به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ اوایل سال گذشته میلادی بود که برند دیاس محصول جدید خود را معرفی کرد؛ DS7. یک شاسیبلند در کلاس کراساوورهای لوکس که بر پایه پلتفرم EMP2 گروه PSA ساخته شده بود. این همان زیرساختی است که نسل دوم پژو 5008 نیز روی آن طراحی شده است. وقتی دیاس7 در نمایشگاه ژنو سال گذشته رونمایی شد، تمام کارشناسان، خبرنگاران و بینندگان شیفته طراحی منحصر به فردش شدند.
شرکت که پیش از این تواناییهای خود را در عرصه ساخت شاسیبلندهای کوچک با DS5 و DS6 نشان داده بود، اینبار گام را فراتر گذاشت و نمونهای بزرگتر، مجهزتر و البته زیباتر را روانه بازار کرد. برخلاف رقبای کرهای و ژاپنی، این فرانسوی خود را در حد و اندازههای آلمانهای معروف مثل مرسدسبنز، آئودی و بامو میبیند. موفقیت دیاس7 بهاندازهای بود که دولت فرانسه تصمیم گرفت از آن بهعنوان خودروی ویژه ریاست جمهوری استفاده کند.
زیر ذرهبین
تا کنون هرچه اطلاعات فنی از این خودرو داشتهاید، محدود به اطلاعات کلی میشده است. در ادامه خواهید دید که این الماس فرانسوی از نظر فنی چگونه سطح مهندسی خودرو را بالا کشیده است.
موتور این خودرو بخشی از پروژه جدیدی است که گروه PSA در همکاری با بامو آلمان ساخته شده است. موتور تازهنفسی که Prince-series نام دارد. شاید در ظاهر حجم 1.6 لیتری آن چنگی به دل نزند ولی دیاس7 به لطف فناوری سطح بالای خود و استفاده از توربوشارژر قدرتمند کاری کرده است که خروجی آن 225 اسببخار در 5500 دور در دقیقه و گشتاورش 300 نیوتنمتر در 1900 دور در دقیقه شود.
استفاده از سیلندرهایی با قطر 77 و کورس 85.8 میلیمتر اوج نبوغ مهندسان را به رخ میکشد. آخرین دور موتوری که این موتور میتواند تحمل کند عدد اعجابانگیز 6000 rpm است. دیاس7 با طول، عرض و ارتفاع دقیق 4573، 1891 و 1611 میلیمتر یکی از جادارترینها در دنیای کراساوورها شده است. فاصله عرضی بین دو محور جلو آن 1621 و بین دو محور عقب آن 1600 میلیمتر است تا پایداری به بهترین نحو ممکن تضمین شود. میدان گردش فرمان دیاس7 معادل 10.5 متر است. فضای قسمت بار آن حتی از یک سدان سایز بزرگ نیز بیشتر است. 628 لیتر فضایی است که میتوان یک مسافرت خانوادگی را به راحتی تجربه کرد. این فرانسوی درست مانند اسپرتهای ایتالیایی مجهز به دیسک ترمزهای 304 میلیمتر در جلو و 290 میلیمتر در عقب است.
برتریها
دیاس7 بیتردید یکی از سادهترین انتخابهای این بازار پرتراکم است. مشخصات فنی، آپشنها، طراحی و کیفیت ساخت این فرانسوی کاری کرده است در قیاس ساده میتوان او را یک سر و گردن از بقیه بالاتر دید.
آپشنها
سیستم صوتی مجهز به 14 بلندگو،سیستم تعلیق فعال SCAN، سیستم تعلیق فعال الکترونیکی، تشخیص خواب آلودگی راننده،کروز کنترل تطبیقی،دوربین DS PILOT با تشخیص علایم جاده، سیستم جلوگیری از انحراف خودرو، پارک اتوماتیک، سامانه دید در شب و سانروف پانورامیک تجهیزاتی هستند که میتوان ادعا کرد در 90درصد خودروهای لوکس وارداتی بازار نیز دیده نمیشوند.
قدرت موتور (اسببخار)
DS7: 225
تویوتا RAV4: 177
فولکسواگن تیگوان: 250
رنو کولئوس: 170
هیوندای توسان: 164
کیا اسپورتیج: 168
هونداCR-V : 185
میتسوبیشی اوتلندر: 166
هیوندای سانتافه: 190
کیا سورنتو: 190
نیسان جوک اسپرت: 190
گشتاور (نیوتنمتر)
DS7: 300
تویوتا RAV4: 233
فولکسواگن تیگوان: 200
رنو کولئوس: 226
هیوندای توسان: 215
کیا اسپورتیج: 220
هونداCR-V : 245
میتسوبیشی اوتلندر: 220
هیوندای سانتافه: 220
کیا سورنتو: 220
نیسان جوک اسپرت: 158
استاندارد آلایندگی
DS7: یورو 6
تویوتا RAV4: یورو 5
رنو کولئوس: یورو 5
هیوندای توسان: یورو 5
کیا اسپورتیج: یورو 5
هونداCR-V : یورو 5
میتسوبیشی اوتلندر: یورو 5
هیوندای سانتافه: یورو 5
کیا سورنتو: یورو 5
نیسان جوک اسپرت: یورو 5
مصرف سوخت (لیتر در 100 کیلومتر)
DS7: کمتر از 6
تویوتا RAV4: کمتر از 9
فولکسواگن تیگوان: 6.1
رنو کولئوس: 8.4
هیوندای توسان: 8.5
کیا اسپورتیج: 9.4
هونداCR-V : دقیقا 8.1
میتسوبیشی اوتلندر: 9.4
هیوندای سانتافه: 11
کیا سورنتو: 11.2
نیسان جوک اسپرت: 6.5
جعبهدنده
DS7: هشت سرعته اتوماتیک
تویوتا RAV4: اتوماتیک CVT
فولکسواگن تیگوان: 6 سرعته اتوماتیک
رنو کولئوس: CVT
هیوندای توسان: 6 سرعته اتوماتیک
کیا اسپورتیج: 6 سرعته اتوماتیک
هونداCR-V : CVT
میتسوبیشی اوتلندر: CVT
هیوندای سانتافه: 6 سرعته اتوماتیک
کیا سورنتو: 6 سرعته اتوماتیک
نیسان جوک اسپرت: CVT
400