در دنیای  «پاورچین» چه می گذرد؟

پخش مجدد مجموعه طنز و خاطره­ انگیز «پاورچین» به تازگی از شبکه آی فیلم تمام شد و این بار هم پس از چند سال در هجوم نقدهای مثبت و منفی منتقدان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، پخش مجموعه طنز و خاطره­ انگیز پاورچین از آی فیلم فارسی به تازگی تمام شده است. مجموعه ه­ای که در سال 1381 یعنی پانزده سال پیش برای اولین بار از شبکه تهران به نمایش درآمد و با اقبال مخاطبان و منتقدان که در آن زمان تلاش می­ کردند تا تنها نقدهای منفی را منتشر کنند، رو­به رو شد و تحسین آنان را برانگیخت.

طبق روال کارهای پیشین مهران مدیری کارگردان موفق طنز «پاورچین»، قسمت­های نخست این مجموعه نیز با آزمون و خطا پیش رفت تا جایی که پس از 14- 15 قسمت ابتدایی شاکله و ساختار اصلی خود را پیدا کرد که البته این ساختار را تنها مدیون شخصیت اصلی داستان یعنی برره است.

پیرنگ­ های قصه­ های «پاورچین» نتیجه همکاری و همفکری مشترک مدیری، پیمان قاسم­خانی و مهراب قاسم­خانی است. در فضایی دوستانه و اتمسفری خلاقانه بود که حتی مدیر وقت شبکه تهران (اصغر پورمحمدی) داستان «عمه کتی» را خود به گروه نویسنده پیشنهاد داد.

دموکراسی در شیوه مدیری حرف اول را می­زند. دموکراسی و آزادی که خلاقیت و شیرینی را در پی دارد و تجربه این مهم را برای مدیری به اثبات رسانده­ است. وی با متد آزمون و خطا با عواملش رفتار کرده و با آزاد گذاشتن آن­ها توانسته به فرم و محتوایی دلخواه برسد.

پاورچین که در زمره مجموعه­ های هر شبی قرار داشت، از چنان جذابیتی برخوردار بود که وصف «خیابان خلوت کن» را در رثای آن به کار می­ بردند.

این مجموعه طنز چنان در میان عموم مردم و ناخودآگاه بیشتر جامعه نفوذ کرد که دیگر همه از کوچک و بزرگ گرفته، به زبان برره ای صحبت می­ کردند و در گروه ­های مختلف ورزشی، دانش­ آموزی و ... از کنش­ها، تکیه کلام­ها و عکس­ العمل­ های شخصیت­ های داستان استفاده­ کرده و در این خصوص لذت بسیاری می بردند.

چندی پیش حتی خداداد عزیزی فوتبالیست هم با یاد خاطره­ای از تمرین فوتبال و استفاده از الفاظ برره­ای، در برنامه پر مخاطب دورهمی بر این نفوذ و لذت تاکید کرد.

مجموعه پاورچین دایره­المعارفی را برای مخاطبانش به ارمغان آورد که شاید در ناخودآگاه همه ما قرار داشت و با نوعی ساختارشکنی کمدی همه معادلات ادبیات را بر هم زد.

تکیه کلام­ هایی در فرهنگ کلامی مخاطبان هر شبی «پاورچین» جا باز کردند که حتی عده­ای را نگران کرد که مبادا مردم همواره به زبان برره­ای سخن بگویند! اصطلاحات و الفاظ بی­نظیری مانند: «من چکاره بیدم»، «نفس من بیدی»، «من حالم بد بید»، «حالم وزیتی» و یا مراسم و آیین­های خنده­آوری مثل: «نخودچی خورون»، «تخت حلقوب»، «نومزدونگ» و ... که کنایه­ای به رفتارهای ناپسند افراد جامعه می­زدند و نیز در فرهنگ گفتاری مخاطبان جا باز کردند.

