اعجاز قرآن باید با ارزش های هنری در جامعه  بیان شود

مراسم اختتامیه بیست ‌و دومین جشنواره هنر، ادبیات و پژوهش دینی و قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در واحد دانشگاهی اراک برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، حجت الاسلام دکتر ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم، گفت: اعجاز قرآن باید در جامعه با ارزش های هنری بیان شود تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد و مفاهیم بلند آن با زبان ساده و جذاب عنوان شود.

وی ادامه داد: ریشه تمام نا آرامی و مشکلاتی که بشریت از آن رنج می برد در ایمان ضعیف و کم توجهی به مفاهیم بلند الهی است و باید در سایه آموزه های قرآنی، موازین اخلاقی و هدایتگری اصولی در زندگی مردم جاری شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: سبک زندگی قرآنی کلید سعاتمندی انسان هاست و می طلبد که رفتار، اندیشه و کردار قرآنی در تمامی سطوح زندگی مردم جاری شود.

وی ادامه داد: گاهی تبیین یک مطلب جز با هنر امکان پذیر نیست، نمونه بارز این ویژگی مثنوی معنوی است که به دلیل قرار گرفتن در ذیل قرآن جنبه اعجاز به خود گرفته است، چنانچه یک عالم دینی و متکلم به نام جلال الدین مولوی بیش از ۲۲۰۰ آیه قرآن را در مثنوی به تفسیر گذاشته است.

دکتر کلانتری افزود: هنر، بسیاری از موانع را برمی‌دارد و نعمتی است که خداوند در اختیار بشر قرار داده تا اندیشه و نگاه مثبت خود را به هستی جاودانه کند؛ لذا یکی از کاربردهای مهم هنر جاودانه کردن مفاهیم هستی است. اگر هنر در خدمت قرآن و اهل‌بیت(ع) قرار گیرد هم فرم کار متعالی خواهد شد و هم محتوای کار شکل مقدس و ارزشمندی به خود می‌گیرد.

وی با اشاره به تعریف ایمان ادامه داد: یکی از مباحث جدی در حوزه اندیشه دینی تعریف ایمان است که از صدر اسلام تاکنون مورد بحث قرار گرفته و معمولاً برای آن چهار رکن برمی‌شمارند.

دکتر کلانتری افزود: اولین رکن ایمان، سخن و قول انسان است؛ اینکه با زبان به وحدانیت خداوند، نبوت پیامبر اکرم(ص) و روز جزاء شهادت دهد، با این کار، تکالیف و حقوق مسلمانی را برای خود اخذ می‌کند ،رکن دوم ایمان، معرفت است، اینکه انسان نسبت به مفاهیمی که به زبان جاری کرده، شناخت به دست آورد و البته قدرت کسب این معرفت در اختیار بشر قرار داده شده است.

حجت‌الاسلام عباسعلی رستمی مدیرکل فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی اهتمام ویژه به برگزاری جشنواره‌های قرآنی دارد در واقع کار قرآنی پیشانی دانشگاه محسوب می‌شود، بیست و دومین جشنواره از ابتدای سال ۹۶ آغاز و در بیش از ۴۰ رشته هنری، ادبی و پژوهشی در دو بخش قرآن و عترت و فرهنگی با میزبانی استان مرکزی فعالیت خود را آغاز کرد.

حجت‌الاسلام رستمی افزود: این جشنواره در بخش هنری شامل رشته‌های خوشنویسی، نقاشی، منبت کاری، معرق، عکاسی، نگارگری و ...، در بخش هنری شامل رشته‌های داستان نویسی، فیلم، نماهنگ و ... و در بخش پژوهشی شامل رشته‌های مقاله نویسی، پایان‌نامه و ... بود.

وی گفت: بیست‌وسومین دوره جشنواره هنر و ادبیات دینی و پژوهشی قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی بعد از برگزاری اختتامیه بیست‌ودومین دوره، کار خود را به میزبانی کرمان آغاز خواهد کرد.

دکتر عباسعلی حیدری دبیرهیأت امناء و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی و واحد اراک در ابتدای مراسم علاوه بر خیرمقدم به حاضرین در جلسه از زحمات برگزارکنندگان این جشنواره تقدیر کرد و به ارائه گزارش از روند برگزاری بیست ‌و دومین جشنواره هنر، ادبیات و پژوهش دینی و قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی در این آیین گفت: جشنواره هنر، ادبیات دینی و پژوهشی قرآن و عترت دانشگاه های آزاداسلامی کشور به میزبانی استان مرکزی و واحد اراک در سه بخش استادان، دانشجویان و کارکنان برگزار شد.

حیدری افزود: جشنواره هنر و ادبیات دینی و فرهنگی فعالیت خود را از تیرماه1396 با 10رشته در بخش استادان، 24 رشته در بخش دانشجویی و10رشته دربخش کارکنان آغاز کرد.

وی بیان کرد: بیش از پنج هزار اثر از سراسر کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که بیشترین تعداد آثار ارسالی به ترتیب با 900، 830 و 585 اثر مربوط به استان های تهران، اصفهان و مرکزی بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اراک افزود: 23 مورد از این آثار در بخش استادان، 64 اثر در بخش دانشجویان و 21 اثر در بخش کارکنان انتخاب شد.

در این آیین از نفرات اول تا سوم بیست و دومین جشنواره هنر ادبیات دینی و پژوهشی قرآن و عترت دانشگاه های آزاد اسلامی کشور در بخش استادان، دانشجویان و کارکنان با اهدای لوح، تندیس و جایزه تقدیر به عمل آمد.

202

کد خبر: 934891

وب گردی

وب گردی