نگرانی رییس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه از "اپیدمی"بیماری در مناطق زلزله‌زده

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با ابراز نگرانی در خصوص اپیدمی بیماری در مناطق زلزله زده در فصول گرم سال، گفت: اگر مراقب نباشیم ممکن است اتفاقی بدتر از زلزله رخ دهد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر محمودرضا مرادی در جلسه ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده استان که با حضور معاون بهداشت وزیر بهداشت برگزار شد، در تشریح اقدامات دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در بحث زلزله، گفت: اولین اقدام بحث امدادرسانی و درمان مصدومان بود که از همان دقایق اول کار به سرعت انجام شد و انتقال مصدومان بدون حتی یک مورد مرگ و میر انجام پذیرفت.

وی افزود: تنها در 24 ساعت اول پس از زلزله 1300 عمل جراحی در استان انجام و به سرعت بحث درمان مجروحان پیگیری شد.

مرادی تصریح کرد: درگام بعدی بحث بهداشت مناطق زلزله زده مطرح شد و ظرف شش روز توانستیم نظام شبکه بهداشت را در مناطق زلزله‌زده راه‌اندازی کرده و ارائه خدمات بهداشتی به حالت عادی باز گردد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به نزدیکی فصل گرما، گفت: در این فصل احتمال بروز بیماری‌های واگیر افزایش می‌یابد و اگر مراقب نباشیم ممکن است اتفاقی بدتر از زلزله رخ دهد.

مرادی تصریح کرد: بروز بیماری برخلاف زلزله قابل پیش‌بینی است و کاملا مترقبه است و اگر اتفاقی رخ دهد توجیهی برای آن نداریم و باید از هم اکنون به فکر باشیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه به مشکلات عمده مناطق زلزله زده اشاره و اظهار کرد: درحال حاضر 70 درصد نخاله‌های شهر سرپل جمع‌آوری شده، اما 30 درصد کار باقی مانده و در روستاها نیز اقدام چندانی نشده است.

وی افزود: تجمع نخاله تجمع جوندگان و احتمال بروز بیماری‌هایی مانند سالک را رقم می‌زند.

مرادی تصریح کرد: هنوز روان‌آب‌ها در سطح شهر سرپل‌ذهاب وجود دارد که اگر راکد شوند و سریع جمع‌آوری نشوند می‌تواند به محلی برای تخم‌ریزی حشرات از جمله پشه خاکی (عامل بیماری سالک) تبدیل شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه نسبت به گذشته اقدامات بسیاری در مناطق زلزله‌زده صورت گرفته است، گفت: با این وجود تا رسیدن به نقطه مطلوب در این زمینه فاصله داریم.

مرادی با اشاره به ساخت دو بیمارستان 50 تختخوابی سرپل ذهاب و 96 تخت خوابی اسلام‌آبادغرب، گفت: این دو بیمارستان قرار است توسط خیرین ساخته شوند که زمین هر دو بیمارستان جهت کارهای عمرانی فراهم شده، اما هنوز بصورت جدی ساخت آنها آغاز نشده است.

900

کد خبر: 935035

وب گردی

وب گردی