این نکات همه از موفقیت «طنز پاورچین» خبر می­ دهند که توانست زندگی مردم را در 130 قسمت، با نمک و شیرینی فراموش­ نشدنی همراه کند.

طنز پاورچین که پس از پانزده سال دوباره پخش شد، همچنان طرفداران پروپا قرصی از میان نسل نو پیدا کرده و می­ بینیم که بچه ­هایی که پس از پخش سریال به دنیا آمده ­اند، امروز به زبان برره­ای صحبت کرده و هنوز عکس ­العمل­ ها با گذشت 15 سال، جذاب و تازه هستند.

علت این حلاوت و لذت را در کجا باید جست­وجو کرد؟ علت این امر به گفته مهران مدیری کارگردان هوشیار و هوشمند «پاورچین»این است که «برره جزیره­ایست در درون تک تک آدم­ها!» مدیری و نویسندگان تیمش خالق مجموعه ای هستند که موفق به ایجاد حس هم ذات پنداری قابل توجهی در میان عموم مخاطبان شده ­اند. از دلایل محبوبیت مداوم «پاورچین»همین حس همذات­ پنداری قدرتمند است. آدم­ها دوست دارند داستان­ های خود را در قاب جادویی به تماشا بنشینند.

«پاورچین» در واقع آیینه تمام نمای مخاطبانش است. مخاطبان خصوصیات شخصیتی خود را در قالب فرهاد، داوود، سپهر، مهتاب، شادی، یاسمن، طغرل و ... می­بینند در حالی که کسی از این خصوصیات با خبر نیست و این برای مخاطب شیرینی و لذت­ را در پی می­ آورد.

اهالی برره انسان­ هایی به شدت فرصت­ طلب، منفعت­ طلب، دروغگو، چاپلوس و ... هستند که مدیری و اعضای گروهش به خوبی و بسیار هنرمندان توانسته ­اند با توجه به این ویژگی­ ها و ترکیب آن­ها به چاشنی کمدی، شخصیت­هایی بسیار دوستداشتنی، شیرین و تماشایی خلق کنند.

آن­ها با داشتن تمام جنبه ­های منفی شخصیتیشان، اما شخصیت­های مطلقا سیاه یا سپیدی نیستند. آنان در عین حال آدم­هایی هستند خیلی زودباور، ساده و قلبی کودک دارند.

«پاورچین» پس از ورود برره و شخصیت­های بیشتر به داستان تبدیل به طنزی متفکر شد که تمام لحظات و جوانب زندگی عصر حاضر ایرانیان را به شوخی گرفت.

در مجموعه داستان­های طنز «پاورچین» دغدغه­ های اجتماعی و انتقادهای کارگردان و نویسندگان به وضوح دیده می­ شوند. آنان توانسته­ اند آنچه دل­ مشغولیشان است را در ظرفی از طنز ریخته و در عین تلخ بودن عمق مطلب، آن­ها را به زبانی شیرین برای مخاطبان عام خود روایت کنند.

مهران مدیری پس از «پاورچین» با آثار تلویزیونی همچون نقطه ­چین، شب­ های برره، باغ مظفر، مرد هزار چهره، مرد دوهزار چهره، ویلای من، قهوه تلخ، شوخی کردم، در حاشیه و امروز با دورهمی ظهور کرد و به عنوان کارگردان، بازیگر، خواننده، مجری، صداپیشه، طراح صحنه و لباس، تهیه­کننده و استندآپ کمدین در عرصه سینما و تلویزیون شناخته می­ شود.

انتخاب جالب و دوست داشتنی شبکه آی فیلم برای پخش مجموعه خاطره انگیز «پاورچین»، بار دیگر در روزهای پایان سال و آستانه سال نو، شیرینی لبخند را در خانه های ایرانیان به ارمغان آورده و دامنه آن را در نوروز و دورهمی های خانوادگی و جمع های فامیلی هم خواهد گسترد.

503

کد خبر: 934912

وب گردی

وب گردی