حضور کشور‌های فرامنطقه‌ای در اقیانوس هند چیزی جز ناامنی به همراه نخواهد داشت

فرمانده کل ارتش گفت: بدون شک تنها کشور‌های منطقه اقیانوس هند می‌توانند امنیت این منطقه راهبردی را فراهم کرده و حفظ کنند.

به گزارش ایسکانیوز، در دومین روز از برگزاری همایش فرماندهان نیروی دریایی منطقه اقیانوس هند (IONS) به میزبانی ایران؛ فرمانده نیروی دریایی پاکستان با حضور در ستاد فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی ایران با امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش دیدار کرد.

سرلشکر موسوی در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از دیدار با فرمانده نیروی دریایی پاکستان و اشاره به مشترکات فرهنگی فراوان میان ایران و پاکستان، گفت: جمهوری اسلامی ایران و پاکستان دو کشور دوست و مسلمان هستند که می‌توانند با هم افزایی و ارتقای روابط فی مابین نقش مهمی در ارتقای امنیت منطقه داشته باشند.

وی همچنین افزود: ما انتظار داریم پاکستان با کنترل بیشتر مرز‌های غربی کشور خود که همجوار مرز‌های شرقی جمهوری اسلامی ایران است، از ناامنی‌ها و اتفاقات ناگواری که بعضی مواقع در این مناطق می‌افتد جلوگیری کند تا امنیت بیشتری در این مناطق حاکم شود.

فرمانده کل ارتش همچنین ادامه داد: ما علاقه‌مندیم که پاکستان بعنوان یک کشور مهم مسلمان و منطقه نقش فعال تری در خاتمه جنایت علیه ملت مظلوم یمن داشته باشد چرا که یمن بعنوان یک کشور مسلمان در رنج و سختی زیادی بسر می‌برد.

موسوی در بخش دیگری از سخنانش گفت: رژیم جعلی صهیونیستی از اختلاف و ناامنی در کشور‌های مسلمان سود می‌برد چرا که مشکل اصلی که وجود این رژیم است به فراموشی سپرده می‌شود؛ لذا ما باید کمک کنیم که مهمترین مشکل جهان اسلام که وجود رژیم غاصب صهیونیستی است هیچگاه به فراموشی سپرده نشود.

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه به نقش مهم و با اهمیت این دو کشور در تأمین امنیت منطقه و نیز ویژگی‌های ژئو استراتژیک، ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک اقیانوس هند اشاره کرد و گفت: بخش عمده‌ای از وقایع و تحولات اثرگذار منطقه و عمده جابجایی‌های حامل‌های انرژی از این منطقه صورت می‌گیرد لذا منطقه اقیانوس هند دارای ظرفیت و اهمیت بسیار زیادی است.

وی همچنین ضمن مهم برشمردن اجلاس فرماندهان نیروی دریایی منطقه اقیانوس هند، بخش زیادی از امنیت جهان را منوط و وابسته به امنیت اقیانوس هند دانست و افزود: بدون شک تنها کشور‌های منطقه اقیانوس هند می‌توانند امنیت این منطقه راهبردی را فراهم کرده و حفظ کنند و حضور کشور‌های فرامنطقه‌ای در این منطقه چیزی جز ناامنی به همراه نخواهد داشت.

موسوی با اعلام آمادگی کامل ارتش جمهوری اسلامی ایران برای کمک در تأمین امنیت منطقه حساس اقیانوس هند، گفت: این منطقه برای اینکه در آرامش و امنیت کامل باشد نیازمند حداکثر تعامل و همکاری در تمامی زمینه‌ها است و جمهوری اسلامی ایران بعنوان یک کشور پیشرو در مبارزه با تروریسم آماده است تجربیات خود را در این زمینه در اختیار کشور‌های حاشیه اقیانوس هند قرار بدهد.

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران همچنین در این دیدار، اجلاس فرماندهان نیروی دریایی منطقه اقیانوس هند «IONS» را گامی مهم در همکاری‌های دریایی و تعمیق و گسترش همکاری نیرو‌های مسلح کشور‌های عضو دانست.

دریاسالار ظفر محمود عباسی فرمانده نیروی دریایی پاکستان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران و شرکت در همایش فرماندهان نیروی دریایی منطقه اقیانوس هند، ایران را کشوری مقتدر و با ثبات در منطقه غرب آسیا و پیشرو در مقابله با تروریسم دانست.

این مقام عالی رتبه نظامی پاکستان همچنین ارتقای توانمندی‌های دریایی ایران را بسیار چشمگیر دانسته و گفت: در سال‌های اخیر، ایران در دیپلماسی دریایی بویژه حضور در آب‌های آزاد دنیا حضوری موثر داشته و در این زمینه تجارب ارزشمندی بدست آورده است که در تأمین امنیت منطقه حساس و راهبردی غرب آسیا و اقیانوس هند بسیار مهم و اثرگذار است.

وی همچنین با اشاره به اینکه سخنان رهبر انقلاب اسلامی ایران تأثیرات معنوی زیادی بر روی مردم پاکستان دارد، گفت: ایران و پاکستان به مثابه یک کشور هستند و ما نیز از اختلاف‌های موجود در جهان اسلام که باعث سوء استفاده برخی کشور‌های فرامنطقه‌ای می‌شود نیز ناراحت هستیم و معتقدیم که مشکلات جهان اسلام باید در داخل این کشور‌ها و توسط دولت‌ها و کشور‌های مسلمان حل شود.

وی همچنین گفت: ما نیز معتقدیم که مشکل اصلی و مهم جهان اسلام رژیم صهیونیستی است.

دریاسالار عباسی در پایان با ابراز خرسندی از حضور در ایران و شرکت در اجلاس کشور‌های حاشیه اقیانوس هند و تشکر از میزبانی خوب و شایسته ایران از شرکت کنندگان در این اجلاس، افزود: این اجلاس باعث تقویت ارتباط بین کشور‌های این منطقه خواهد شد. ما نسبت به ایران نه فقط احترام قائل هستیم بلکه عشق می‌ورزیم.

۳۰۴

کد خبر: 934857

وب گردی

وب گردی