سیری درروزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در مقالات و یادداشت های خود به مطالب متنوع در دو حوزه منطقه ای و بین المللی اشاره داشته اند که چکیده برخی از آنها در زیر آورده می شود.

روزنامه " الشرق " قطر در مطلبی به قلم " ربیعه بن صباح الکواری" با عنوان " نزاع قدرت در بحرین" به فساد حاکم در خاندان پادشاهی بحرین اشاره می کند. وی می نویسد: "با گسترش فساد، دزدی اموال عمومی و منابع مردمی و رکود اقتصادی روبه رشد، دیگر اختلافی در این باقی نمی ماند که بحرین از مشکلات اقتصادی رنج می برد که پایان ناپذیر بوده و دهه هاست که اموال مردم بحرین از سوی خاندان پادشاهی به سرقت برده شده و فقر و بیکاری همچنان روند صعودی خود را طی می کند. استراتژی های توسعه اجتماعی برای کشوری که اموال عمومیش به سرقت رفته، ناکاراست زیرا گروهی که در بحرین بر سر کارند و بسیاری از بحرینی ها در داخل و خارج نیز اعتقاد دارند گروهی هستند که از پاکی و حفظ امانت منابع کشورشان برخوردار نیستند".

روزنامه " الدستور " اردن هم در مقاله ای به قلم " رشید حسن" با عنوان " جنایت های موساد" به ترورهای این رژیم علیه رهبران و اندیشمندان فلسطینی و عرب می پردازد. وی در همین زمینه می نویسد: " ترور فادی البطش، مهندس و محقق برجسته در علوم انرژی و از فرزندان نوار غزه جنایت های رژیم صهیونیستی را آشکارتر نمود. در همین زمینه قابل ذکر است که این رژیم به طور گسترده و مطلق تمرکزش را بر ترور دانشمندان و مخصوصا کسانی که در کار پژوهش و توسعه صنایع نظامی هستند، قرار داده است. همچنین بیشتر ترورهای این رژیم بر فرماندهان نظامی و سیاسی فعال در زمینه مسایل فلسطین و عربی استوار شده است. به رغم اقدام به ترور های گسترده اما در برخی از ترورهایش مانند ترور خالد مشعل در عمان و یا ترور برخی از رهبران فلسطینی در کشورهای اروپایی ناموفق بوده است."

روزنامه " عکاظ " عربستان در یادداشتی به قلم "محمد سالم" با عنوان "حمله ترامپ به اوپک؛ آیا دوستانش را قربانی می کند؟" به رویکرد اقتصادی ترامپ در تعاملات بین المللی اشاره داشته و به نقض برخی از تفامنامه های اقتصادی بین المللی از سوی ترامپ اشاره می کند. وی می نویسد: "ترامپ روابط اقتصادی بین المللی اش را جز در مواردی که به منافع ملی آمریکا خسارت وارد نماید، ترک نمی کند. خروج آمریکا از تفاهم نامه آب و هوایی پاریس نیز را به علت این که جنگ برای سوخت های فسیلی بوده ترک کرده است. این تفاهم نامه در واقع جنگ سیاسی _ اقتصادی میان کشورها بوده و از حمایت های آب و هوایی به دور بوده است. ترامپ با تفاهم نامه های مختلف تجاری جهانی وارد جنگ شده و برای همه شرط گذاشته، در صورتی که در همه موارد جزیی و کلی، منزلت آمریکا رعایت شده و منافع کشورش تامین گردد، به این تفاهم نامه ها باز خواهد گشت. از این رو، حملات اخیر وی به تفاهم نامه اوپک و تصمیم این سازمان مبنی بر کاهش تولید نفت در این راستا قابل تحلیل است. وی تفاهم نامه کاهش تولید نفت اوپک را به سبب این که باعث افزایش تصنعی قیمت نفت می شود را مورد انتقاد قرار داده و گفت که از نظر منطقی مورد قبول نیست."

روزنامه " الاهرام " مصر در مقاله ای به قلم " مکرم محمد احمد" با عنوان " خروج از سوریه" به تمایل ترامپ به خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و انداختن همه هزینه های ناشی از حضور این نیروها در این کشور را بر گردن کشورهای عربی منطقه و کاهش هزینه های نظامی آمریکا می پردازد. نویسنده اعتقاد دارد: "علی رغم این که مکرون رییس جمهور فرانسه تلاش کرد تا ترامپ را از تصمیم خروج از سوریه بازدارد و همچنین تلاش های مشاوران وی که اعتقاد دارند خروج آمریکا از این کشور بحران های فاجعه آمیزی را به وجود می آورد و مشکلات امنیتی آمریکا را افزایش داده و ثبات درخاورمیانه را تضعیف می کند اما ترامپ همچنان به خروج نیروهایش از سوریه که نزدیک به دو هزار نفر می رسند، علاقمند است. با خروج آمریکا از سوریه، از این جهت بی ثباتی شکل خواهد گرفت که ایران تلاش خواهد کرد تا نفوذش را در سوریه گسترش دهد و ترکیه نیز نیروهایش را به منطقه منیع سوریه برای بیرون راندن نیروهای سوریه دموکراتیک اعزام خواهد کرد. جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ تلاش می کند تا میان خواست ترامپ برای خروج از سوریه و حضور آمریکا و نفوذ آن درخاورمیانه بر اساس سیاست جدید آمریکا تعادلی ایجاد نماید از این رو به دنبال آن است تا هزینه های نظامی و سیاسی آمریکا را کاهش داده و آن را به کشورهای عربی انتقال دهد."

کد خبر: 934810

وب گردی

وب گردی