد!

جناب آقای وزیر! جامعه معلمین و دانش آموزان و در واقع به طور کلی مردم، خواستار پاسخ مناسبی هستند که به طور روشن بیان کند تاکنون برای اجرای این سند چه اقداماتی انجام شده و چرا با عبور از دوره 5 ساله اول سند و لزوم بازنگری برای مشخص شدن نواقص احتمالی آن، هنوز سند نتوانسته است به صورت کامل و حتی نسبی اجرا شود و نظام معیوب آموزشی به رشد و نموی در خور ملت ایران برسد. که اگر وزارت خانه به موقع اقدام به طراحی زیر نظام های مربوطه و اجرای سند تحول کرده بود، امروز دیگر سند غرب زده ای همچون ٢٠٣٠، توان جولان دادن در نظام آموزشی ما را نداشت، اما متأسفانه حضور افرادی در وزارتخانه که اعتقادی به این سند ندارند و جزء دست اندرکاران سند ۲۰۳۰ بوده اند، نشان از ناهموار بودن این مسیر و حضور انسان های غافل دارد.

لذا در پایان، بدین وسیله از جنابعالی به عنوان وزیر آموزش و پرورش دعوت به عمل آورده تا با حضور در یکی از پردیس های دانشگاه فرهنگیان، قدم بر ضیافت مطالبات دانشجو معلمان آینده ساز کشور گذاشته و به صورت مستقیم مسائل ذکر شده را تبیین نموده و پاسخگوی دغدغه مندی های قشر فرهیخته دانشجو معلمان باشید.

عزتتان مستدام

مسئول مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان و

رئیس شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان

سجاد صدیقی

کد خبر: 934768

وب گردی

وب گردی