40 واحد تصفیه آب و فاضلاب تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد

معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت آبفای کشور گفت: ۴۰ واحد (مدول) از تصفیه خانه های آب و آب فاضلاب کشور در سال جاری اجرا و به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ علی اصغر قانع گفت: ۲۶ دستگاه تصفیه خانه ای در حوزه فاضلاب به ظرفیت ۴۸۰ متر مکعب در شبانه روز ساخته خواهد شد که سه میلیون جمعیت را تحت پوشش خود قرار می دهد که تاکنون حدود هزار میلیارد تومان برای اجرای این تعداد تصفیه خانه فاضلاب هزینه شده و برای تکمیل آن نیز ۲۷۰ میلیارد تومان نیاز است . به این ترتیب در مجموع بیش از ۱۲۷۰ میلیارد تومان در بخش فاضلاب هزینه خواهیم کرد تا این ۲۶ تصفیه خانه فاضلاب به بهره برداری برسد.

او ادامه داد: در بخش تصفیه آب، ۱۲ تصفیه خانه آب به ظرفیت بیش از ۱ میلیون متر مکعب در شبانه روز ساخته خواهد شد که قادر است ۵ میلیون نفر را تحت پوشش قرار دهد که تاکنون بیش از ۵۵۰ میلیارد تومان برای ساخت آن هزینه کرده ایم و برای تکمیل آن حدود ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر باید سرمایه گذاری شود.

این مقام مسوول تصریج کرد: دو آب شیرین کن و یا واحد نمک زدایی در بندر عباس و بندر ترکمن پیش بینی شده تا به بهره برداری برسد که خوشبختانه با سرمایه گذاری بخش خصوصی بالغ بر ۲۳۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است که از این دو آب شیرین کن ۲۹ هزار و ۵۰۰ مترمکعب آب در این دو شهر به بهره برداری خواهد رسید. در بخش آبرسانی روستایی امسال از محل صندوق توسعه ملی ۲۰۰ میلیون دلار معادل ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری خواهد شد.

قانع با بیان اینکه دو سال گذشته ۵۰۰ میلیون دلار برای آبرسانی به روستاها از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافت، گفت: پارسال نیز ۳۰۰ میلیون دلار در نظر گرفته شد که ۱۵ درصد آن کسر و بقیه تخصیص یافت و امسال این رقم به ۲۰۰ میلیون دلار رسید که امیدواریم بطور کامل تخصیص یابد. علاوه بر آن در ردیف بودجه امسال در بخش روستایی ۵۷۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده است. تا پایان سال جاری به ۱۶۰۰ روستا با جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر آبرسانی پایدار انجام شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت آبفای کشور با اشاره به اینکه ظرفیتهای خوبی در بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در طرح های آبی وجود دارد گفت: قراردادهایی با شیوه های BOT و BOO و بیع متقابل منعقد و در حال اجراست که برخی از آنها آغاز شده و تعدادی هم در مرحله انعقاد قرارداد است. برخی طرح ها نیز از طریق فاینانس خارجی انجام می شود که بزرگترین طرح در شمال شرق خوزستان با اعتباری بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای بخش شهری در حال اجراست که البته همه روستاهای مسیر اجرای این طرح نیز از آن منتفع خواهند شد.

به گفته این مقام مسوول تصفیه خانه های فاضلاب هم از طریق بیع متقابل در حال اجراست. از سویی قادریم ۷ هزار میلیارد تومان از طرح ها را از طریق خرید تضمینی و بیع متقابل و BOT اجرا کنیم. ای در حالی است که مطالعات ۹۲۴ مجتمع روستایی در کشور انجام شده که به نوعی پیوست قانون بودجه هستند ، این تعداد مجتمع روستایی شامل ۱۶ هزار روستا می شود که از دو تا ۳ سال قبل عملیات اجرایی برخی از این روستاها آغاز شده و تعدادی نیز به پایان رسیده است.

او گفت: در سال ۹۶ آب سالم و قابل شرب حدود ۱۵۰۰ روستا تامین شد و امسال نیز پیش بینی می کنیم ۱۶۰۰ روستا را بتوانیم تامین کنیم. برای تکمیل آبرسانی به بخش روستایی ۷ هزار میلیارد تومان نیاز است که اگر در دو تا سه سال آینده این اعتبار تامین شود بیش از ۸۰ درصد مسائل آبرسانی روستایی کشور حل خواهد شد. این در صورتی بود که سالانه ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به آبرسانی روستایی تخصیص می یافت در حال حاضر با کاهش این اعتبارات براساس اعتباری که تخصیص داده می شود زمان تکمیل این طرح ها نیز تغییر می کند.

قانع ادامه داد: اثرات تامین آب روستایی علاوه بر جلوگیری از مهاجرت به شهرها در بخش خصوصی موجب اشتغال زایی می شود چنانکه در دو سال قبل بالغ بر ۵۹ هزار نفر در این بخش و در اجرای طرح های آبی روستاها اشتغال ایجاد شده است. قیمت تمام شده آب برای بخش روستایی بیش از هزار تا ۱۲۰۰ تومان به ازای هر متر مکعب است که به قیمت صد تا ۱۵۰ تومان به ازای هر مترمکعب در اختیار روستاییان قرار می گیرد.

معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت آبفای کشور گفت: در بخش شهری نیز قیمت تمام شده هر متر مکعب هزار تا ۱۲۰۰ تومان است که به قیمت ۳۸۰ تا ۴۰۰ تومان به ازای هر متر مکعب در اختیار مشترکان قرار می گیرد همچنین قیمت تمام شده آب از طریق آب شیرین کن نیز به ازای هر متر مکعب حدود ۳ هزار تومان است. به این ترتیب همه شرکت های آب و فاضلاب، شرکت های زیان ده هستند و هر سال زیان انباشت آن نیز افزوده می شود.

قانع اظهار داشت: در بخش شهری ۱۵ هزار میلیارد تومان و در بخش روستایی ۲۵۰۰ تا ۲۶۰۰ میلیارد تومان زیان انباشت شرکت های آب و فاضلات است که باید با اصلاح تعرفه ها و کمک زیان دولت در بودجه سالیانه بخشی از آن جبران شود. درآمد سالانه شرکت آب و فاضلاب کشوراز فروش آب ۲ هزار تا ۲۳۰۰ میلیارد تومان است که ۱۲۰ میلیارد تومان آن از طریق فروش آب بخش روستایی بدست می آید این درحالی است که از نیروهای نظامی و مسلح بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان طلب داریم و هرسال به این رقم افزوده می شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت آبفای کشور گفت: شرکت آب و فاضلاب نیز به شرکت های آب منطقه ای که آب خام را در اختیار تصفیه خانه ها قرار می دهند ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان بدهکار است و همین میزان نیز به شرکت های برق بدهی داریم. با توجه به شرایط کم آبی با کمک مردم بتوانیم با مدیریت تقاضا در تابستان امسال از پیک مصرف عبور کنیم.

منبع: صداوسیما

402

کد خبر: 935084

وب گردی

وب گردی