دی‌اس7 فاتح قله شاسی‌بلندهای لوکس بازار

به‌روشنی می‌توان ادعا کرد در ایران رقابت در بازار کراس‌اوورهای وارداتی داغ‌تر از بقیه کلاس‌ها است. درست به همین خاطر است که انتخاب بین انواع و اقسام مدل‌های کره‌ای، ژاپنی، آلمانی، فرانسوی و این اواخر آلمانی برای مشتری سخت شده است. اما می‌توان ادعا کرد که در این میان DS7 است که کار را برای انتخاب ساده کرده است. البته ناگفته پیداست که شاسی‌بلندهای چینی در این جمع بااصالت راهی ندارند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ اوایل سال گذشته میلادی بود که برند دی‌اس محصول جدید خود را معرفی کرد؛ DS7. یک شاسی‌بلند در کلاس کراس‌اوورهای لوکس که بر پایه پلت‌فرم EMP2 گروه PSA ساخته شده بود. این همان زیرساختی است که نسل دوم پژو 5008 نیز روی آن طراحی شده است. وقتی دی‌اس7 در نمایشگاه ژنو سال گذشته رونمایی شد، تمام کارشناسان،‌ خبرنگاران و بینندگان شیفته طراحی منحصر به فردش شدند.

شرکت که پیش از این توانایی‌های خود را در عرصه ساخت شاسی‌بلندهای کوچک با DS5 و DS6 نشان داده بود، این‌بار گام را فراتر گذاشت و نمونه‌ای بزرگ‌تر، مجهزتر و البته زیباتر را روانه بازار کرد. برخلاف رقبای کره‌ای و ژاپنی، این فرانسوی خود را در حد و انداز‌ه‌های آلمان‌های معروف مثل مرسدس‌بنز، آئودی و ب‌ام‌و می‌بیند. موفقیت دی‌اس7 به‌اندازه‌ای بود که دولت فرانسه تصمیم گرفت از آن به‌عنوان خودروی ویژه ریاست جمهوری استفاده کند.

زیر ذره‌بین

تا کنون هرچه اطلاعات فنی از این خودرو داشته‌اید، محدود به اطلاعات کلی می‌شده است. در ادامه خواهید دید که این الماس فرانسوی از نظر فنی چگونه سطح مهندسی خودرو را بالا کشیده است.

موتور این خودرو بخشی از پروژه جدیدی است که گروه PSA در همکاری با ب‌ام‌و آلمان ساخته شده است. موتور تازه‌نفسی که Prince-series نام دارد. شاید در ظاهر حجم 1.6 لیتری آن چنگی به دل نزند ولی دی‌اس‌7 به لطف فناوری سطح بالای خود و استفاده از توربوشارژر قدرتمند کاری کرده است که خروجی آن 225 اسب‌بخار در 5500 دور در دقیقه و گشتاورش 300 نیوتن‌متر در 1900 دور در دقیقه شود.

استفاده از سیلندرهایی با قطر 77 و کورس 85.8 میلی‌متر اوج نبوغ مهندسان را به رخ می‌کشد. آخرین دور موتوری که این موتور می‌تواند تحمل کند عدد اعجاب‌انگیز 6000 rpm است. دی‌اس7 با طول، عرض و ارتفاع دقیق 4573، 1891 و 1611 میلی‌متر یکی از جادارترین‌ها در دنیای کراس‌اوورها شده است. فاصله عرضی بین دو محور جلو آن 1621 و بین دو محور عقب آن 1600 میلی‌متر است تا پایداری به بهترین نحو ممکن تضمین شود. میدان گردش فرمان دی‌اس7 معادل 10.5 متر است. فضای قسمت بار آن حتی از یک سدان سایز بزرگ‌ نیز بیشتر است. 628 لیتر فضایی است که می‌توان یک مسافرت خانوادگی را به‌ راحتی تجربه کرد. این فرانسوی درست مانند اسپرت‌های ایتالیایی مجهز به دیسک‌ ترمزهای 304 میلی‌متر در جلو و 290 میلی‌متر در عقب است.

برتری‌ها

دی‌اس7 بی‌تردید یکی از ساده‌ترین انتخاب‌های این بازار پرتراکم است. مشخصات فنی، آپشن‌ها، طراحی و کیفیت ساخت این فرانسوی کاری کرده است در قیاس ساده می‌توان او را یک سر و گردن از بقیه بالاتر دید.

آپشن‌ها

سیستم صوتی مجهز به 14 بلندگو،سیستم تعلیق فعال SCAN، سیستم تعلیق فعال الکترونیکی، تشخیص خواب آلودگی راننده،کروز کنترل تطبیقی،دوربین DS PILOT با تشخیص علایم جاده، سیستم جلوگیری از انحراف خودرو، پارک اتوماتیک، سامانه دید در شب و سانروف پانورامیک تجهیزاتی هستند که می‌توان ادعا کرد در 90درصد خودروهای لوکس وارداتی بازار نیز دیده نمی‌شوند.

قدرت موتور (اسب‌بخار)

DS7: 225

تویوتا RAV4: 177

فولکس‌واگن تیگوان: 250

رنو کولئوس: 170

هیوندای توسان: 164

کیا اسپورتیج: 168

هونداCR-V : 185

میتسوبیشی اوتلندر: 166

هیوندای سانتافه: 190

کیا سورنتو: 190

نیسان جوک اسپرت: 190

گشتاور (نیوتن‌متر)

DS7: 300

تویوتا RAV4: 233

فولکس‌واگن تیگوان: 200

رنو کولئوس: 226

هیوندای توسان: 215

کیا اسپورتیج: 220

هونداCR-V : 245

میتسوبیشی اوتلندر: 220

هیوندای سانتافه: 220

کیا سورنتو: 220

نیسان جوک اسپرت: 158

استاندارد آلایندگی

DS7: یورو 6

تویوتا RAV4: یورو 5

رنو کولئوس: یورو 5

هیوندای توسان: یورو 5

کیا اسپورتیج: یورو 5

هونداCR-V : یورو 5

میتسوبیشی اوتلندر: یورو 5

هیوندای سانتافه: یورو 5

کیا سورنتو: یورو 5

نیسان جوک اسپرت: یورو 5

مصرف سوخت (لیتر در 100 کیلومتر)

DS7: کمتر از 6

تویوتا RAV4: کمتر از 9

فولکس‌واگن تیگوان: 6.1

رنو کولئوس: 8.4

هیوندای توسان: 8.5

کیا اسپورتیج: 9.4

هونداCR-V : دقیقا 8.1

میتسوبیشی اوتلندر: 9.4

هیوندای سانتافه: 11

کیا سورنتو: 11.2

نیسان جوک اسپرت: 6.5

جعبه‌دنده

DS7: هشت سرعته اتوماتیک

تویوتا RAV4: اتوماتیک CVT

فولکس‌واگن تیگوان: 6 سرعته اتوماتیک

رنو کولئوس: CVT

هیوندای توسان: 6 سرعته اتوماتیک

کیا اسپورتیج: 6 سرعته اتوماتیک

هونداCR-V : CVT

میتسوبیشی اوتلندر: CVT

هیوندای سانتافه: 6 سرعته اتوماتیک

کیا سورنتو: 6 سرعته اتوماتیک

نیسان جوک اسپرت: CVT

400

کد خبر: 935114

وب گردی

وب گردی