پاسخ ییلدریم به درخواست شورای اروپا

نخست وزیر ترکیه در واکنش به سخنان شورای اروپا در مورد به تعویق انداختن انتخابات ماه ژوئن گفت:" این شورا به فکر کارهای خود باشد زیرا ترکیه برگزارکننده این انتخابات است، نه آن‌ها."کمیتۀ نظارت شورای اروپا از ترکیه خواسته بود با توجه به غیر ممکن بودن برگزاری انتخابات دموکراتیک در شرایط وضعیت فوق العاده، انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی 24 ژوئن را به تعویق بیاندازد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سی ان ان ترک، بنعلی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه در نشستی خبری در مادرید اسپانیا گفت: که کمیته نظارت شورای اروپا باید به فکر کارهای خود باشد و ترکیه خود مسئول برگزاری انتخابات است. وی در این نشست اتحادیه اروپا را برای دعوت از یکی از رهبران سابق حزب دموکراتیک کردها سرزنش کرد و در این خصوص گفت که آوردن یک تروریست به این جا و سخنرانی کردن او ضدارزش های اروپا و صلح است.

روز گذشته مجمع پارلمانی شورای اروپا (PACE) از ترکیه خواست انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور را که قرار است 24 ژوئن برگزار شوند، به تعویق بیاندازد. علت اصلی این درخواست تمدید وضعیت فوق العاده در ترکیه است.

کمیتۀ نظارت مجمع پارلمانی شورای اروپا در بیانیه ای اعلام کرد: در شرایطی که قانون وضعیت فوق العاده حاکم است و عملیات های نظامی و امنیتی در مناطق جنوب شرقی ترکیه در جریان است، برگزار کردن انتخابات کاملاً دموکراتیک غی ممکن است.

همچنین، بر اساس بیانیۀ این نهاد اروپایی، برگزاری انتخابات زودهنگام زمان کمی برای کسب آمادگی احزاب برای انتخابات باقی می گذارد.

در این بیانیه آمده است: اصلاحات قانون انتخابات تنها یک ماه پیش از اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام در پارلمان ترکیه تصویب شد. این اصلاحات قوانین مربوط به انتخابات و کمپین های انتخاباتی را ماهیتاً تغییر داده است.

کمیتۀ نظارت PACE افزوده است: رسانه های بسیاری توقیف شده یا توسط تجار طرفدار حکومت خریداری شده اند. یک قانون جدید نیز کنترل و نظارت بر انتشار برخط را تشدید کرده است. این اقدامات فضای بحث و تبادل نظر دموکراتیک را، که در دوران انتخابات ضروری است و لازمۀ آن دسترسی آزاد به اطلاعات است، به شدت محدود کرده است. به این ترتیب توانایی رأی دهندگان برای گزینش صحیح میان نامزدها کاهش یافته است.

این بیانیه همچنین دربارۀ امنیت انتخابات در سایۀ قوانین جدید ابراز نگرانی کرده است.

کد خبر: 934824

وب گردی

وب گردی