نقش اساسی بانک مرکزی در حمایت از کالای ایرانی/ عملیاتی کردن شعار سال نیازمند نقشه راه است

قائم مقام وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت گفت: بانک مرکزی به عنوان سیاستگذار پولی و بانکی کشور و نیز تعیین کننده بسیاری از متغیرهای فضای کسب و کار، سرمایه گذاری و تورم کشور، می تواند نقش اساسی در تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی ایفا کند.

محمود دودانگه، قائم مقام وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز با اشاره به اقداماتی که باید در راستای تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی صورت گیرد، گفت: شعار سال 97 و موضوع مصرف کالای ایرانی که به نظر می رسد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، از جمله موضوعاتی است که طی سال های اخیر مورد تاکید و در چارچوب های مختلف مورد توجه قرار گرفته است.

او در ادامه بیان کرد: جدا از اینکه شعاری با این مضمون مورد تاکید مقام معظم رهبری است، باید اقداماتی در صحنه عمل و اجرا صورت گیرد تا از عملیاتی شدن این شعار پشتیبانی شود.

دودانگه با تاکید بر اینکه تحقق این شعار از جمله وظایف مردم است و باید نگاه بلندمدتی نسبت به این موضوع داشته باشند، گفت: در راستای تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی باید مسئولین تلاش کنند تا ضمن اصلاح فضای کسب و کار، کالای با کیفیت، با قیمت مناسب و نیز مشخصه های موردنظر مصرف کنندگان ایرانی رادر اختیار مردم قرار دهند.

قائم مقام وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت گفت: اگر به دنبال تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی هستیم، باید رمز برطرف شدن بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را پیدا و ضمن فاصله گرفتن از فضای شعار، در حوزه عمل اقدام کنیم.

او با بیان اینکه کالایی که تولید می شود باید از قابلیت رقابت پذیری برخوردار شود، افزود: در صورت رقابت پذیری کالای تولید شده علاوه بر اینکه مصرف کنندگان و کسانی که در داخل کشور علاقمند به مصرف کالای ایرانی هستند از کالاهای داخلی راضی خواهند بود، در بازار منطقه هم فضای کسب و کار خوبی ایجاد خواهد شد.

دودانگه به نقش بانک در تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی اشاره کرد و گفت: عملیاتی کردن این شعار نیازمند نقشه راه است و در این نقشه باید مسئولیت و نقش هر کدام از دستگاه ها مشخص و شفاف باشد.

به گفته او، بانک مرکزی به عنوان سیاستگذار پولی و بانکی کشور و نیز تعیین کننده بسیاری از متغیرهای فضای کسب و کار، سرمایه گذاری و تورم کشور می تواند نقش اساسی را در تحقق شعار ایفا کند.

عضو سابق اتاق بازرگانی با اشاره به تاثیر نحوه تعیین نرخ ارز، نرخ سود بانکی و نرخ تورم در فضای سرمایه گذاری و تولید کشور، گفت: این موضوع از یک طرف می تواند در کاهش دغدغه فعالان اقتصادی کشور تاثیرگذار باشد و از طریف دیگر اگر نرخ ارز به صورت منطقی تعیین شود می تواند تاثیر قابل ملاحظه ای را در کاهش قاچاق و انگیزه این اقدام داشته باشد.

او در پایان اظهار داشت: هر کدام از دستگاه ها مانند بانک مرکزی، بخش خصوصی، وزارتخانه ها، مردم و مجلس باید نقش و مسئولیت خود را در تحقق شعار سال به دور از شعارزدگی مشخص کنند و در نهایت بعد از مدت مشخص معلوم شود که تا چه میزان از این شعار عملیاتی شده و به سمت اشتغال و مطلوبیت بیشتر کالاهای ایرانی در بازارهای داخلی و خارجی بهتر حرکت کرده ایم.

401

کد خبر: 935100

وب گردی

وب گردی