مسابقات بین‌المللی قرآن مرکز ثقل دیپلماسی قرآنی است

یک مدرس دانشگاه برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در جمهوری اسلامی ایران را نماد و سمبل دیپلماسی قرآنی در جهان اسلام دانست.

به گزارش ایسکانیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدی،مدرس دانشگاه گفت: قطعاً برگزاری سی و پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در این سطح با حضور شرکت کنندگان کشورهای اسلامی می تواند نقش بسیار زیادی در تحقق بخشی از سند چشم انداز 20 ساله نظام جمهوری اسلامی داشته باشد.یکی از اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران که در سند چشم انداز 1404 که بر روی آن بسیار تاکید شده است تاثیرگذاری بر همگرایی اسلامی و منطقه ای است که این کنگره عظیم قرآنی و تجمع قاریان و حافظان جهان اسلام در دستیابی بخشی ازاین سند بسیار زیاد است.
سیدی در ادامه به سیاست های کلی برنامه ششم توسعه اشاره کرد و یادآور شد: ما در چهار بند از سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری مواردی را شاهدیم که در راستای آن برگزاری موفق مسابقات بین المللی قرآن می تواند در تحقق اهداف برنامه ششم موثر باشد.
مسئول بازرسی اداره کل اوقاف و امور خیریه تهران خاطرنشان کرد: در بند 53 سیاست های کلی ابلاغی برنامه ششم توسعه از سوی مقام معظم رهبری اشاره به افزایش ظرفیت های قدرت نرم جمهوری اسلامی شده است که قطعاً در این راستا حضور نخبگان قرآنی 84 کشور جهان در سی و پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم می تواند در تحقق این بند از سیاست ها هم تاثیرگذار باشد.
رئیس بازرسی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران در ادامه یادآور شد: در بند 59 سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری، برحفظ و افزایش دستاوردهای سیاسی جمهوری اسلامی در منطقه آسیا و جنوب غربی تاکید فراوان شده است.
حجت الاسم سیدی تصریح کرد: برگزاری چنین مسابقاتی به توسعه بیش از پیش دستاوردهای سیاسی جمهوری اسلامی ایران نه تنها در منطقه، بلکه در جهان کمک شایانی خواهد کرد.
وی در ادامه استدلال خود در خصوص تاثیرگذاری مسابقات بین المللی قرآن در افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی متذکر شد: با توجه به سم پاشی هایی که در خارج از کشور برعلیه مبانی فکری و قرآنی نظام اسلامی ایران انجام می شود، برگزاری موفقیت آمیز این دوره مسابقات می تواند خنثی کننده تبلیغات مسموم دشمنان کشورمان هم باشد.
استاد دانشگاه ورامین در خصوص دیپلماسی عمومی و تاثیر سی و پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در آن اظهار داشت: درراستای بندهای 63 و 68 سیاست های کلی ابلاغی در حوزه سیاست خارجی ، برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم می تواند نقش پررنگی در دستیابی به اهداف این سیاست ها داشته باشد؛ چراکه شرکت کنندگان در این مسابقات ، نخبگان قرآنی کشورهای خارجی هستند که هر کدام به سهم خود می توانند سفیری برای نظام اسلامی ایران در کشورشان محسوب شوند.
حجت الاسلام دکتر سیدی با تاکید بر دیپلماسی عمومی یادآور شد: برخلاف دیپلماسی سیاسی که دیپلمات ها و نمایندگان و سفرای کشورهای مختلف با یکدیگر در تعامل هستند، در دیپلماسی عمومی افکار عمومی، جوامع مختلف؛ جامعه هدف می باشند که برگزاری مسابقات بین المللی قرآن می تواند نقطه ثقل دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران باشد.
وی ادامه داد: لازم است در چنین برنامه هایی دستگاه سیاست خارجی کشور، سازمان های مرتبط با کشورهای خارجی از جمله سازمان فرهنگ ارتباطات اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت و.. و همچنین سازمان های مردم نهاد با حضور و فعالیت گسترده در حاشیه مسابقات بین المللی قرآن نقش پررنگی در تبیین شاخص نظام جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با ایران هراسی داشته باشند
وی خاطرنشان کرد: برگزاری مسابقات قرآنی همچنین می تواند به عنوان نماد و سمبل دیپلماسی قرآنی در جهان اسلام مطرح و الگویی موفق در دیپلماسی عمومی نظام باشند.

گفتنی است این مسابقات بین المللی که متولی برگزاری آن سازمان اوقاف و امور خیریه است هر ساله با تعداد کثیری از مهمانان و شرکت کنندگان کشورهای اسلامی برگزار می شود و امسال در سی و پنجمین دوره از این مسابقات شاهد رقابت 82 کشور در سراسر جهان هستیم.

روابط عمومی سازمان اوقاف

705

کد خبر: 934784

وب گردی

وب گردی